خبرگزاری کار ایران

ممنوعیت عرضه تخم مرغ فاقد "نشانه‌گذاری" در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۱۰۱

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: نظر به ارتقا کیفیت بهداشتی تخم مرغ، عرضه این محصول بدون اطلاعات "نشانه‌گذاری" از ۲۵ دی ماه کنونی ممنوع است.

به گزارش ایلنا از مشهد، سیدمحمد مهدی احمدی در این خصوص اظهار داشت: بر این اساس از تاریخ اعلام شده عرضه و مصرف تخم مرغ فاقد نشانه گذاری در مراکز عرضه شامل انوع فروشگاه های سطح شهر و روستا، مراکز مصرف مانند انواع قنادیها و رستورانها ممنوع است.

وی اضافه کرد: تخم مرغ نشانه گذاری شده باید دارای تاریخ تولید و تاریخ انقضاء و نام مرغداری بر اساس پروانه بهداشتی بهره برداری بر روی تخم مرغ باشد و در صورتی که مرغداران یا مراکز بسته بندی بخواهند از نشان خاصی به جای نام مرغداری استفاده کنند باید این نشان (لوگو) دارای گواهینامه ثبت علامت از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و به نام خود متقاضی باشد و قبل از درج بر روی تخم مرغ، درخواست استفاده از این نشان را باید به صورت کتبی به همراه گواهی ثبت مربوطه به اداره کل دامپزشکی استان و شبکه دامپزشکی شهرستان ارسال کنند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: مرغدارانی که فاقد دستگاه های نشانه گذاری هستند حق عرضه مستقیم محصولات خود به مراکز عرضه و مصرف را ندارند و تا زمان تهیه تجهیزات مورد نیاز باید با گواهی بهداشتی حمل صادره توسط مسوول فنی بهداشتی مرغداری، تخم مرغ های خود را برای نشانه گذاری به مراکز بسته بندی مجاز دارای پروانه بهداشتی بهره برداری از دامپزشکی منتقل و سپس به مراکز عرضه و مصرف ارسال کنند.

احمدی افزود: دراین راستا از اول بهمن ماه تمامی مرغداران باید از کارتن‌های اختصاصی واحد تولیدی خود با درج مشخصات چاپی ثابت بر روی کارتن و درج تاریخ تولید و انقضا بر روی کارتن با استفاده از مهر یا دستگاه نشانه‌گذاری استفاده کنند و حق حمل و عرضه تخم مرغ با کارتن های فاقد مشخصات را ندارند.

وی ادامه داد:مشخصات ثابتی که باید به صورت چاپ شده بر روی کارتنها درج شود باید شامل نام مرغداری بر اساس پروانه بهداشتی بهره برداری دامپزشکی، آدرس مرغداری و شماره پروانه بهداشتی بهره برداری دامپزشکی باشد ضمن این که تاریخ تولید و انقضا محموله باید به صورت چاپی یا مهر شده در ابعاد و اندازه مناسب بر اساس روز تولید و بر اساس ضوابط دامپزشکی و با نظارت مسوول فنی بهداشتی بر روی کارتن درج شود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی و تعاونی پروش دهندگان مرغ تخم‌گذار موظف به اطلاع رسانی به مجموعه تحت نظارت خود در این زمینه هستند.

احمدی افزود: تمامی واحدهای صنفی فعال در امر پخش، عرضه و مصرف تخم مرغ شامل مراکز عرضه خرد و عمده، رستوران‌ها و قنادی‌ها موظف به استفاده از تخم مرغ نشانه‌دار با قابلیت ردیابی کامل محصول در بسته بندی‌های مجاز یا در کارتن با مشخصات کامل و با مجوز بهداشتی مرتبط و معتبر هستند.

وی تاکید کرد: این مراکز باید محصول تخم مرغ را در یخچال با دمای بیش از صفر درجه و حداکثر هشت تا ۱۰ درجه نگهداری و عرضه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز