خبرگزاری کار ایران

گرانی گاز باعث تعطیلی کوره‌های آجرپزی شهر شال شد/ آجرپزان: چرا افزایش قیمت زودتر اعلام نشد؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۶۵۶

آجرپزان شهر شال در پی افزایش چندین برابری بهای گاز و اعلام شدن مابه‌التفاوت ماه‌های ابتدایی سال بعد از گذشت ۹ ماه از سال که باعث ضرر و آسیب به این صنف شده، مقابل شرکت گاز استان و استانداری قزوین تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، تعدادی از صاحبان کوره‌های آجرپزی شال در پی افزایش چند برابری بهای گاز مصرفی و اعلام مابه‌التفاوت مصرف گاز از فروردین تا آبان ماه امسال صبح امروز به شرکت گاز استان قزوین مراجعه کرده و به افزایش قیمت‌ها اعتراض کردند.

صاحبان این کوره‌ها با هدایت مسئولین حراست این شرکت به نمازخانه هدایت شدند و اعلام کردند اگر پاسخ قانع‌کننده‌ای از مدیران این شرکت دریافت نکنند، اعتراض خود را به استانداری می‌برند.

روند شرکت گاز تولید را قطع می‌کند/ چرا افزایش قیمت زودتر اعلام نشد

یکی از افراد حاضر در اعتراض تجمع به ایلنا گفت: برای یک ماه ۸۵۰ میلیون قبض گاز صادر شده، ما توان پرداخت افزایش قیمت چندین برابری را نداریم و اگر این روند اصلاح نشود باید کوره‌های خود را خاموش کنیم.

صاحب کوره آجرپزی شهر شال عنوان کرد: آجرهای خود را در چند ماه گذشته فروخته‌ایم اما امروز افزایش قیمت گاز به ما اعلام شده و باید ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت کنم.

یکی دیگر از صاحبان کوره‌ها که ۳۰ کارگر دارد، گفت: با روندی که شرکت گاز در پیش گرفته ورشکست می‌شویم و کارگرانی که بیمه هستند هم به اداره کار شکایت می‌کنند.

تولیدکنندی دیگری گفت: رئیس جمهور اعلام کرده کارخانه‌های نیمه‌کاره را راه‌اندازی کنید اما در شهر شال با اقدامی که صورت گرفته حدود ۱۵۰ کارخانه، کوره‌های خود را خاموش کردیم، افزایش بهای گاز به میزان ۵ تا ۱۰ درصد قابل پذیرش است، نه اینکه ۵ برابر شود و باید برای یک ماه یک میلیارد پرداخت کنم.

گرانی گاز باعث تعطیلی کوره‌های آجرپزی شهر شال شد/ آجرپزان: چرا افزایش قیمت زودتر اعلام نشد؟

به گفته یکی دیگر از افراد حاضر در شرکت گاز استان قزوین که ۱۰۰ کارگر دارد و ۲ میلیارد تومان قبض گاز برای او صادر شده، این روند شرکت گاز باعث می‌شود تولید قطع می‌شود.

یکی دیگر از تولیدکنندگان آجر هم عنوان کرد: در شال ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد هر کدام با میانگین ۵۰ کارگر فعالیت دارند، چرا باید مازاد ماه‌های ابتدایی سال امروز از ما گرفته شود، آجرهای ما فروخته شده و با آن خانه ساخته شده چطور امروز افزایش قیمت آن را محاسبه کنیم.

کوره‌دار دیگری هم اظهار کرد: حرف ما این است چرا افزایش قیمت را زودتر به ما اعلام نکردند تا بتوانیم تولیدات خود را متناسب با آن به فروش برسانیم و امروز ضرر نکنیم.

تولیدکننده دیگری هم بیان کرد: اعلام می‌شود که می‌خواهیم مسکن ارزان و اشتغال‌زایی شود، اما امروز با افزایش قیمت ۴۰۰ درصدی و اعلام مابه‌التفاوت ماه‌های ابتدایی سال، کوره‌ها خاموش شده و اینجا تجمع کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: سوال ما این است آیا با این قبض گاز تولید انجام می‌شود یا راننده‌ها، کارگران و مصالح فروشان بیکار می‌شوند؟ با این افزایش قیمت، چرخ کار مسکن از کار می‌افتد چراکه توان پرداخت وجود ندارد.

تجمعی که از شرکت گاز به استانداری رسید

پس از آنکه حضور تولیدکنندگان آجر در شرکت گاز استان به نتیجه نرسید، آجرپزان مقابل استانداری مراجعه کردند تا مطالبه خود را آنجا مطرح کنند.

نماینده آجرپزان شهر شال در مقابل استانداری به ایلنا گفت: مابه‌التفاوت ماه‌های ابتدایی سال را بعد از ۹ ماه اعلام شده، صحبت هم کردیم و مدیرعامل شرکت گفت باید پول زور بدهید، درصورتی که غیرقانونی است، این پول را نمی‌دهیم و مقابل استانداری تجمع کردیم تا مشکل ما حل شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر هستیم اگر امروز انجام نشود فردا ۲ هزار نفر می‌آییم و نشد با تمام کارگران حدود ۱۰ هزار نفر اینجا می‌ایستیم تا مشکل ما حل شود، ما بدهکار کارگران هستیم.

به گفته این فرد؛ درحال حاضر تمام کوره‌های آجرپزی تعطیل شده‌اند.

گرانی گاز باعث تعطیلی کوره‌های آجرپزی شهر شال شد/ آجرپزان: چرا افزایش قیمت زودتر اعلام نشد؟

شرکت گاز استان قزوین پاسخی به تجمع‌کنندگان نداده است

شهر شال در شهرستان بوئین‌زهرا واقع شده و مرکز اصلی تولید آجر دستی، فشاری یا کوره‌ای در استان قزوین است که کارگران زیادی از شهرهای مختلف ایران در کوره‌های آجرپزی این شهر به روش سنتی آجر تولید می‌کنند و کارگران زیادی از مناطقی مانند زابل و خراسان جنوبی در کوره‌های آجرپزی آن برای تولید آجر به روش سنتی کار می‌کنند؛ کارگرانی که به‌رغم کار طاقت‌فرسا از حداقل امکانات رفاهی بی‌بهره‌اند.

روزانه حجم قابل توجهی آجر از کوره‌های شهر شال تولید و پس از بارگیری در خودرو‌های سنگین به مناطق مختلف این استان انتقال داده می‌شوند.

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز