خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

چاره‌ای جز اصلاح شیوه‌های الگوی کشت در فارس نیست/نگرانی از خشک شدن چاه‌ها و قنات های استان و تامین آب تابستان ۱۴۰۳

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۸۴۷

مدیرعامل شرکت آبفا فارس با اشاره به اینکه در تابستان ۱۴۰۳ برای تأمین آب شرب در بسیاری از شهرها و روستاها استان باید تلاش مضاعف و همه جانبه داشته باشیم، گفت: خوشبختانه برای همه این مشکلات برنامه ریزی هایی شکل گرفته و پروژه هایی تعریف شده تا شاهد کمترین مشکل برای شهروندان باشیم.

علی جان صادق پور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: در حال حاضر تنها از دو سد مخزنی در فارس برای تأمین آب شرب تعدادی از شهرها و روستاها که کمتر از ۱۰ درصد حجم آب تولیدی را شامل می شود، استفاده می شود و در تابستان سال آینده مشکل حادی نخواهند داشت.

به گفته وی بیشترین نگرانی آبفا استان از خشک شدن چاه‌ها، چشمه‌ها و  قنات‌ها است که عمده آب شهروندان را تامین می‌کند و علاوه بر اینها  برنامه‌های میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت را پیش بینی کرده‌ایم و تمرکز در تابستان آینده اجرای پروژه‌های متناسب با شرایط منطقه است.

صادق پور گفت: طبق پیش بینی‌هایی که انجام‌ گرفته  از بروز بحران جلوگیری خواهد شد اما شرایط سخت است و همه دستگاه‌های مختلف از جمله شهروندان باید مشارکت کرده و در مصرف آب صرفه جویی کنند‌.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آبفای فارس حدود 380 میلیون متر مکعب آب برای شهر ها و روستاها تولید می‌شود، ابراز کرد: این تامین آب جدا از شهرستان شیراز، کشاورزی، صنعت و خدمات است که تحت پوشش ما قرار ندارند.

 کاهش هدر رفت 4 درصدی آب در سطح استان نسبت به سال گذشته

صادق پور با اشاره به اینکه تقریبا ۴۶ درصد از آب به نوعی در سطح استان به دلیل فرسودگی شبکه‌ها و انشعابات غیرمجاز هدر می‌رود، تصریح کرد: امسال یکی از مهمترین برنامه های اولویت دار آبفای استان کاهش این هدر رفت است که هم در مقابله با انشعابات غیرمجاز هم در خصوص مدیریت مصرف انجام می‌گیرد و خوشبختانه در 9 ماه گذشته حدود 4 درصد کاهش هدر رفت نسبت به سال 1401 را نشان می‌دهد.

وی در خصوص انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس نیز گفت: یکی از گزینه هایی که در آینده پیش روی ما قرار دارد به واسطه تکنولوژی های موجود تامین آب از دریا و شیرین سازی آب است و در بحث زیست محیطی  سازمان محیط زیست آن را کنترل خواهد کرد به طوری که کمترین آسیب را ایجاد کند و استاندارد‌های لازم رعایت شود.

چاره‌ای جز اصلاح شیوه‌های الگوی کشت در فارس نیست/نگرانی از خشک شدن چاه‌ها و قنات های استان و تامین آب تابستان ۱۴۰۳

 چاره‌ای جز اصلاح شیوه‌های الگوی کشت نداریم

صادق پور تصریح کرد: چاره‌ای جز اصلاح شیوه‌های موجود هم در بحث الگوی کشت و هم در سرانه مصرف و هم نوع آبیاری و کشتی که انجام می‌شود؛ نداریم.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس تاکید کرد: زیاده روی استخراج آب‌های زیر زمینی و عدم رعایت توازن در استحصال و تولید آب وضع موجود را پدید آورده است که حتما باید تجدید نظر شود کما اینکه همه مسوولان و مردم به آن پی بردند و در حال اصلاح شرایط هستند اما سرعت آن باید تسریع یابد.

وی افزود: البته بعضی خسارت‌ها قابل جبران نیست اما به مرور زمان باید میزان‌ تغذیه آب‌های زیر زمینی بیشتر از برداشت شود تا سفره های زیر زمینی به تعادل برسند.

به گفته مدیرعامل شرکت آبفا فارس در بسیاری از مناطق استان ظرفیت کشاورزی وجود ندارد یا اگر هم موجود باشد نوع الگوی کشت باید تغییر کند تا بیلان منفی آب های زیر زمینی جبران شود.

وی یادآور شد: با ایجاد محصولات صنعتی ، تقویت صنعت، بالا بردن راندمان کشاورزی و مکانیزه کردن آن می توان خسارت را کنترل و روند تغذیه آب های زیر زمینی  را تقویت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز