خبرگزاری کار ایران

شناسایی بیش از ۲۰ هزار بیمار مبتلا به فشار و قند خون در آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۲۱۲

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: با اجرای طرح غربالگری طب تعداد ۲۰ هزار و ۲۴۶ بیمار مبتلا به فشار و قند خون در استان شناسایی شد.

به گزارش ایلنا، احسان ریخته‌گر با اشاره به تداوم اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: از آغاز طرح تاکنون  ۶۴۵ هزار و ۲۱۰ نفر در آذربایجان‌غربی همگام با اجرای پویش ملی سلامت در خصوص فشارخون و دیابت غربالگری شده‌اند.

وی اضافه کرد: در این غربالگری، ۱۲ هزار و ۱۷ نفر مشکوک به فشارخون بالا و هشت هزار و ۲۲۹ نفر نیز مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند برای بررسی وضعیت سلامت خود در قالب غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون به مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در استان مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این غربالگری به صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: غربالگری بیماری‌های دیابت و فشارخون در «پویش ملی سلامت» به‌صورت سراسری و در تمامی شهرهای کشور در حال انجام است.

ریخته‌گر با بیان اینکه ۳۶.۱ درصد جمعیت هدف در استان غربالگری شده است، گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۱۴۱ هزار و ۸۴۵ نفر بالای ۱۸ سال نیز در صف غربالگری هستند.

وی با بیان اینکه این طرح در تمامی ادارات دولتی، غیردولتی و کارخانجات استان در حال انجام است، اضافه کرد: در صورت مشکوک بودن فرد به بیماری برای تحت نظر و درمان شدن به پزشک متخصص و درمانگاه‌ها ارجاع داده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت غربالگری دیابت و فشارخون بالا، گفت: فشارخون و دیابت ریسک فاکتور ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند نارسایی کلیه، سکته قلبی و بیماری‌های چشمی هستند، بنابراین شناسایی زود هنگام و کنترل و درمان آنها می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها داشته باشد.

ریخته‌گر با تاکید بر اینکه دیابت و فشارخون بالا درمان قطعی ندارند، افزود: تنها با درمان‌های موجود می‌توان آنها را کنترل کرد و از بروز عوارض جدی جلوگیری کرد، بنابراین بهترین راه شناسایی زودهنگام این بیماری‌ها و کنترل موثر آنها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز