خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان:

غربالگری فشارخون و دیابت 65 هزار نفر در استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۰۸۵

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه پویش غربالگری بیماری فشارخون و دیابت در این استان از 20 آبان ماه آغاز شده است، گفت: 65 هزار نفر در استان تحت غربالگری فشارخون و دیابت قرار گرفتند.

به گزارش ایلنا، اردلان زیلابی افزود: با توجه به اینکه بیماری دیابت و فشارخون 2 ریزفاکتور مهم، جدی و خطرناک برای بروز بیماری‌ها هستند، به همین دلیل این غربالگری به دستور وزیر بهداشت، برای افراد بالای 40 سال هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: پوشش این پویش به شیوه‌ای است که باید 100 درصد افراد بالای 40 سال مناطق شهری و 73 درصد افراد بالای 40 سال مناطق بالای 20 هزار نفر جمعیت تحت غربالگری قرار گیرند. همچنین برای افراد 18 تا 39 سال که زمینه خطر و ریزفاکتورهای بیماری‌زا را دارند نیز این غربالگری برنامه‌ریزی شده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: در این استان حدود 600 هزار نفر باید طبق این پویش مورد غربالگری قرار گیرند. در حال حاضر این فرایند با سرعت مناسبی در جریان است. در این پویش روزانه 10 تا 12 هزار نفر در سطح استان تحت پوشش این پویش قرار می‌گیرند.

زیلابی تصریح کرد: این پویش در تمام نقاط شهری و روستایی استان در جریان است. در این راستا پیش‌بینی می‌کنیم تا 15 دی ماه به هدف نهایی برسیم و جامعه هدف مدنظر غربالگری شوند. پس از 15 دی ماه نیز در صورت نیاز این پویش و غربالگری ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت: در راستای این غربالگری، افراد می‌توانند به مراکز جامع سلامت و درمانگاه‌ها مراجعه کنند. همچنین تیم‌های بهداشتی سیار در مراکز تجمعی مانند همایش‌ها و نماز جمعه و ... مستقر می‌شوند و فرایند غربالگری را انجام می‌دهند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تأکید کرد: این استان در اجرای پویش غربالگری فشارخون و دیابت جایگاه خوبی در سطح کشور دارد. در جریان این اقدام، افراد تحت خطر و مبتلا شناسایی شده‌اند که آمار آن به شکل نهایی منتشر می‌شود.

زیلابی ابراز داشت: دیابت و فشارخون 2 عامل بروز بیماری‌هایی همانند بیماری‌های گوارشی، کلیوی، اعصاب، سکته‌های مغزی و قلبی و ... است. به همین دلیل غربالگری افراد در معرض خطر یا مبتلا به این 2 عامل بیماری بسیار اهمیت دارد و اقدام در جهت درمان و پیشگیری را تسریع می‌کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز