خبرگزاری کار ایران

یک مسئول عنوان کرد؛

آب تمیز و ارزان دلیل استقبال کم صنایع در استفاده از پساب

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۱۰۲

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: در دسترس بودن آب تمیز و ارزان، یکی از دلایل استقبال کم صنایع در استفاده از پساب تصفیه شده شهرک‌ها و نواحی صنعتی است. بنابراین اجرای طرح بازچرخانی آب در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، مهدی مرتضی‌ئی افزود: برای حفاظت از منابع آبی باید به سمت کاهش مصرف آب تمیز رفت حرکت کرد. در استان اصفهان سیاستگذاری دقیقی برای استفاده صنایع از این پساب شده است. اما متأسفانه در استان مرکزی به دلیل در دسترس بودن آب ارزان، صنایع تمایلی به استفاده از پساب نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: با توجه به مسئله کمبود آب، از 5 سال گذشته بحث بازچرخانی این مایه حیاتی که استفاده از پساب تصفیه شده شهرک‌ها و نواحی صنعتی است، به عنوان منابع پایدار در دستور کار قرار گرفت. برنامه زمان‌بندی این طرح در استان 3 ساله در نظر گرفته شده و در سال 1404 تکمیل می‌شود.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر 9 تصفیه‌خانه فعال در نواحی و شهرک‌های صنعتی استان مرکزی وجود دارد. از این تعداد یکی از تصفیه‌خانه‌ها به تصفیه‌خانه شهری متصل است.

مرتضی‌ئی تصریح کرد: تصفیه‌خانه شهرستان‌های دلیجان و خمین پایان یافته و در شهرستان‌های مأمونیه، محلات، ساوه و زرندیه نیز مراحل تکمیل طرح در حال انجام است. همچنین اتمام این طرح برای شهرستان شازند و شهر بازنه در سال 1403 هدفگذاری شده و طرح تصفیه‌خانه شهرستان فراهان نیز در دست مطالعه است.

وی به میزان فاضلاب صنعتی که به تصفیه‌خانه نواحی و شهرک‌های صنعتی استان مرکزی می‌شود وارد می‌شود اشاره کرده و بیان داشت: در مجموع 50 لیتر بر ثانیه فاضلاب صنعتی وارد تصفیه‌خانه نواحی و شهرک‌های صنعتی استان مرکزی می‌شود که شامل 85 درصد صنایع است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی تأکید کرد: مسئله دیگر مربوط به مطلع نبودن صنایع از این طرح است که باید در این خصوص آگاه‌سازی جامعی انجام شود تا صنایع به استفاده از این آب ترغیب شوند.

مرتضی‌ئی ابراز داشت: باید در نظر داشت که شاید در برخی از صنایع امکان استفاده از این پساب وجود نداشته باشد. با این وجود در بیشتر صنایع می‌توان از این پساب استفاده کرد که در صنایع آب‌بر مانند فولاد کمک شایانی به صرفه‌جویی در مصرف آب تمیز دارد.

وی به استفاده از پساب تصفیه شده شهری در بخش صنایع اشاره داشته و اضافه کرد: در شهرک صنعتی خیرآباد زیرساخت‌ها تکمیل شده و بعد از انتقال بخش آندسازی شرکت ایرالکو به این شهرک، امکان استفاده از پساب وجود دارد. در ساوه نیز تقاضای استفاده از فاضلاب تصفیه شده شهری وجود دارد و موضوع در دست اقدام است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی همچنین گفت: با توجه به تعهد ایجاد 10 درصد فضای سبز در نواحی و شهرک‌های صنعتی طبق قانون هوای پاک، استفاده از این پساب برای آبیاری فضای سبز نیز مد نظر است.

مرتضی‌ئی با اشاره به اینکه آبیاری فضای سبز از طریق پساب به دلیل برخی ملاحظات باید با احتیاط بیشتری انجام شود، افزود: اما با توجه به احتمال وجود برخی از آلاینده‌های شیمیایی در این مورد نیاز است احتیاط بیشتری در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز