خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از آخرین وضعیت انتقال سه کارخانه آلاینده شیراز؛

آلاینده هایی که برای ماندن در شهر دست و پا می‌زنند/ مسئولان روغن نباتی باید عدم انتقال این مجموعه را توضیح دهند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۱۴۰

تغییر کاربری روند انتقال کارخانه سیمان را به تاخیر انداخت

انتقال سه کارخانه آلاینده سیمان، پشم شیشه و روغن نباتی به خارج شهر سال هاست به مطالبه اصلی شهروندان شیراز تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بعضی از این کارخانه‌های آلاینده در شیراز پیشرفت قابل توجهی در بحث انتقال انجام داده‌اند و بعضی دیگر همچنان قصد خارج شدن از شهر را ندارند و چندین سال است که پیشرفتی برای انتقال نداشته‌اند.

سی سال از پروژه انتقال کارخانه روغن نباتی شیراز می‌گذرد اما هر بار به دلایل مختلف فرآیند انتقال این کارخانه متوقف شده است؛ کارخانه پشم شیشه از دیگر واحدهای صنعتی آلاینده در شیراز که تدابیر لازم برای انتقال این کارخانه به خارج از شهر اتخاذ و زمینی نیز برای اجرای طرح انتقال این واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است و انتقال همچنان ادامه دارد.

طی آخرین مصوبات و هماهنگی‌های انجام شده و نظارت مستمر مدیرعامل کارخانه سیمان یکی از کارخانه‌های آلاینده دیگر شیراز در کمیسیون بند ۲۰ اعلام کرد« این کارخانه بر اساس زمان بندی عملیات اجرایی و عمرانی مشخص، تا پایان سال ۱۴۰۴ به طور کامل از شیراز خارج خواهد شد.»

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه کارخانه روغن نباتی شیراز در حال انتقال به منطقه ویژه اقتصادی شیراز است، به خبرنگار ایلنا می گوید: هنوز عملیات اجرایی این کارخانه انجام نشده است و جابجایی باید طبق برنامه زمان بندی انجام شود.

قاسم نهاوندی با اشاره به اینکه موضوع انتقال کارخانه روغن نباتی در دستور کار جلسه آینده ماده 14 قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: مسئولان کارخانه روغن نباتی باید موضوع و چرایی عدم انتقال این مجموعه را به منطقه ویژه اقتصادی توضیح دهند.

وی معتقد است مسئولان کارخانه روغن نباتی همواره مشکل مالی را دلیل عدم انتقال این مجموعه به خارج از شهر می دانند و بیان می کند: اگرچه قرار بود مسئولان کارخانه روغن نباتی مجوز تغییرکاربری را از شهرداری دریافت کنند اما این موضوع هنوز عملیاتی نشده است.

وی می افزاید: غیر فعال شدن بخش روغن کشی کارخانه روغن نباتی در سال های گذشته باعث شد تا دیگر بوی این کارخانه انتشار پیدا نکند.

آلاینده هایی که برای ماندن در شهر دست و پا می‌زنند/ مسئولان روغن نباتی باید عدم انتقال این مجموعه را توضیح دهند

بخش تولید ایزوگام کارخانه پشم شیشه به کرج انتقال داده شد

نهاوندی با اشاره به اینکه انتقال کارخانه ها به خارج از شهر باید طبق زمانبندی انجام شود که در حال حاضر عملیات انتقال کارخانه ریشمک انجام شده است، ادامه می دهد: بخش تولید ایزوگام کارخانه پشم شیشه تعطیل شده و به اشتهارد کرج انتقال داده شده است؛ مابقی کارخانه پشم شیشه در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در حال احداث و راه اندازی است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس خاطرنشان می کند: انتقال کارخانه سیمان به جاده خرامه نیز در حال انجام است.

انتقال  کارخانه های لاستیک دنا و زیمنس در فاز های بعدی انتقال

نهاوندی با بیان اینکه انتقال کارخانه لاستیک دنا به خارج از شهر در فازهای بعدی قرار دارد، می افزاید: در حال حاضر تنها موضوع انتقال کارخانه هایی که مشکل داشتند مطرح است و کارخانه های لاستیک دنا و زیمنس باید در زمان های بعدی اتفاق بیفتد اما انتقال این کارخانه ها در زمان کوتاه و کم ممکن نیست.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه کارگروه ماده 14 به هیچ وجه از انتقال این کارخانه ها به خارج از شهر کوتاه نمی‌آید.

آلاینده هایی که برای ماندن در شهر دست و پا می‌زنند/ مسئولان روغن نباتی باید عدم انتقال این مجموعه را توضیح دهند

تغییر کاربری روند انتقال کارخانه سیمان را به تاخیر انداخت

نماینده شیراز و زرقان نیز در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه متاسفانه تعلل در استان در تغییر کاربری زمین کارخانه سیمان باعث شده تا روند انتقال این کارخانه کند شود، می‌گوید: به موقع انجام نشدن تغییر کاربری زمین کارخانه سیمان باعث شده تا روند انتقال این مجموعه به تاخیر بیفتد.

جعفر قادری با بیان اینکه طبق پیگیری های انجام شده مقرر شد تا مجوز تغییر کاربری ها در اسرع وقت انجام شود، تاکید می کند: اگرچه در بعضی از جلسات مطرح شده بود که بخشی از زمین کارخانه سیمان به احداث بیمارستان تعلق پیدا کند اما بعد از مدتی مشخص شد که زمین این کارخانه نمی‌تواند به بیمارستان اختصاص یابد.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه اختصاص زمین به بیمارستان از سهم شهرداری انجام می شود، می‌افزاید: مقرر شد بعضی از بانک‌ها تسهیلات به کارخانه‌ها جهت انتقال پرداخت کنند که این موضوع اتفاق نیفتاد.

آلاینده هایی که برای ماندن در شهر دست و پا می‌زنند/ مسئولان روغن نباتی باید عدم انتقال این مجموعه را توضیح دهند

خریداری ماشین آلات جهت احداث و انتقال کارخانه سیمان به خرامه 

وی با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعات ماشین آلات جهت احداث و انتقال کارخانه سیمان به خرامه خریداری شده است، می گوید: امیدواریم عملیات ساختمانی هرچه سریعتر در این منطقه انجام شود که شواهد بیانگر این موضوع است که بهانه ای برای انتقال وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه با بیان اینکه طبق پیگیری های صورت گرفته جهت انتقال کارخانه روغن نباتی به منطقه ویژه اقتصادی؛ مسئولان پیگیر آزاد سازی اسناد این کارخانه جهت انتقال بودند، یادآور می‌شود: موضوع آزاد سازی اسناد این کارخانه انجام شده است و مقرر شد که کارخانه روغن نباتی و واحد حلب سازی این مجموعه در منطقه ویژه اقتصادی متمرکز شود.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه قاعدتا نباید مشکلی در انتقال کارخانه روغن نباتی شیراز وجود داشته باشد، می‌گوید: بدهی مالک قبلی کارخانه روغن نباتی به بانک ملی باعث شده بود بانک حاضر به آزاد سازی اسناد این مجموعه نشود و طبق صحبت ها مقرر شد که مالک جدید روغن نباتی نباید تاوان مالک قبلی را به بانک ها بدهد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه با بیان اینکه طبق تصمیمات اتخاذ شده مقرر شده که مشکلات آی تی آی به زیمنس، مجموعه های ستاد اجرائی، ایرانسل، فروخته شود، می‌افزاید: مقرر شده مشکلات این بخش هم حل شود.

خرید سهام کارخانه (آی تی ام سی) توسط ایران خودرو

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به موضوع خرید سهام کارخانه (آی تی ام سی) توسط ایران خودرو می‌افزاید: طی جلسه‌ای که با آقای مصری معاون مجلس برگزار شد؛ چند گزینه به ایران خودرو پیشنهاد شد تا در ادامه کارخانه ایران خودرو سهام آی تی ام سی را خریداری کند که طی ارتباطی که چند روز پیش گرفتیم؛ اعلام شد که ایران خودرو بخشی از زمین فعلی آی تی ام سی یا زمین‌های دارای سند شش دانگ آن را خریداری می کنند که منتظر اعلام آی تی ام سی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز