خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

شیراز قابلیت ثبت جهانی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۲۳۸

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با اشاره به ظرفیت‌های منحصربه‌فرد شیراز گفت: شهر شیراز با تمام ظرفیت‌هایی در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری، ادبی و صنایع‌دستی دارد، قابلیت ثبت جهانی را در میان شهرهای دنیادار است.

به گزارش ایلنا، ثابت اقلیدی در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر شیراز  با اشاره به اینکه در دوران زندیه شیراز پایتخت ایران بوده است افزود: آثار ارزشمندی از این دوران برای ما به یادگار مانده و کریم‌خان زند که خود را نه پادشاه که وکیل‌الرعایا می‌خواند خدمات ارزنده‌ای را به این شهر و استان داشته و یادگارهایی را به‌جا گذاشته که امروزه از مواهب آن بهره‌مند می‌شویم. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با اشاره به این‌که به برخی از این آثار ارزشمند باگذشت زمان از بین رفته است بیان کرد: میدان توپخانه شیراز ازجمله آثاری است که مربوط به دوره زندیه بوده ولی هم‌اکنون اثری از آن بر جای نمانده است. 

ثابت اقلیدی ادامه داد: مذاکراتی با شهردار شیراز پیرامون احیا میدان توپخانه شیراز انجام شد و احیاء این میدان در شیراز از برنامه‌های مهم پیش رو خواهد بود. 

وی به برخی از پروژه‌های رهاشده در شیراز هم اشاره کرد و گفت: پروژه ساماندهی آب رکن‌آباد شیراز که یک طرح و پروژه خلاقانه بوده است متأسفانه به دلیل نبود اعتبارات و یل علل دیگر به‌صورت نیمه‌تمام رهاشده است که باید با مشارکت جدی شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری شیراز، این اداره کل این پروژه از سر گرفته شود. 

وی تصریح کرد: شیراز با عنوان سومین حرم اهل‌بیت علیه‌السلام در کشور مطرح است اما برای میزبانی از زائران به مفهوم واقعی باید با برنامه‌ریزی و تلاش کرد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس: اجرای طرح مثلث نور را یکی از برنامه‌ها وای ده‌های مهم در جهت توسعه گردشگری مذهبی سومین حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام بیان کرد و افزود: این مثلث بین سه شهر مذهبی مشهد، قم و شیراز به وجود می‌آید تا بتوانیم در جذب زائران داخلی و خارجی توفیق بیش‌تری داشته باشیم. 

محمد ثابت اقلیدی همچنین وجود آرامگاه دو شاعر بزرگ ایران و جهان را از مزیت‌های گردشگری شیراز در سطح بین‌الملل دانست وبیان کرد: آرامگاه حافظ و سعدی باید وضعیتی به‌مراتب بهتر از وضع موجود داشته باشند که در این راستا نیاز به همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر برای ساماندهی وضعیت پیرامونی و داخلی این دو مکان تاریخی فرهنگی فاخر کشورمان هستیم. 

در ادامه این گفتگو رئیس کمیسیون عمران حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز ضمن تبریک انتصاب محمد ثابت اقلیدی به سمت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: شورا مصوبات زیادی از گذشته در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی داشته که تاکنون تحقق‌نیافته است و می‌بایست استخراج و مورد پیگیری قرار گیرند. 

رضا محمدیان ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارای پتانسیل‌های بالقوه زیادی است و اگرچه اعتبارات کافی ندارد اما هوش مدیریتی، هوش اقتصادی و اعتبار هویتی می‌تواند در پیشبرد اهداف این اداره کل بسیار مؤثر باشد. 

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز به‌ضرورت چابک‌سازی بدنه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: فارس در سطح کشور بیش‌ترین آثار و اماکن تاریخی را ازنظر تعدد، کیفیت و محتوا دارد و تاکنون هم اقدامات خوبی برای حفظ، مرمت و معرفی این آثار شده است، اما در دوره‌های مختلف مدیریتی نتوانستیم از ظرفیت ۱۰۰ درصدی این توانمندی‌ها برای کمک به اقتصاد استان استفاده‌نشده است. 

وی معضل بیکاری و فقر را شایسته شهری مانند شیراز ندانست و افزود: گردشگری می‌تواند در رونق اقتصادی و محرومیت‌زدایی از شهر شیراز تأثیر بسزایی داشته باشد. 

رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص صنایع‌دستی فاخر شیراز و تولیدکنندگان کالاهای صنایع‌دستی هم یادآور شد: باید در همه فضاهای شهری صنایع‌دستی عرضه شود و اختصاص مکان‌هایی در فروشگاه‌های تعاونی ادارات مختلف، لابی ورودی تمام هتل‌ها، فضاهای شهری برای عرضه صنایع‌دستی استفاده شود. 

محمدیان به مصوبه راه‌اندازی مدرسه هنر توسط شهرداری اشاره کرد و گفت: در این مدرسه با بهره‌گیری از تجربیات اساتید قدیمی و پیشکسوت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی به نسل جوان آموزش داده خواهد شد که در زنده نگه‌داشتن این هنرهای فاخر و ایجاد شغل بسیار مؤثراست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز