خبرگزاری کار ایران

رئیس بنیاد ایرانشناسی؛

تمدن ایرانی، دیرینه ترین تمدن تاریخ بشری است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۱۰۵

آیین‌های ملی و باستانی باید جایگزین فرهنگ وارداتی و غربی شود

رئیس بنیاد ایرانشناسی با بیان اینکه ایران، قدیمی ترین تمدن شناخته شده بشری در دنیا است گفت: هیچ تمدنی در دنیا به پای تمدن ایران نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حسین رجبی دوانی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل خانه مطبوعات آذربایجان غربی برگزار شد گفت: بنیاد ایران شناسی زمان مرحوم حبیبی معاون اول اسبق رئیس جمهور راه اندازی شد، او معتقد بود شناساندن ایران تنها کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیست بلکه باید به صورت گسترده این کار را دنبال کرد.

وی افزود: بنیاد ایران شناسی در گام نخست باید هویت ایرانی اسلامی را تبیین و ترویج کند و در مرحله دوم مرجعیت علم و ایران شناسی در جهان شود.

وی با انتقاد از کوتاهی دست اندرکاران فرهنگی کشور در مقابل هجمه های دشمنان، اظهار کرد: این روند موجب شد تا در برخی از جوانان بحران هویت دیده شود و برخی خود را شبیه غربی‌ها کنند.

رئیس بنیاد ایرانشناسی با اشاره به توجه برخی از جوانان به مراسم و جشن‌های غربی مانند ولنتاین افزود: در بنیاد ایرانشناسی با انجام مطالعات لازم، فعالیت های مختلفی برای بازگشت به خویشتن این جوانان و ایجاد خودباوری در آن ها انجام می‌شود.

رئیس بنیاد ایران شناسی گفت: آیین های ملی و باستانی نظیر "سپندار مذگان" و روز عشق به همسر، زمین و خدا باید جایگزین مناسبت های وارداتی و غربی نظیر ولنتاین شود.

رجبی دوانی افزود: باید با فرهنگ سازی این مناسبت های ملی را به جای تقلید از غرب و مناسبت های آنان، ترویج و تبلیغ کرد البته با وجود آیین ها و جشن های بزرگ با هویت ملی و ایرانی و به علت وجود یکسری نگاه ها، نسبت به این مسائل بی توجه بوده و این موضوع موجب اقتباس جوانان از مناسبت های غربی شده است.

فعالیت ۱۹ شعبه ایرانشناسی در استان‌ها

رئیس بنیاد ایرانشناسی از وجود ۱۹ شعبه  این بنیاد در سطح کشور خبر داد و افزود: در صدد هستیم با همکاری های وزارت کشور تعداد این شعبات را افزایش دهیم.

وی اظهار کرد: با وجود محدودیت های بودجه ای در کشور برای انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی، انجام کارهای علمی و پژوهشی در این بنیاد تعطیل نشده است و بیش از ۳۰ نشست تخصصی با حضور استادان تراز اول در عرصه های مختلف برگزار شده است.

رجبی دوانی، با اشاره به اینکه این بنیاد همانند دانشگاه ها، دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی در چهار گرایش کارشناسی ارشد و یک رشته دکترا تربیت می کند، ادامه داد: تاکنون ۴۵۰ دانشجو در این بنیاد دانش آموخته شده‌اند.

فعالیت بنیاد ایرانشناسی در جهت معرفی مفاخر و مشاهیر کشور است

رئیس بنیاد ایرانشناسی با بیان اینکه مردم ایران باید با ظرفیت های عظیم و نقش آفرینی های مردم هر گوشه از کشور آشنا شوند گفت: و بنیاد ایرانشناسی در این راستا فعالیت های مختلفی انجام می‌دهد.

رجبی دوانی، با تاکید بر اینکه مردم کشور باید در خصوص مفاخر خود علم و آگاهی داشته باشند، ادامه داد: مردم باید از دستاوردهای مفاخر و بزرگان خود پاسداری و از این مفاخر الگوبرداری کنند.

وی یادآور شد:  بنیاد ایرانشناسی به دنبال شناساندن عظمت ها و افتخارات ایران زمین در سه دوره ایران باستان، ایران دوره اسلامی و ایران انقلاب اسلامی در سطح ملی و بین المللی است.

جشنواره فیلم اقوام ایرانی، اردیبهشت سال آینده برگزار می شود

رئیس بنیاد ایرانشناسی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره های مختلف فیلم اقوام ایرانی از اهداف این بنیاد است، گفت: بر اساس هماهنگی های انجام شده، این جشنواره اردیبهشت سال آینده همزمان با روز ایرانشناسی برگزار می شود.

رجبی دوانی، ادامه داد: برگزاری این جشنواره از سوی تعدادی از جوانان  در تبریز به صورت خودجوش آغاز شد و پس از پیشنهاد به این بنیاد، قرار شد در سطح ملی برگزار شود.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این جشنواره در دور اول برای انعکاس بهتر و در سطح بین المللی در تهران، در دور بعد در تبریز و در دوره های بعدی در سایر استان ها برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز