خبرگزاری کار ایران

پس از گذشت بیش از نیم قرن اتفاق افتاد؛

عملیات مرمت کانال‌های آب‌رسان آسیاب شوشتر

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۲۲۶

سرپرست پایگاه میراث جهانی شوشتر از آغاز عملیات مرمت کانال‌های آب‌رسان آسیاب موسوم به شربتی در محوطه آسیاب‌ها و آبشارهای این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، امین مهدوی‌کیا اعلام کرد: از سری برنامه‌های حفاظت و مرمت اضطراری کانال‌ها و مجاری انتقال آب، کانال آسیاب موسوم به شربتی در بخش شمالی محوطه میراث جهانی آسیاب‌ها و آبشارها بوده که به دلیل جریان داشتن آب به صورت مداوم و تمام فصول سال در آنها همواره در معرض فرسایش بسیار شدید و آسیب فراوان قرار گرفته بود.

سرپرست پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در مورد هدف از انجام این اقدام افزود: حفظ هویت فرهنگی و تاریخی بدون مداخله و همچنین حفظ اصالت اثر بسیار حائز اهمیت است؛ از این رو به جهت جلوگیری از تخریب کامل، استحکام بخشی دیواره‌ها و طاق‌ این کانال‌ها و همچنین بازسازی راه پله دسترسی به قسمت پروانه و زیرین این آسیاب در مواقع لزوم، از مهمترین اهداف اجرای این فعالیت بوده است.

وی افزود: به همین دلیل از ابتدای سال جاری تیم فنی و اجرایی پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر پس از بررسی ترک‌های ایجاد شده و رعایت کلیه ملاحظات فنی و اجرایی مطابق طرح حفاظت و مرمت، با استفاده از روش‌ها و ابزارهای سنتی و همچنین حفظ یکپارچگی و همگون بودن با محوطه، عملیات مرمت این مجاری آبرسان در این بخش از محوطه آسیاب‌ها و آبشارهای شوشتر را در دستور کار خود قرار داد و هم اینک حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهرماه جاری به اتمام برسد.

امین مهدوی کیا در ادامه تشریح کرد: گرما و شرایط بسیار بد آب و هوایی، سختیِ انتقال مصالح تا اعماق کانال‌ این آسیاب و سایر مشکلات و موانع موجود، کوچکترین تاثیری در عزم و تلاش نیروهای متعهد پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی شوشتر برای انجام وظیفه و رسیدن به هدفشان؛ که همان حفاظت و نگهداری آثار ارزشمند این دیار است وارد نمی‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز