خبرگزاری کار ایران

میراث‌فرهنگی: برنامه‌ای برای جابه‌جایی مردم روستای کُنارصندل جیرفت نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۶۸۱

مدیرکل ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه مردم صاحبان و حافظان ‌اصلی محوطه‌های تاریخی هستند گفت: میراث‌فرهنگی برنامه‌ای برای خروج و جابه جایی مردم روستای کُنارصندل جیرفت ندارد.

به گزارش ایلنا از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، علیرضا ایزدی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از تپه باستانی کنارصندل جیرفت افزود: این سفر به منظور بررسی و ضابطه‌مند کردن حریم تپه باستانی کنارصندل انجام شده و در تلاشیم مشکلات توسعه‌ای روستا نیز هرچه سریع تر مرتفع شود.

وی اظهار داشت: بر اساس داده‌های باستان‌شناسی، کنارصندل یک‌منطقه ارزشمند است و مردم در درازای تاریخ در این نقطه زندگی کرده‌اند؛ ضمن ‌اینکه مردم زندگی روزمره خود را انجام‌ می‌دهند، صاحبان و حافظان ‌اصلی این محوطه نیز محسوب می‌شوند.

مدیرکل ثبت آثار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به دغدغه مردم کنارصندل جیرفت نسبت به جابه جایی این روستا تاکید کرد: میراث‌فرهنگی برنامه‌ای برای جابه جایی این روستا ندارد و به طور قطع مشکلات ‌آنان با ضوابطی که به حریم و عرصه این تپه تاریخی صدمه‌ای وارد نکند قابل حل است.

وی تصریح کرد: خروج مردم‌ از این نقطه بدون شک باعث ایجاد مشکلات زیادی برای آنان و همچنین محوطه می‌شود که میراث‌فرهنگی هم قصد اینکه مانع زندگی مردم این منطقه شود را ندارد؛ با بررسی حریم تپه کنارصندل و تصویب ضوابطی بر آن، مشکلات مردم رفع خواهد شد.

به گزارش ایلنا، محوطه‌های تاریخی جیرفت که در طول هزاره‌های سوم پیش از میلاد آثار ارزشمندی را در خود جای داده جزو غنی ترین محوطه‌های تاریخی جهان محسوب می‌شود.

یکی از بقایای این تمدن عظیم تپه کنارصندل است که در ۳۰ کیلومتری شهر جیرفت قرار دارد و با نام تپه کنارصندل جنوبی و شمالی شناخته می شود.این ۲ تپه در فاصله چند کیلومتر از هم قرار دارند و ارتفاعشان به ترتیب ۱۳ و ۲۱ متر است.

از تپه کنارصندل آثار تاریخی متعددی یافت شده است که همه‌ این آثار شامل مجسمه ‌هایی از جنس مفرغ، سفال‌های منقوش، ساده و زیورآلات در موزه باستان شناسی جیرفت نگهداری می‌شود.

جیرفت در فاصله ۲۳۸ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز