خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

یزد در صدر جدول داشتن خودروی شخصی خانواده در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۳۵۱

تعداد بالای خودروی شخصی نتیجه نداشتن برنامه و مدیران ضعیف شهری است

ترافیک سنگین در هسته مرکزی شهر جهانی یزد، ضعف شدید حمل و نقل عمومی و نبود معابر مناسب، خیابان‌های این شهر را مملو از خودروهای شخصی کرده و گلایه شهروندان را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، در حالی مهرماه از راه رسید و مدارس بازگشایی شد که به‌رغم وعده‌ها و برنامه‌ریزی مسئولان برای کاهش بار ترافیکی صبحگاهی معابر، تردد وسایل نقلیه شخصی برای راهی کردن دانش آموزان به مدارس باعث شد تا باز هم خیابان‌های شهر جهانی قفل شود.

بعد از پایان سونامی کرونا، وضعیت خیابان‌های یزد به واسطه تردد مردم با خودرو شخصی بحرانی‌تر شد و با آغاز سال تحصیلی این تردد و ترافیک بیشتر به چشم آمد چراکه خانواده‌ها برای ایاب و ذهاب فرزندان خود رو به خودروهای شخصی آوردند.

گرچه بخشی از خانواده‌ها برای فرزندان خود سرویس شخصی گرفتند اما بسیاری از والدین هم خودشان عهده دار رفت و آمد فرزندان به مدرسه شدند و همین امر موجب ایجاد ترافیک و شلوغی خیابان های شهر یزد شد.

البته پیش از بازگشایی مدارس هم در ساعاتی از شبانه روز نقاطی مثل میدان‌های امام علی (ع)، امام حسین (ع)، معلم، جانباز، ریاضی، صنعت همواره با ترافیک مواجه بوده و اصلاح هندسی در این نقاط از بار ترافیکی کم نکرد.

معابر و بلوارهای طالقانی، شهید پاکنژاد، دانشجو و شهید باهنر هم از جمله معابر پر ترافیک شهر یزد به ویژه در ساعات اول صبح، ظهر و غروب هستند که بازگشایی مدارس این معابر را شلوغ تر کرده است.

آنچه که امروز در حوزه مدیریت شهری مردم یزد را آزرده‌ خاطر کرده، اضافه شدن انبوهی از خودروها به خیابان‌های کم‌عرض، به وجود آمدن ترافیک سنگین نقاط مختلف، وجود شمار زیادی خودروهای تک سرنشین و مواردی از این دست است که ضعف حمل و نقل عمومی یکی از عوامل اصلی در ایجاد این چالش‌ها به‌شمار می‌آید.

یزد در صدر جدول داشتن خودروی شخصی خانواده در ایران

مردم مجبورند از خودروی شخصی استفاده کنند

کمبود تاکسی و اتوبوس، نبود پارکینگ، خیابان‌های کم‌عرض، افزایش روزافزون خودروها و موارد این چنینی باعث بروز ترافیک سنگین و ایجاد گره‌های ترافیکی شده, رسم دیرینه مدیران هم شانه خالی کردن از بار مسئولیت است.

تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در شهر سامان درستی ندارد و در بسیاری از معابر هم اصلا وجود خارجی ندارند و این موضوع باعث شده تا مردم به اجبار با خودروی شخصی رفت و آمد کنند در حالی که باید حمل و نقل عمومی سریع و ایمن برای رفت و آمد افراد فراهم شود.

مرکز  آمار ایران گزارشی از سهم خانوارهای دارای خودرو شخصی در کشور منتشر کرده که مردم یزد با اختلاف فاحش رتبه یک کشور هستند. به عبارت دیگر حدود ۷۰ درصد خانواده‌های یزد خودرو شخصی استفاده می‌کنند.

این آمار به معنای واقعی وضعیت آشفته مدیریت شهری را نشان می‌دهد. شهری جهانی که نتوانسته حمل و نقل عمومی را توسعه دهد و شهروندانش می‌کوشند با خودروی شخصی رفت و آمد کنند.

جای خالی نخبگان و مشاوران متخصص در شورای شهر یزد

یک کارشناس حوزه ترافیک شهری معتقد است که مشکلات ترافیکی یزد با شعار برطرف نمی‌شود و لازم است تفکر و نگاه سیستمی و جامع به ترافیک شهر یزد داشته باشیم.

محمدرضا سرداری با بیان اینکه عدم تفکر سیستمی و جامع به موضوع ترافیک یکی از دلایل ترافیک شهر یزد است اظهار داشت: متاسفانه یزد در زمینه استفاده از حمل و نقل عمومی نسبت به دیگر استان‌های کشور وضعیت مناسبی ندارد که البته بخشی از این وضعیت به دلیل نابسامانی ناوگان حمل و نقل عمومی و مناسب نبودن امکانات آن است.

وی ادامه داد: باید ایستگاه‌های زیبا، مناسب و جذاب، ناوگان مناسب، زمان‌بندی مناسب و بسیاری اقدامات دیگر که امروزه در تمام دنیا برای ایجاد رغبت در بین مردم انجام می‌شود تا آنها از این ناوگان استفاده کنند شرایطی را محیا کنیم که شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

سرداری با بیان اینکه شهر پویا و زنده و رفت و مردم نیاز دارد نه خودروها افزود: این که مردم برای استفاده از این ناوگان زیر دست و پا له نشوند و گرما و سرما موجب سلب آسایش آنها نشود، به عبارتی تصمیم اول‌شان برای سوار شدن، تصمیم آخرشان شود، موضوعی است که همه مسئولان باید به آن توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه زیرگذر و روگذر، تبدیل میدان به چهاراه و بستن برخی معابر کمکی به ترافیک نمی‌کند عنوان کرد: مشکل ترافیک شهر جهانی را با حمل‌ونقل عمومی می‌توان حل کرد اما مسئولان استانی کی و چه زمانی به این نتیجه برسند که باید این موضوع را اجرایی کنند مشخص نیست.

به گزارش ایلنا، خیابان‌های یزد به نسبت جمعیت شهر جهانی پر ترافیک است اما مهر ماه که می‌شود این خیابان‌ها از همیشه شلوغ تر می‌شود. دانش آموز، دانشجو و معلم در یک حرکت هماهنگ صبح‌ها قبل از ساعت ۸ وارد خیابان‌ها می‌شوند و در یک ساعت مشخص دوباره به خانه های شان باز می‌گردند و افزایش ۲۵ درصدی سفرهای آموزشی در برخی مواقع خیابان‌های شهر را قفل می‌کند.

شهر از هفته‌ها قبل به حالت آماده باش در می‌آید و برنامه ریزی هایی برای کاهش بار ترافیکی انجام می‌شود اما هیچ یک از این رنامه ریزی ها تاثیری ندارد و باید برای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده مردم از خودروی شخصی برنامه ریزی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز