خبرگزاری کار ایران

در جمع اعضای شورای روستاها و دهیاران مطرح شد:

مشکلات و مسائل روستاها در حوزه‌های مختلف جدی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۴۴۶۹

دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی پیشانی مواجهه با مردم هستند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با بیان اینکه در حوزه روستایی اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: اما با این حال مشکلات و مسائل روستاها در حوزه‌های مختلف از جمله راه، آسفالت، کالبدی، اشتغال، کارآفرینی و اینترنت جدی است.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر اسدی به مناسبت 15 مهرماه روز ملی روستا و عشایر در جمع اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران استان مرکزی، افزود: برای رفع مباحث و مشکلات مرتبط با حوزه راه، آسفالت و اینترنت پیشنهاد می‌شود که کارگروهی با حضور نماینده‌های دستگاه‌های اجرایی نهادهای متولی تشکیل شود.

وی ادامه داد: همچنین در این راستا پیشنهاد می‌شود تا مشکلات به صورت هفتگی بررسی شود و هر مسئله به مدیرکل دستگاه اجرایی مرتبط اطلاع‌رسانی شود تا روند رفع مشکلات تسریع و تسهیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی به موضوع رفع مسئله مسکن در روستاها اشاره کرده و اظهار داشت: در این راستا کارگروهی تشکیل شده و تعدادی روستا برای اجرای طرح ملی مسکن انتخاب شده است. اما توسعه طرح هادی توسط مدیرکل دفتر امور روستایی نیز پیگیری می‌شود.

اسدی با اشاره به لزوم ساماندهی کمیسیون ماده 99، تصریح کرد: به دلیل نبود قانون، دهیاران نمی‌توانند پیرو ماده 99، اقدام و برخوردی با تخلفات داشته باشند. اما اگر ظرفیت قانونی لازم مهیا شود دهیاران نیز می‌توانند به ابزارهای قانونی مجهز شوند. به هر حال تأخیر در رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون، پذیرفتنی نیست.

وی بیان داشت: صدور کارت ویژه اعضای شوراها در روستاهای استان مرکزی در حال پیگیری است. تأخیر صورت گرفته در این حوزه توسط استانداری رقم خورده است که باید با اقدامات اساسی تسریع بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی پیشانی مواجهه با مردم هستند. بر این اساس برای حکمرانی مطلوب و ارتقای مدیریت، باید این 2 جایگاه را ارتقا ببخشیم.

حامد پاکپور افزود: جایگاه شورای‌های اسلامی و دهیاری‌ها در استان بالا است و راهبرد تمرکز مدیریت با استفاده از ظرفیت این 2 نهاد شکل گرفته است. معتقد هستیم در بخشی از امور باید اصلاح قوانین صورت گیرد تا دهیاری‌ها انگیزه برای ارائه خدمات و انجام پیگیری امور را داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه راهبرد تمرکززدایی در مدیریت یکی از سیاست‌های دولت است، ادامه داد: بر این اساس باید به جایگاه دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. برای مثال تجلی اداره روستاییان را در انتخاب اعضای شورای اسلامی روستاها، به خوبی شاهد هستیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری مرکزی اظهار داشت: در حوزه درون سازمانی، کارنامه شوراهای اسلامی روستاها و دهیاری‌ها درخشان است. در این رابطه انتظار می‌رود که سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان در روستاها با این 2 مجموعه تعامل بالایی داشته باشند.

پاکپور تصریح کرد: امروز 4000 نفر دهیار و اعضای شورای اسلامی روستاها در استان مرکزی فعالیت می‌کنند و پیگیر مطالبات مردم هستند. این جامعه درصدد تحقق این مطالبات هستند که باید به واسطه جهاد تبیین این تلاش ها را به مردم منعکس کرد.

وی با بیان اینکه در برخی از امور نیازمند اصلاح قوانین هستیم، بیان داشت: یکی از موارد مهم در این رابطه دسترسی به منابع مالی است. در این راستا باید شاخص‌های توزیع به شکلی تغییر کند که تمامی روستاها به منابع مالی مناسب دسترسی داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استانداری مرکزی تأکید کرد: سال گذشته یکهزار میلیارد تومان اعتبار به دهیاری‌های استان اختصاص یافت. این میزان تخصیص اعتبار، تحقق اهداف و بهره‌برداری از پروژه‌های متعدد را رقم زد.

پاکپور به برگزاری انواع جشنواره‌ها به ویژه جشنواره‌های روستایی در استان مرکزی اشاره کرده و ابراز داشت: به واسطه برگزاری این جشنواره‌ها می‌توان فرایندهایی که هویت این سرزمین را نشان می‌دهد، به دیگران معرفی کنیم.

معاون دفتر امور روستایی و شوراهای استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به تأکید دولت بر انجام امور فرهنگی در روستاها در چارچوب قانون، گفت: خیرین و کارآفرینان نقش مؤثری در توسعه روستاها دارند. بر این اساس باید از ظرفیت این قشر بهترین بهره‌برداری را داشت.

احمد طهرانی به سیاست‌گذاری‌های کلان انجام شده در حوزه روستاها اشاره کرده و افزود: دفتر امور روستایی مسئله آموزش به دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستایی را با جدیت و بر اساس نیازسنجی پیگیری می‌کند، چرا که در افزایش آگاهی می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز