خبرگزاری کار ایران

جانشین قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور:

در حوزه پدافند زیستی باید تهدیدات جدید را شناسایی کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۸۷۷

جانشین قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه رصد، پایش و تشخیص به موقع از راهبردهای این قرارگاه در مواجهه با هر نوع تهدیدی است، گفت: در حوزه پدافند زیستی باید تهدیدات جدید را تصور و شناسایی کرد و تا بتوان زیرساخت‌های کشور متناسب با آن را تقویت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا خالدی در جلسه قرارگاه زیستی استان مرکزی، افزود: همچنین برای مقابله با تهدیدات باید با برگزاری رزمایش‌ها هم‌افزایی لازم ایجاد شود تا بتوان به موقع مقابله کرد. اگر سیاست‌های ابلاغی در حوزه اقتصاد مقاومتی و پدافند در کشور اجرایی شود بخش مهمی از رسالت این سازمان محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید سناریوهای دشمن رصد و مدیریت شود، ادامه داد: مسائل زیستی بستر بسیار مهمی برای جنگ‌های هیبریدی است، چرا که با سلامت و جان مردم سروکار دارد و دشمن می‌تواند با طراحی سناریوهای مختلف مبتنی بر سلامت، توطئه خود را عملی کند و در جامعه گسست ایجاد کند.

جانشین قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: دشمن از تمامی ظرفیت خود برای ناکارآمد جلوه دادن نظام استفاده می‌کند. رویکرد دشمن در عملی کردن این توطئه به صورت ترکیبی است و افکار و اراده مردم را برای عملی کردن ترفندها نشانه گرفته است.

خالدی بر رویکرد پیشگیرانه و نهایتاً مقابله سریع با تهدیدات تأکید داشته و تصریح کرد: رویکرد پیشگیرانه یک رویکرد خلاقانه و مبتنی بر علم، تخصص و هوشیاری و اولویت نخست است و رویکرد مقابله در مرحله آخر قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها و عملکرد مثبت کشور برنامه دشمنان در جنگ ترکیبی است، بیان داشت: ریشه تهدیدات از علوم و فناوری بوده و با اتکا به علوم و فناوری است که می‌توان این تهدیدات را شناسایی کرده و آن را مدیریت کرد.

جانشین قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور با یادآوری این موضوع که شبکه‌سازی موضوعات پدافند زیستی بسیار ضروری است، تأکید کرد: در موضوع آب، سلامت، آلودگی باید اولویت‌بندی و شبکه‌سازی کرد.

خالدی ابراز داشت: در میان نخبگان و جامعه علمی، دانشگاهی، مجموعه‌های دانش‌بنیان کشور و مسائل پدافند غیرعامل و زیستی، فاصله، شکاف و گسست جدی وجود دارد. متأسفانه موضوع پدافند زیستی در حوزه‌های علمی و تحقیقاتی نهادینه نشده است.

وی اضافه کرد: همچنین به روز کردن قوانین و دستورالعمل‌های حوزه سلامت به ویژه بیماری‌های مشترک انسان و دام بسیار مورد تأکید است. باید در نظر داشت که در حوزه قوانین کارآمد و مجازات‌هایی که در حوزه تهدید علیه بهداشت عمومی بازدارندگی مناسب داشته باشند، ضعف وجود دارد.

جانشین قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور در ارتباط با حوزه سلامت نیز گفت: در حوزه سلامت، اگر رویکرد بهداشتی‌محور فعالیت‌ها و فرایندها مد نظر قرار گیرد، دیگر نیازی به پرداختن به حوزه درمان نیست. از سوی دیگر هزینه درمان کاهش می‌یابد و از بروز هرگونه آسیب جلوگیری خواهد شد.

خالدی افزود: در سال 1396 و یک سال و نیم پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی شیوع یک بیماری شبهه کرونا در کشور ارزیابی شد و بر این اساس یک رزمایش ملی برگزار شده و بر آمادگی پیشگیری و مقابله با این بیماری تأکید شد.

وی ادامه داد: اگر موضوع کرونا از سوی مسئولان وزارت بهداشت وقت، جدی تلقی می‌شد و متولیان امر، تمهیدات لازم را برای تأمین زیرساخت‌های مبارزه با کرونا اتخاذ می‌کردند یا اقدامات دانش‌بنیان برای تولید کیت تشخیص بیماری، تقویت زیرساخت برای تولید واکسن انجام می‌شد، قطعاً این میزان آسیب متوجه کشور نمی‌شد.

جانشین قرارگاه زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی یک اقدام بی‌نظیر در سطح ملی و فراملی است. این فرایند را می‌توان به عنوان یک الگوی کاملاً تمام‌عیار در چرخه پدافند زیستی از مرحله تشخیص تا رفع آلودگی ارائه کرد.

خالدی به گذشت 20 سال از تأسیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اشاره داشته و تصریح کرد: با همت مجلس شورای اسلامی، قانون تأسیس سازمان پدافند غیرعامل در 11 شهریور ماه سال جاری ابلاغ شد و فصل نوینی برای فعالیت این سازمان به وجود آمد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز