خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

هدفگذاری معرفی 6 رقم لوبیای جدید در مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۵۴۵

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان مرکزی گفت: معرفی 6 رقم لوبیای زودرس و ایستاده پس از 12 سال فرایند تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی این استان تا پایان سال‌جاری هدفگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا گودرزی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: برخی از این ارقام زودرس هستند که آب‌ کمتری مصرف می‌کنند و برخی ایستاده هستند که می‌توان از مکانیزاسیون برای برداشت این محصولات استفاده کرد.

وی ادامه داد: از مجموعه این ارقام 2 رقم لوبیای چیتی با فرم ایستاده و زودرس هستند که علاوه بر کاهش مصرف آب می‌توان برای برداشت آنها از مکانیزاسیون استفاده‌ کرد. یکی از این ارقام مقاوم به آفت کنه است که نقش مهمی در مصرف سَم در این بخش به همراه دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان مرکزی اظهار داشت: در سال‌های گذشته نیز 12 رقم لوبیا در مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی معرفی شده و به دست کشاورز رسیده است. همچنین تولید ارقام مقاوم به خشکی در دستور کار قرار دارد.

گودرزی با اشاره به اینکه 7 ایستگاه تحقیقاتی در سطح استان مرکزی وجود دارد، تصریح کرد: پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای شهرستان خمین تنها ایستگاه تحقیقاتی کشور در این حوزه است که معرفی رقم لوبیا را انجام می‌دهد. همچنین بزرگترین ذخایر لوبیای کشور با 1600 ژنوتیپ در مرکز لوبیای این شهرستان قرار دارد.

وی بیان داشت: لوبیا یک محصول پرآب‌بَر است. بنابراین اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، استفاده از گونه‌های جدید مصرف آب کشاورزی و سایر اقدامات در راستای کاهش مصرف آب، سبب شده تا برای تولید این گیاه مصرف آب از 18 هزار مترمکعب به 6000 مترمکعب برسد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان مرکزی با اشاره به اینکه چند برند محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد که لوبیا و انار متعلق به این استان است، تأکید کرد: بزرگترین کلکسیون انار کشور نیز با 840 ژنوتیپ در این استان قرار دارد.

گودرزی ابراز داشت: پردیس تحقیقات و آموزش انار یکی دیگر از مراکز تحقیقاتی در استان مرکزی است. 6 رقم انار نیز تاکنون در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی معرفی و ثبت شده است. به زودی معرفی ارقام جدید در این مرکز انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سالانه 8000 تن بذر در مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی تولید شده و به کشاورزان تحویل داده می‌شود، اضافه کرد: برنامه‌ریزی سال جاری این مرکز این است که تولید بذر در استان افزایش 25 تا 50 درصدی داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان مرکزی در خصوص موضوع گندم نیز گفت: میانگین تولید گندم این استان در سال 1360 حدود 1600 کیلوگرم در هکتار بود، اما در حال حاضر با انجام مطالعات تحقیقاتی و معرفی گونه‌های جدید تولید این محصول در استان به 4600 کیلوگرم در هکتار رسیده‌ است.

گودرزی به فرایندهای انجام شده برای افزایش کیفیت محصول گندم در استان مرکزی اشاره داشته و افزود: همزمان با تولید گندم در این استان افزایش کیفیت این محصول نیز انجام شده‌ است. همچنین درحوزه گندم دیم نیز گونه‌های گندم «باران» و «واران» به تازگی معرفی شده است.

وی ادامه داد: آخرین ارقام معرفی شده گندم و جو در استان مرکزی، «گندم سیمین» و «جو متین» بوده که سال گذشته در این استان معرفی شده‌اند. گندم سیمین مقاوم به خشکسالی و جو متین مقاوم به سرما است. سال‌های گذشته نیز 7 رقم گندم و جو معرفی شده بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان مرکزی به اقدامات این مرکز در تولید صنوبر اشاره کرده و اظهار داشت: در زمینه تولید صنوبر فرایندهای تحقیقاتی بسیاری انجام شده و ارقام جدید صنوبر نیز عملکرد بالایی دارند.

گودرزی تصریح کرد: میانگین تولید صنوبر در بازه زمانی یک سال، از 12.5 مترمکعب در هکتار به 42 مترمکعب در هکتار رسیده‌ است. همچنین با انجام فعالیت‌های تحقیقاتی مصرف آب در زمینه تولید صنوبر از 17 هزار مترمکعب به 9000 مترمکعب کاهش یافته‌ است.

وی از اجرای مطالعه 85 طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی در سال جاری خبر داد و بیان داشت: در کنار اقدامات تحقیقاتی، آموزش به بهره‌برداران در دستور کار این مرکز بوده است. در سال جاری 280 محقق از سوی این مرکز برای رفع مشکلات کشاورزان به نقاط مختلف استان اعزام شده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان مرکزی تأکید کرد: ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی با بیش از 100 گیاه دارویی و 300 گونه ژنوتیپ، 46 ژنوتیپ گل محمدی و همچنین گل گاوزبان در استان مرکزی مستقر است.

گودرزی ابراز داشت: ایستگاه تحقیقات کشاورزی شهرستان اراک، ایستگاه تحقیقاتی منابع‌طبیعی خسبیجان، پایگاه تحقیقات گیاهان دارویی اراک، پایگاه تحقیقات آبخوان‌داری خشکرود در شهرستان زرندیه و پایگاه تحقیقات علوم دام فدک نیز در سطح استان فعال هستند.

وی اضافه کرد: مهمترین رسالت وزارت جهادکشاورزی تأمین امنیت غذایی است. برای این امنیت غذایی مهمترین شاخصه، حفظ ذخایر ژنتیکی است چرا که پایه و اساس معرفی ارقام جدید است. ذخایر ژنتیکی نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی در کشور دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان مرکزی در این رابطه گفت: همچنین افزایش تولیدات کشاورزی، افزایش بهره‌وری مصرف نهاده‌ها و انتقال دانش فنی و مهارت‌آموزی به بهره‌برداران، از مؤلفه‌های امنیت غذایی است. با توجه به تغییر اقلیم، معرفی ارقام مقاوم به خشکی باید در دستور کار قرار گیرد.

مرکز تحقیقات استان مرکزی در سال 1362 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان در سال 1372 تاسیس شد و بعد از ادغام وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 1379 با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و سپس در سال 1394 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی فعالیت می‌کند. این مرکز 211 پست سازمانی دارد که تنها 51 پست دارای تصدی است و از این تعداد 21 نفر عضو هیئت علمی هستند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز