خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد؛

تجهیز تمام ساختمان‌های کشور به فیبر نوری تا 5 سال آینده

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۲۹۰

۱۰۰ درصد روستاهای استان مرکزی تا پایان سال جاری به اینترنت متصل می‌شوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تمام ساختمان‌های کشور تا 5 سال آینده به فیبر نوری مجهز می‌شود، گفت: این طرح با همکاری مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده و به یک تکلیف برای دولت تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی زارع‌پور در جریان سفر به استان مرکزی و در مراسم بهره‌برداری از پروژه فیبرنوری و تست سرعت FTTH منازل و کسب‌وکارهای شهرستان ساوه، افزود: مجلس به پشتوانه یک سال فعالیت دولت در پوشش فیبر نوری، اتصال 20 میلیون خانوار با فیبر نوری را در برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: در فاز نخست این طرح، دولت 20 میلیون پوشش تا 300 متری منازل مردم را انجام می‌دهد. بر اساس تعهد اوپراتورها این سرویس با تعرفه مشخص خدمات لازم را ارائه می‌دهد. در این راستا اگر متقاضی درخواست فیبر نوری داشته باشد، این فرایند باید ظرف مدت یک ماه انجام شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: دولت برای این طرح که بیش از بر یک سال است آغاز شده، منابع و تجهیزات لازم را فراهم کرد. در این راستا برای 5 سال آینده این تکلیف مشخص شد که تمامی ساختمان‌های کشور در شهرها بر مبنای فیبر نوری خدمات دریافت کنند.

زارع‌پور به فرایند چگونگی اجرای این طرح توسط دولت اشاره داشته و تصریح کرد: در این رابطه مقرر شده است در گام نخست برای 20 میلیون خانوار پوشش ایجاد شود و در گام دوم پوشش کامل در سراسر صورت گیرد.

وی بیان داشت: در طول یک سال برای بیش از 2.5 میلیون خانوار پوشش فیبر نوری ایجاد شده و در سال جاری حدود 4 میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته است. این فرایند تا پایان سال جاری به 8 میلیون خانوار خواهد رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: متوسط سرعت اینترنت در بهترین شرایط با سیم مسی 16 مگابیت است و این فناوری، بیشتر از این اجازه نمی‌دهد. اما در بستر فیبر نوری سرعت نامحدود است و حتی می‌توان تا نیم قرن آینده خدمات چند برابری با سرعت بیشتر به مردم ارائه داد و روز به روز سرعت را تقویت و بیشتر کرد.

زارع‌پور ابراز داشت: تا پیش از این، رقابت تنها در حوزه ارتباطات سیار بود، و در حوزه ثابت هیچ رقابتی وجود نداشت. اما اکنون با راه‌اندازی زیرساخت‌های جدید با فناوری روز دنیا رقابت در حوزه ارتباطات ثابت شکل گرفته است. همچنین با راه‌اندازی این زیرساخت که فناوری روز دنیاست مردم از ثمرات آن برخوردار خواهند شد.

وی اضافه کرد: زمانی که در اسفند ماه سال 1400 اعلام کردیم که قصد داریم تمام ساختمان‌های کشور را به فیبر نوری متصل کنیم، عده بسیاری دست‌یابی به آن را دور از انتظار دانستند و برخی‌ها هم که هیچ فعالیتی نمی‌کنند و در خانه نشسته و دیگران را تخریب می‌کنند، نیز این طرح را غیرممکن می‌دانستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز آخرین تکنولوژی روز دنیا را در حوزه ارتباطات در ساوه به بهره‌برداری رساندیم، گفت: اتصال فیبرنوری برای مردم شهر ساوه اتفاق بزرگی است که با فناوری پرسرعت و ارزان‌تر رقم می‌خورد. امیدواریم در سراسر کشور مردم از این مزیت به مرور برخوردار شوند.

زارع‌پور افزود: راه‌اندازی مشابه سرویس شهرستان ساوه در تهران 400 میلیون ریال هزینه دارد، اما این سرویس به صورت رایگان به مردم ساوه هدیه داده شد. این اقدام در کشورهایی با گستره جغرافیایی ایران حداقل 10 سال زمان می‌برد، اما در شهرستان ساوه با کمتر از یک سال انجام شد که افتخاری بزرگ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه بزرگ فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در ساوه بزرگترین پروژه از نظر حجم عملیاتی و بزرگترین پروژه ارتباطاتی کشور است و یک تغییر اساسی و نقطه عطفی در تاریخ ارتباطات کشور محسوب می‌شود. این اتفاق در شهرستان ساوه گام بلندی در جهت توسعه این شهرستان است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: این پروژه عظیم در برخی موارد تا یکهزار مگابیت بر ثانیه سرعت دارد، این در حالی است که میانگین سرعت در ارتباطات ثابت کشور 11 تا 12 مگابات بر ثانیه است و در بهترین مورد تا 16 مگابایت در ثانبه است.

زارع‌پور تصریح کرد: عملیات اجرایی این پروژه بزرگ از حدود یک سال گذشته آغاز شد و دولت کارگاه تخصصی و عظیمی برای بهره‌برداری از آن تجهیز کرد. با توجه به گستردگی این فرایند تنها به شرکت مخابرات اکتفا نشد و به 9 اپراتور دیگر مجوز داده شده تا در کنار مخابرات فعالیت کند تا ثمرات بهتری ایجاد شود.

وی بیان داشت: پوشش فیبر نوری در استان مرکزی نیز خوب پیش می‌رود اما تسریع در آن نیازمند همکاری و همدلی تمام نهادهای اجرایی و خدماتی است. تفاهم‌نامه برخورداری مردم شهر اراک نیز امروز امضا خواهد شد. همچنین برای سایر شهرهای استان نیازمند همدلی و همراهی تمامی دستگاههای اجرایی هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: 93 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان مرکزی به اینترنت متصل هستند. تا پایان سال جاری 100 درصد روستاهای استان مرکزی به اینترنت متصل شده و از این مزیت برخوردار خواهند شد. در سال آینده، کیفی‌سازی در دستور کار قرار دارد که موجب رونق روستاها خواهد شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز