خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

مشتری رستوران‌های شیراز ۶۰ تا ۷۰ درصد ریزش داشته است

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۴۷۰

طی یک سال حدود ۲۰ درصد رستوران‌های شیراز در این حرفه شکست خورده‌اند

ریزش مشتری رستوران‌های شیراز در حالی دارد اتفاق میفتد که مواردی همچون گران شدن مواد اولیه، مالیات بر ارزش افزوده و کاهش قدرت خرید مردم منجر به کاهش مشتریان رستوران‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رستوران داران در حالی طی فاصله زمانی کوتاه افزایش قیمت داده‌اند که این موضوع در کنار آمارهای رسمی افزایش نرخ تورم دور از انتظار نبوده است.

در گزارشی که مرکز آمار ایران در شهریور اعلام کره است، در شهریور نرخ تورم  اقلام خوراکی و آشامیدنی بالای ۵۰ درصد اعلام شده است و نرخ تورم زیرگروه‌های این بخش از جمله «گروه روغن و چربی، تورم نقطه به نقطه ۲۷۱ واحد درصدی» ثبت شده است.

این مرکز همچنین نرخ تورم شهریور ماه در مورد گوشت ماکیان و گوشت قرمز، شکلات و شیرینی، نان و غلات، تخم مرغ و لبنیات را بین ۶۲ تا ۹۴ درصد اعلام کرده است.

این موارد در کنار دیگر افزایش هزینه‌ها و همچنین مالیات بر ارزش افزوده رستوران‌ها را ناچار به افزایش قیمت و در‌ مقابل مشتریان را کمتر کرده است.

در این باره رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌ها خانه‌های سنتی شیراز  در گفت‌وگو با  ایلنا می‌گوید: در حال حاضر در شیراز مشتری رستوران‌ها ۶۰ و ۷۰ درصد برای رستوران داران و سفره خانه‌ها کاهش داشته است.

مشتری پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را نمی‌پذیرد

امین رحیمی عنوان می‌کند: همچنین در تالارها و تشریفات مجالس نیز کاهش مشتری داشته‌ایم.

رحیمی با اشاره به اینکه ۱۶ رسته  شامل بیرون بر، رستوران، سفره خانه، قهوه خانه، چایخانه، تالار پذیرایی و تشریفات مجالس داریم می‌گوید: بیش از ۱۷۰۰ رستوران با واحدهایی که در دست اقدام است در شیراز داریم.

وی با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده نیز یک مشکل دیگر رستوران‌ها است، خاطرنشان می‌کند: بسیاری از مشتریان وقتی  می‌بینند که در فاکتور خود مبلغ ۹ درصد بیشتر از هزینه مواد غذایی باید پرداخت کنند منصرف می‌شوند و فیش خود را باطل می‌کنند.

به گفته رحیمی این موضوع خود یکی از دلایل ریزش مشتری در رستوران‌ها شده است.

ارائه محصولات با مواد غذایی بی کیفیت در برخی از باغ رستوران‌ها

رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سفره خانه‌های شیراز در رابطه با فعالیت برخی از باغ رستوران‌ها به ویژه در مناطقی از شیراز که رو به افزایش است، می‌گوید: متاسفانه بارها اعلام کرده‌ایم که این باغ رستوران‌ها از نظر بهداشت مشکل دارند و همچنین عمده نیروی کار  آنها اتباع بیگانه هستند.

رحیمی ادامه می‌دهد: مواد غذایی که در این رستوران‌ها استفاده می‌شود کیفیت پایینی دارد اما هر بار به طور موقت جمع آوری می‌شوند و دوباره برمی‌گردند.

وی خاطرنشان می‌کند: این نوع باغ رستوران‌ها در واقع چهره شیراز را نازیبا کرده است و از نظر بهداشت و سلامتی در رتبه پایینی قرار دارند و همین مسئله باعث شده است که به دیگر رستوران لطمه وارد شود.

رحیمی اضافه می‌کند: امروزه شرایط به نحوی پیش رفته است که افرادی با خرید حتی یک گاری، اقدام به فروش مواد غذایی می‌کنند که به طور مستقیم با سلامتی مردم ارتباط دارد.

مشتری رستوران‌های شیراز ۶۰ تا ۷۰ درصد ریزش داشته است

فاصله زمانی طولانی مراجعه به رستوران‌ها

همچنین در این باره علی اکبر قوی پنجه؛ بازرس اتحادیه رستوران‌ها و سفره خانه‌های سنتی شیراز به ایلنا می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت‌ها و کاهش توان خرید مردم شاهد کاهش و ریزش مشتریان هستیم.

وی عنوان می‌کند: در حالی که رستوران و باغ رستوران‌ها به عنوان تنها تفریح مردم به حساب می‌آیند اما شاهد کاهش ۳۰ درصدی مشتری‌های این رستوران‌ها هستیم و این ریزش از طرفی با کاهش مراجعات و فاصله زمانی طولانی‌تر برای مراجعه به رستوران‌ها است و به طور مثال اگر یک مشتری در ماه چند بار به رستوران مراجعه می‌کرد حالا این دفعات طولانی‌تر شده است.

قوی پنجه خاطرنشان می‌کند: علاوه بر رستوران‌ها و باغ رستوران‌ها شاهد کاهش مشتری در بخش‌های دیگر و غذاهای بیرون بر نیز هستیم.

معضل افزایش قیمت مواد اولیه و تامین هزینه پرسنل

وی با اشاره به اینکه برای این موضوع دلایل مختلفی مطرح است، عنوان می‌کند: افزایش قیمت اولیه و از طرفی نیز تامین نیروی مالی پرسنل و افزایش هزینه‌ها نیز باعث گران شدن قیمت برخی مواد غذایی در رستوران‌ها می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی بسیاری از کارگران با حداقل دستمزد تمایلی به کار کردن ندارند و کارفرما باید برای تامین بودجه پرسنل افزایش قیمت داشته باشد.

 مالیات بر ارزش افزوده بزرگترین چالش پیش روی رستوران‌ها است

قوی پنجه با اشاره به اینکه بزرگترین چالش پیش روی رستوران دارها مالیات بر ارزش افزوده است؛ خاطرنشان می‌کند: این افزایش بار مجددی برای رستوران دارد و این ۹ درصد مالیات بالاتر از نرخ واقعی است که در تمامی اقلامی که یک رستوران خریداری می‌کند از مواد اولیه گرفته تا محصول نهایی محاسبه می‌شود.

وی در خصوص نحوه فعالیت رستوران‌های تحت پوشش اتحادیه نیز می‌گوید: بیش از ۸۰ درصد رستوران‌ها و باغ رستوران‌ها مجوز فعالیت دارند و از طرفی به دلیل مشکلاتی که برخی از فعالین این صنف داشته‌اند از پارسال تاکنون بین ۱۷ تا ۱۸ درصد منجر به بسته شدن رستوران شده است و بسیاری در این حرفه شکست خورده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز