خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی استان خبرداد؛

ظرفیت مرکز ماده ۱۶ در فارس با تعداد معتادان متجاهر تطابق ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۷۷۷

تشدید نظارت بر مراکز نگهداری معتادان با آغاز فصل سرما

مدیرکل بهزیستی فارس گفت: ظرفیت مرکز ماده ۱۶ در استان فارس با تعداد معتادان متجاهر تطابق ندارد و ناچارا تعدادی از مراکز ماده ۱۵ در نگهداری معتادان متجاهر با بهزیستی همکاری می‌کنند که این روش نگهداری معایب و چالش‌های فراوانی به‌دنبال دارد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا هوشیار امروز، ۱۶ آبان در حاشیه نشست بررسی چالش‌ها و آسیب‌ها در مراکز اقامتی میان‌مدت تحت نظارت بهزیستی، افزود: در مراکز ماده ۱۵ افراد به صورت داوطلب برای ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند و در مراکز ماده ۱۶ معتادان با توجه به شرایطی که دارند به اجبار برای ترک اعتیاد می‌روند. 

وی از فعالیت ۱۱۱ مرکز درمان و نگهداری معتادان تحت نظارت این سازمان خبر داد و گفت: با شروع فصل سرما نظارت‌ها و بازدیدها از این مراکز تشدید می‌شود.

هوشیار گفت: در حال حاضر ۱۱۱ مرکز درمان، نگهداری، کاهش آسیب و توانمندسازی در استان تحت نظارت بهزیستی فارس فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد معتادان متجاهر استان در کلان شهر شیراز هستند، افزود: یک مرکز ماده ۱۶ و ۲۸ مرکز ماده ۱۵ خدمات نگهداری، درمان و کاهش آسیب را به بیش از ۲ هزار معتاد متجاهر در شیراز ارائه می‌دهند. همچنین مجموعاً بیش از ۹ هزار نفر در سراسر استان به‌صورت مستقیم از این مراکز خدمات می‌گیرند.

وی تصریح کرد: علاوه بر ۷۱ مرکز اقامتی میان‌مدت ماده ۱۵، ۱۳ مرکز کاهش آسیب، ۱۸ مرکز سرپایی، ۲ مرکز تی سی و یک مرکز جامع نیز خدمات اقامتی و درمانی و همچنین مجموعاً ۵ مرکز توانمندسازی و مددکاری نیز خدمات مددکاری و توانمندسازی را به معتادان ترخیص شده از مرکز ماده ۱۶ ارائه می‌دهند.

هوشیار با بیان اینکه نظارت‌ها بر این مراکز تشدید شده و با شروع فصل سرما و اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر، بازدیدهای فصلی کارشناسان از مراکز اقامتی میان مدت شدت یافته است، گفت: طبق دستورالعمل بازدیدها از مراکز اقامتی میان‌مدت باید توسط کارشناس استانی هر ۶ ماه یک‌بار و توسط کارشناس شهرستان هر ۳ ماه یک‌بار انجام شود که در فارس به جهت افزایش نظارت بازدیدها هر یک ماه یک‌بار انجام می‌شود. 

ترکمان، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس نیز در این نشست برنامه‌ریزی برای اجرای طرح جمع‌آوری و انجام صحیح غربالگری را لازم دانست و از تشکل‌های غیردولتی و شرکای اجتماعی در اجرای برنامه‌ها و خدمات همراه ارگان‌های دولتی هستند، قدردانی کرد.

مؤمن‌زاده، مدیر کل امور اجتماعی استانداری فارس هم با بیان اینکه حل معضل معتادان متجاهر تا حد زیادی منجر به برطرف شدن مشکل تکدی‌گری و کارتن خوابی در سطح شهر هم خواهد شد، گفت: نمایندگان مراکز اقامتی میان مدت به همراه کارشناسان با تشکیل تیم و حضور در مراکز، چالش‌ها را از نزدیک بررسی کنند و از موارد چک لیست جهت پیگیری تهیه کنند و سپس موارد مربوط به هر دستگاه نیز مشخص شود تا تعیین تکلیف نهایی در خصوص چالش‌ها انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز