خبرگزاری کار ایران

استاندار لرستان:

اعتبار بیشتری نسبت به ۳۵۰ هزار میلیارد ریال برای احیا واحدهای تولیدی استان نیاز است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۷۲۲

استاندار لرستان بر علت عدم احیای واحدهای تولیدی که طبق گفته رئیس مجلس ۳۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند، گفت: اعتقاد دارم حتی اعتبار بیشتری نسبت به ۳۵۰ هزار میلیارد ریال برای احیا واحدهای تولیدی استان نیاز است اما با این وجود از ابتدای دولت تاکنون ده ها واحد احیا شده‌اند.

به گزارش ایلنا، فرهاد زیویار در نشست مطالبه گری با اعضای مرکزی تشکل های بسیج دانشجویی دانشگاه های خرم آباد با تاکید بر اینکه از نقدهای سازنده و بجا استقبال و در کمال احترام پاسخ می دهیم، اظهار کرد: کسیکه نقد می کند، باید مستند و با عدد و رقم و در عین حال در کمال اعتقاد و ادب متقابل، طرح مسئله کند و در جریان مطالبه گری اعتقاد و نیت مهم ترین مسئله بوده و منتقد نباید با الفاظ نامناسب و با هدف تخریب، مطالب را عنوان کند که این شایسته و اخلاقی نیست.

وی با بیان اینکه بسیج یک درک از اتحاد، اخلاص و اراده معتقدانه است، افزود: بسیج به گفته ی حضرت امام خمینی (ره) فقط خاص دوره ایشان نبوده و ابعاد وسیعی از تاریخ و فرهنگ کشور ما را در بر می گیرد.

استاندار لرستان با اشاره به عزل و نصب هایی که در سطح برخی وزرا در دولت انجام شد، اضافه کرد: این موضوع فقط به استان ها بر نمی گردد، بلکه در سطح دولت ها نیز اجتناب ناپذیر است.

زیویار اظهار کرد: استاندار ممکن است در برخی تصمیم گیری ها اثر ۱۰۰ درصدی داشته و در عین حال در برخی تصمیمات دیگر این درصد اثر را نداشته باشد.

استاندار لرستان ادامه داد: البته به نظر بنده، اینکه استاندار همه چیز را تعیین کند نیز مناسب نیست و در برخی تصمیمات و انتصابات باید خرد جمعی و مشورت لحاظ شود.

وی گفت: اعلام می کنم، در انتصابات ملاحظات را در نظر گرفته اما هیچگاه شخصی به من تحمیل نشده است.

استاندار لرستان در مورد دخل و تصرف نمایندگان در انتصابات اظهار کرد: اینکه نمایندگان برای انتخاب مسئولان حوزه انتخابیه خود به ما مشورت بدهند، امری اجتناب ناپذیر است، اما به معنی تحمیل کردن نیست.

زیویار در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان با موضوع پروازی بودن برخی مدیران گفت: روزهای دوشنبه تمامی استانداران برای پیگیری اعتبارات و رایزنی های استان در سطح کلان کشور در تهران حضور پیدا می کنند.

استاندار لرستان تصریح کرد: بعد از گذشت حدود ۲ سال حضور به عنوان استاندار حدود ۹۵ بار به تهران سفر کرده ام که در روزهای تعیین شده از طرف وزارت کشور و برای پیگیری مسائل استان در تهران بوده است.

زیویار با بیان اینکه مستندات تمامی جلساتی که در این روزها برای پیگیری مسائل استان انجام شده کاملا موجود است، ادامه داد: اکثر اوقات ناچاریم زمینی به تهران و بلعکس رفت و آمد داشته باشیم ، چراکه گاهی تا شب یکشنبه هم جلسات و کارها ادامه می یابند و از طرفی باید سریع به استان باز گردیم، بیشتر مواقع بازگشت بصورت زمینی است و روزهای پنج شنبه و جمعه هم بسیاری اوقات روز کاری است.

وی در خصوص سوء استفاده مالی در دفاتر تسهیل گری و ساماندهی و نظارت آنها گفت: اگر در این دفاتر تسهیل گری که عنوان آنها عوض شده و باید آنها را تشکل بنامیم، از اعتبارات دریافتی سوء استفاده شده به شدت برخورد می کنیم و هر جا مواردی مبنی بر این موضوع وجود داشت، به سرعت معرفی کنید.

استاندار لرستان در مورد موضوع انتخابات پیشرو گفت: امیدافزایی عمومی عاملی مهم برای حضور حداکثری در انتخابات است که در مطالبه گری نیز باید در نظر گرفته شود ، مطالبه گری به شکلی باشد که حس امیدافزایی را بیشتر کند، نه اینکه با تضعیف نظام و دولت موجب ایجاد حس بدبینی و ناامیدی در بین مردم شود.

زیویار با اشاره به نرخ بالای تورم در لرستان اظهار کرد: قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در استان نسبت به سایر استان های دیگر یا برابر و یا حتی کمتر است، اما در تعیین نرخ تورم معیارهای دیگری از جمله میانگین درآمد مردم نیز در نظر گرفته می شود.

وی یادآور شد: هر چند نسبت به آمار تورم استان اشکالاتی وارد است، اما برای بهتر شدن وضعیت استان تلاش هایی انجام شده و در جدول تغییر کرده ایم.

استاندار لرستان به احیای واحدهایی از جمله خودروسازی بروجرد، ماشین سازی خرم آباد، شیر خشک بروجرد، ساخت لوله از الیاف، صنایع غذایی گهر دورود و تسویه حساب در شرکت پارسیلون اشاره کرد و افزود: برخی از واحدها مانند سیمان خرم آباد و ازنا مشکل قضایی دارند که پیگیری هایی در سطح قوه قضاییه و ریاست جمهور در جریان است. 

وی در مورد برج های دوقلوی خرم آباد گفت: مشکلات قضایی این پروژه را مرتفع کردیم اما طرفین آن که شهرداری خرم آباد و شرکت کوثر تحت نظر بنیاد شهید کشور است، نسبت به هم سختگیری هایی دارند که پروژه را متوقف کرده است.

استاندار لرستان همچنین به پیشرفت های استان در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: تولید گندم استان نسبت به قبل از شروع دولت سیزدهم چهار برابر افزایش داشته است، ضمن اینکه کشت محصولات گلخانه ای در استان ۵۰ درصد رشد داشته است.

زیویار همچنین به رشد پروژه های مربوط به حوزه سدسازی استان اشاره کرد و گفت: به جز سد معشوره که مشکلاتی در سطح ملی دارد، مابقی سدها پیشرفت خوبی داشتند ، سد کمندان آماده آبگیری بوده و سد تاج امیر بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و مابقی سدها نیز روند ساخت تسریع شده است.

وی در مورد سد معشوره تصریح کرد: این پروژه مشکل ماده ۲۳ محیط زیست دارد که با پیگیری های انجام شده در حال مرتفع شدن است که اگر این مشکل مرتفع شود، برای ساخت اعتبار مستقل خواهد گرفت.

استاندار لرستان تصریح کرد: علاوه بر این پروژه های بزرگ دیگری از جمله ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرم آباد، کنارگذر دورود، تقاطع غیر همسطح شریعتی خرم آباد، رادار هواشناسی، مسکن ملی بروجرد و جاده چهار خطه کوهدشت در استان داریم که روند ساخت مناسبی گرفته اند.

زیویار در پاسخ به سوالی در مورد قول تخصیص اعتبار ساخت پنج هزار مسکن برای محرومین استان توسط رئیس مجلس در سفر سال گذشته به لرستان گفت: پیگیری های لازم در این مورد را انجام دادیم، اما بعضی مواقع ممکن است تخصیص اعتبار در نظر گرفته شده در زمان مورد نظر محقق نشود و در این مورد نیز فعلا چنین بوده است. 

وی به وضعیت نهضت ملی مسکن استان اشاره کرد و یاد آور شد: سهمیه ای که برای استان در نظر گرفته شده درصد جمعیتی آن بیشتری بوده اما به دلیل مشکلاتی از جمله تامین زمین هنوز پیشرفتی طبق پیش بینی ها نداشته است.

زیویار در خصوص زمین های دانشگاه لرستان برای این طرح گفت: بر پایه درخواست وزیر علوم این پروژه در دانشگاه لرستان فعلا متوقف شده است.

وی به طرح ایجاد شهرهای مولد در این راستا اشاره و عنوان کرد: بر اساس این طرح در کنار اراضی کشاورزی بخش مسکن نیز دیده شده است.

استاندار لرستان با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی بیمارستان نیایش در خرم آباد گفت: زمان تحویل دولت بیمارستان نیایش کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت داشت که با اعتباراتی که جذب شد، هم اکنون شاهد پیشرفت ۶۰ درصدی آن هستیم.

زیویار ادامه داد: برای این مقدار از پیشرفت سه هزار میلیارد ریال برای آن جذب شد، ضمن این مجموعه دانشگاه علوم پزشکی نیز یک هزار میلیارد ریال به آن اختصاص داد.

وی تصریح کرد: با ساخت این بیمارستان و ۲ بیمارستان رازی کوهدشت و گهر دورود که در حال ساخت هستند، یک هزار تخت به سرانه تخت بیمارستانی استان افزوده خواهد شد.

استاندار لرستان در مورد ظرفیت گردشگری در استان و توسعه آن گفت: برای توسعه گردشگری ابتدا زیرساخت ها از جمله فرودگاه، راه های مواصلاتی، راه آهن و هتل ها باید توسعه پیدا کنند.

زیویار به پیگیری های این دولت برای آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک اشاره کرد و گفت: حدود یک سال و نیم است از طریق مراجع ارشد دولت و سپاه پاسداران پیگیر این موضوع هستیم و دستاوردهای خوبی محقق شده است.

وی افزود: با ثبت جهانی این اثر ظرفیت گردشگری استان حتی برای حضور گردشگران خارجی بیشتر خواهد شد. 

استاندار لرستان به سخن یکی از دانشجویان مبنی بر توضیح در خصوص اعتبارات برگشت خورده در استان به مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال اشاره و تاکید کرد: این رقمی که مطرح می شود، به هیچ عنوان صحت ندارد.

زیویار افزود: البته برگشت اعتبار بوده اما مربوط به اعتبار برای خرید ساختمان اداره کل مالیاتی استان است که هیچ لطمه ای به معاش مردم، طرح های عمرانی و واحدهای تولیدی وارد نمی کند، چون اصلا مربوط به این موارد نیست.

وی ادامه داد: علت عدم استفاده از این اعتبار نبود زمان کافی برای خرید ساختمان مورد نظر بود، ضمن اینکه در زمان خرید ساختمان برای ادارات دولتی قیمت ها به صورت کاذب از طرف فروشندگان بالا می رود و این اعتبار در سال مالی آینده مجدد به این اداره تخصیص داده خواهد شد.

زیویار در مورد پروژه ی راه آهن دورود - خرم آباد گفت: اعتبار این پروژه از صندوق توسعه ملی تامین شده و هم اکنون ۱۷ کارگاه در آن فعال هستند.

وی عنوان کرد: بیش از ۳۰ درصد این پروژه را تونل تشکیل می دهد و روزانه سه متر از تونل های آن ساخته می شود.

استاندار در مورد قیاس این پروژه با راه آهن کردستان گفت: راه آهن کردستان در زمان آغاز دولت ۷۸ درصد پیشرفت داشته و تنها ریل گذاری و ساختمان ایستگاه های آن باقی مانده بود و این در شرایطی است که راه آهن دورود - خرم آباد در زمان تحویل به دولت کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت داشت و یکی از صعب العبورترین پروژه های ترابری کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز