خبرگزاری کار ایران

در سفر رئیس کل دادگستری فارس به شهرستان مرودشت:

آسیب‌های ناشی از فرونشست زمین در نقش رستم مشهود است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۱۰۸

برداشت‌های خارج از عُرف ۷ هزار چاه غیر مجاز در منطقه مرودشت

با هدف بررسی موضوع فرونشست زمین و برخورد با حفر چاهای غیر مجاز در شهرستان مرودشت، رئیس کل دادگستری استان فارس و دادستان مرکز استان از مجموعه تاریخی نقش رستم و مناطق حاشیه ای سد درودزن دیدن کرد.

به گزارش ایلنا، در حاشیه این دیدارها رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به آسیب های متعدد برداشت های غیر مجاز از طریق حفر چاهای غیر مجاز از منابع آبهای زیر زمینی و ارتباط این موضوع با فرو نشست های زمین در دشت مرودشت و سایر نقاط استان گفت: به دادستان های سراسر استان تأکید کرده ایم تا با جدیت موضوع مسلوب المنفعه کردن چاهای غیر مجاز را دنبال و اجرا کنند.

 حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی وجود قریب به 7 هزار چاه غیر مجاز در منطقه مرودشت و برداشت های خارج از عُرف از آبهای زیر زمینی را موضوعی اجتماعی خواند و گفت: دامنه آسیب برداشت های بی رویه در سالهای گذشته باعث بحران آب در سالهای اخیر شده و ادامه این روند مخاطرات جدی در حوزه آب و زیست محیطی برای نسل های آینده را به دنبال خواهد داشت.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با بیان اینکه زیان و آسیب های ناشی از فرونشست زمین به وضوح در مجموعه تاریخی نقش رستم مشهود است به نحوی که بنا بر اظهار نظر کارشناسان امر اُفت سفره های آب زیرزمینی پدیده جدایی کوه از دشت را سبب شده است گفت: متأسفانه زیاده خواهی های امروز در برداشت های غیر مجاز و بیش از انتظار از منابع آبی، میراث های گذشتگان را نیز به خطر انداخته است.

وی در ادامه برجدیت و برخورد دستگاه قضایی و دادستان ها با متخلفان این حوزه در راستای تکلیف قانونی و صیانت از حقوق عمومی جامعه تأکید کرد و افزود: علاوه بر نظارت دستگاه های ذیربط و مرتبط از جمله آب منطقه ای و جهاد کشاورزی، مردم نیز باید همکاری ویژه ای در جهت حفظ و حراست از ذخایر طبیعی و زیر زمینی داشته باشند که در این بین نقش سازمان های مردم نهاد و فعالیت های آموزشی و توجیهی آنان برای کشاورزان بیش از پیش احساس می‌شود.

این مقام عالی قضایی استان به موضوع مهم کشت های جایگزین، متناسب با تغییرات اقلیمی نیز اشاره کرد و از مسئولان امر خواست این موضوع را با سرعت و جدیت بیشتری دنبال کنند.

رئیس شورای قضایی استان فارس در ادامه سفر به شهرستان مرودشت ضمن حضور در منطقه درودزن از توربین خط انتقال آب شرب شهر شیراز و همچنین خروجی آب سد درودزن جهت مصارف کشاورزی به روستاهای اطراف سد و  همچنین نیروگاه تولید برق سد نیز  از نزدیک بازدید کرد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز