خبرگزاری کار ایران

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان تشریح کرد؛

آخرین وضعیت احداث پروژه‌های نهضت ملی مسکن در گیلان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۶۱۵

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان از پیشرفت فیزیکی ۵ تا ۵۵ درصدی پروژه های نهضت ملی مسکن رشت خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، محمدرضا فلاحتگر مدیرکل راه و شهرسازی گیلان اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن استان گیلان ۱۲۰ هزار نفر ثبت نام کردند که برابر پالایش انجام شده ۲۷ هزار و ۶۵۰ نفر آنان دارای چهار شرط لازم بوده و در واقع واجد شرایط شناخته شدند.

وی چهار شرط لازم برای تایید متقاضیان را سبز بودن فرم «ج»، عدم مالکیت، عدم دریافت تسهیلات یارانه‌ای و مسکن، و داشتن ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا عنوان و اظهار کرد: تاکنون تامین زمین به میزان ۱۸۱ هکتار برای متقاضیان انجام شده است و در حال حاضر حدود ۱۰ هزار واحد در قالب نهضت ملی مسکن در استان در دست ساخت است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان افزود: در حال حاضر ثبت نام طرح جوانی جمعیت به آدرس سایت نهضت ملی مسکن برای افراد دارای سه فرزند و بیشتر طبق شرایط مندرج در سامانه امکانپذیر است اما امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن در سامانه وجود ندارد.

فلاحتگر ادامه داد: منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن بطور مستقیم توسط متقاضیان و تسهیلات مسکن و زمین توسط وزارت راه و شهرسازی تامین می شود که تاکنون‌ هفت هزار و ۱۷۱ متقاضی، سهم آورده اولیه ۴۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی را تامین کرده‌اند.

وی یادآوری کرد: به تناسب پیشرفت، هزینه ساخت باتوجه به نوع سازه، مصالح مصرفی، تعداد طبقات، محل پروژه، هزینه عوارض و اخذ پروانه ساختمانی و اصلاح بستر، قیمت ساخت به ازای هر متر مربع بیش از ۱۰ میلیون تومان می باشد و مبلغ تسهیلات نیز به ازای هر واحد ثابت و رقم ۵۵۰ میلیون تومان است که در هر مرحله و با توجه به پیشرفت فیزیکی ساخت از طریق بانک های عامل به پروژه ها تخصیص می یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان تاکید کرد: در سه نقطه از شهرستان های شفت و فومن نسبت به تحویل زمین جهت احداث مسکن اقشار کم درآمد به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان اقدام شده است و در حال حاضر ۱۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای رشت، بندرانزلی، شفت، سنگر، آستانه اشرفیه، آستارا، لنگرود، رودسر و تالش در حال اجرا می‌باشد که ۲ شهر رشت با ۶ هزار و ۸۰۰ واحد (میزان پیشرفت فیزیکی از پنج تا ۵۵ درصد) و بندر انزلی با هزار واحد (میزان پیشرفت فیزیکی از پنج تا ۶۰ درصد) در استان پیشتازند.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مکلف است اراضی مورد نیاز تامین مسکن و خدمات عمومی پشتیبان واقع در محدوده و حریم شهرها را تحویل وزارت راه وشهرسازی دهد.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان افزود: همچنین طبق ماده ۱۰ همین قانون، کلیه وزارت خانه‌ها، موسسات و دستگاه های دولتی و همچنین شرکت‌هایی که ۱۰۰درصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت است، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود بنا به درخواست وزارت راه وشهرسازی اقدام کنند.

وی گفت: در خصوص اختصاص زمین به طرح نهضت ملی مسکن، توافقات مثبتی با جهاد کشاورزی، بنیاد مستضعفان، دانشگاه آزاد اسلامی و منابع طبیعی به میزان ۱۳۰ هکتار صورت گرفته که پس از تحویل زمین و انجام مراحل قانونی و اداری، انجام مطالعات، انتخاب مشاور و پیمانکار و تایید طرح نسبت به شروع عملیات و احداث پروژه برای متقاضیان پالایش شده اقدام می شود.

فلاحتگر افزود: قانون جوانی جمعیت با اهتمام دولت سیزدهم پس از گذشت ۲ سال از تصویب، اجرایی شد که تعداد کل ثبت نامی ها در این طرح در اواسط تابستان حدود ۹۰۰ نفر بوده که برابر پالایش انجام شده ۴۵۰ نفر حائز شرایط شدند.

وی افزود: برای ۲۳۰ خانوار به تعداد ۱۱۵ قطعه زمین به ارزش ریالی ۲۳۰ میلیارد تومان در شهرستان‌های آستانه اشرفیه (کیاشهر) صومعه سرا (تولم شهر) و شفت و فومن تخصیص یافت و پس از آن هم اکنون تعداد ثبت نامی های این طرح به تعداد یک هزار ۷۵۰ نفر افزایش یافته و تایید اولیه و نهایی ۷۰۰ نفر هم انجام شده است و اداره کل راه و شهرسازی گیلان، پیگیری لازم جهت تامین زمین برای بقیه متقاضیان را نیز در دستور کار دارد.

فلاحتگر افزود: طبق ابلاغ دستورالعمل طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اگر ارزش ریالی قطعه زمین تخصیص داده شده برابر قیمت کارشناسی روز بیشتر از مبلغ ۱۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال باشد، این زمین باید به ۲ خانوار تخصیص یابد که اراضی واگذار شده این استان به دلیل بالا بودن ارزش ریالی ملک، مشمول این موضوع هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز