خبرگزاری کار ایران

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس خبرداد؛

تخفیف ۲۰ درصدی بیمه کشاورزان در کشت قراردادی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۷۷۰

ارزیابی کیفیت گندم در مناطق مختلف استان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس از تخفیف ۲۰ درصدی بیمه کشاورزان در کشت قراردادی خبرداد.

به گزارش ایلنا، مهدی جمالی امروز 11 آذرماه در یک نشست خبری افزود: کشاورزان برای ثبت نام و مشارکت در کشت قراردادی از ۲ طریق لینک مستقیم farm.mcinext.cim و یا از طریق لینک  gtc.irاپلیکیشن را دانلود و ثبت نام کنند.

وی با اشاره به اینکه پس از ثبت‌نام  در مرحله بعد کشاورز راستی‌آزمایی و احراز هویت و بعد وارد مرحله قراداد می شود، گفت: در نهایت  و زمانی که قرارداد امضا و تایید شد یک نسخه آن به بانک کشاورزی ارسال  و تضمینی از کشاورز گرفته می شود تا اگر به هر دلیلی محصول تحویل داده نشد بانک تضامین را داشته باشد و پرداخت کند.

جمالی با  اشاره به ابلاغ مزایای کشت قراردادی با محوریت کمک هزینه کرایه حمل محصول تحویلی مانند گندم، کلزا، گلرنگ و همچنین بیمه فراگیر و...، یادآور شد: سال گذشته به کشاورزانی که در کشت قراردادی مشارکت و از طریق اپلیکیشن ثبت نام کردند به ازای هر یک تن محصول تحویلی به مراکز  کمک کرایه 100 هزارتومان پرداخت شد و امسال نیز این مبلغ ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: سطح زیرکشت قراردادی سال گذشته ۲۵۲ هزار هکتار بود که حدود ۳۶ هزار فقره قرارداد صورت پذیرفت.

جمالی با بیان اینکه سال گذشته تنها برای کشت آبی قرارداد منعقد شد و امسال کشت دیم هم منتقل شده است، خاطرنشان کرد: در سال زراعی امسال هدف گذاری صورت گرفته مبنی بر ۱۹۸ هزار هکتار کشت آبی و ۷۲هزار و ۵۰۰ هکتار کشت دیم است و جمعا به۲۷۰ هزار هکتار برسد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس  یادآور شد: مطالبات سال گذشته پرداخت شده است و در سه محصول خریداری شده در محصول گندم یک میلیون و۳ هزار تن خریداری شد که ۱۵هزار و ۷۱ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در این مدت محصول کلزار ۴هزار و ۴۵۳تن خریداری شد که ۱۲۷ میلیارد و ۸۷۱میلیون تومان و محصول گلرنگ ۲هزار و ۸ تن معادل ۵۱ میلیارد و ۹۵۷ میلیون تومان به کشاورزان پرداخت شد.

تفاوت های کشت قراردادی و کشت تضمینی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس همچنین تفاوت خرید تضمینی و کشت قراردادی برای کشاورزان را در زمان کاشت و برداشت محصول عنوان کرد و افزود: در خرید تضمینی در زمان برداشت، خرید از کشاورزان انجام می‌شود، اما در کشت قراردادی در همان آغاز کشت محصول قرارداد خرید منعقد می‌شود.

جمالی تصریح کرد: در صورتی که کشت تحت پوشش کشت قراردادی دچار آفت، بادزدگی، خشکسالی، تگرگ، یخبندان، سیل و طوفان شود از طریق صندوق بیمه کشاورزی، خسارت پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اگر در سرما و یخبندان و... محصول آسیب ببیند در کشت قراردادی ۲۰ درصد تخفیف بیمه لحاظ می شود، تاکید کرد:  کشاورزان تا پایان دیماه و تا زمان تحویل محصول مهلت دارند از این تخفیف بیمه ای استفاده کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس  اضافه کرد: برمبنای این قراداد بیمه ای،  نه کشاورز خسارت می بیند و نه دولت و اگر به هر دلیلی کشاورز نتوانست محصول خود را تحویل دهد صندوق بیمه کشاورزی خسارت آن را جبران می کند.

وی با اشاره به اینکه کلیه مطالبات کشاورزان تاکنون پرداخت شده است، تصریح کرد: عمده دلیلی که کشاورز ممکن است  محصول خود را تحویل ندهد بحث قیمت آن است که امسال قمیت گذاری خوبی صورت گرفته است ؛ یکی از مزایای این طرح در صورت تامین اعتبار کوتاهی دست دلالان و کسانی که به دلیل سوداگری وارد خرید محصولات کشاورزی می شوند، خواهد بود.

جمالی گفت: سایر خدمات و نیازهای کشاورزان  از جمله  بحث آماده سازی زمین ، کمک در تامین نهاده بذر، کود و سم ، آزمایش آب و خاک و گیاه ، آموزش و مبارزه با آفات و سموم و... در این طرح دیده شده است و می تواند امنیت غذایی را به شکل کامل تامین و دغدغه کشاورزان را برطرف کند.

ارزیابی کیفیت گندم در مناطق مختلف استان

وی با اشاره به اینکه طرح کشت قراردادی می تواند در بحث کیفی شدن گندم موثر واقع شود، تصریح کرد:  کیفیت گندم به کیفیت پروتئین ، میزان جذب ازت و کیفیت زمین بستگی دارد.

جمالی به گندم هایی که امسال توسط کشاورزان تحویل اداره غله شده نیز اشاره داشت و گفت:  کیفیت گندم های مناطق مختلف استان مورد ارزیابی قرار گرفته اند و برهمین مبنا گندم را بین کارخانجات توزیع کرده تا از محل هم پر کردن این گندم ها آرد مناسبی تهیه شود.

وی افزود: در بحث کیفیت آرد اگر نانوایی نسبت به کیفیت آرد معترض باشد، با اعلام آن کارخانه مکلف است مسئول کنترل کیفی را برای کنترل کیفیت ارسال کند؛ درغیر این صورت به اداره غله مراجعه و موضوع را پیگیری کند.

جمالی خاطرنشان کرد: نانوایان از همه کارخانجات می توانند آرد خریداری کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس  با بیان اینکه گندم حداقل نیاز به سه ماه استراحت دارد تا مراحل تکامل پروتئین انجام شود؛ یادآور شد: بخشی از گندم تولیدی مازاد براساس برنامه ابلاغی به دیگر استان ها ارسال می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز