خبرگزاری کار ایران

​​​​​​​در دومین روز از هفته هوای پاک مطرح شد؛

رسیدگی به آلودگی های محیط زیستی شهر زرقان تا فاضلاب جنوب غرب شیراز/ هشدار نسبت به طرح جدید مسکن ملی در مجاورت دودج

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۵۶۷

​​​​​​​در دومین روز از هفته هوای پاک اداره کل حفاظت محیط زیست فارس اقدام به برگزاری نشستی مشترک با مدیران و مسوولان منابع طبیعی و سازمان های مردم نهاد منابع طبیعی و محیط زیستی استان کرد.

به گزارش ایلنا، مدیرکل محیط زیست فارس گفت: مقوله محیط زیست مقوله ای متنوع و مشارکتی است و دستگاه‌های متعددی در افزایش شاخص‌های محیط زیستی یک شهر مشارکت دارند؛. محیط زیست نیز به عنوان یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی همواره تمام تلاش خود را برای ارتقای این شاخص‌ها به کار برده است.

وی افزود: سازمان های مردم نهاد زیست محیطی، می توانند با نظارت بر اجرای قوانین و مقررات زیست محیطی، از تخریب محیط زیست جلوگیری کنند. این نظارت، می تواند از طریق ارائه گزارش های مردمی، شکایت از متخلفان زیست محیطی و سایر روش های مناسب صورت گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در پاسخ به برخی از مطالبات مطرح شده به ویژه خشک شدن تالاب ها و ایجاد گرد و غبارهای منطقه ای، به ضرورت شناخت تشکل های مردم نهاد از شرح وظایف دستگاه‌های مختلف اشاره کرده و گفت: ادارات کل حفاظت محیط زیست قطعا تمامی توان خود را برای حفظ محیط زیست و برخورد با متخلفان بکار گرفته و خواهد گرفت، اما یک فعال محیط زیستی باید بداند که هر مطالبه ای را با چه شیوه ای و از چه مسیری پیگیری کند.

پور شیرزاد در انتها به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده پرداخته و خواهان اطلاع رسانی تشکل های مردم تشکل های مردم نهاد به منظور اقناع افکار عمومی برای انتخابات پیش رو شد.

والی، جانشین معاون فنی منابع طبیعی با تقدیر از تشکل‌ها به عنوان بازوی راست منابع طبیعی و محیط زیست گفت: محیط زیست همواره در برنامه‌ریزی و اقدامات خود یک قدم جلوتر بوده است.در تمام صحنه‌ها و مواقعی که منابع طبیعی و محیط زیست در خطر بودند با حداقل امکانات خود پیشرو بودند.

وی ابراز امیدواری کرد: رتبه برتر شهر شیراز به عنوان پایتخت محیط زیستی آسیا و خاورمیانه را حفظ کنیم که در این راه تشکل‌ها به عنوان چشم های بینای محیط زیست و منابع طبیعی تاثیر بسزایی خواهند داشت.

وی همچنین با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد درخت و جمله معروف رهبر معظم انقلاب هر ایرانی سه درخت در سال به عنوان یک اصل گفت، این روند طی چهار سال طرح یک میلیارد درخت را پوشش خواهد داد. دنیا به این نتیجه رسیده که به دلایل متعدد از میزان سرسبزی کره زمین کاسته شده است و تعداد درختانی که در یک روز حذف می‌شوند بیشتر از درختانی هستند که غرس می‌شوند.

رسیدگی به آلودگی های محیط زیستی شهر زرقان تا فاضلاب جنوب غرب شیراز/ هشدار نسبت به طرح جدید مسکن ملی در مجاورت دودج

آلودگی محیط زیستی شهر زرقان و آلودگی‌های فاضلاب جنوب غربی شیراز

در ادامه تقی خانی؛ دبیر تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست به مشکلاتی از جمله مشکلات آلودگی محیط زیستی شهر زرقان و آلودگی‌های فاضلاب جنوب غربی شیراز پرداخته و از مسئولان محیط زیست خواست تا به این مسئله رسیدگی کنند.

وی در بخشی از سخنان خود به انتخابات پیش روی مجلس نیز اشاره کرده و اعلام کرد: صدا و سیمای مرکز جمهوری اسلامی ایران برنامه تحت عنوان مجلس محیط زیستی دارد که ۵ تشکل محیط زیستی از سراسر کشور نمایندگانی دارند که از استان فارس نیز مسعود امیری عضو انجمن همیاران طبیعت در این گروه عضو بوده و در جلسات شرکت خواهند کرد.

در ادامه سازمان های مردم نهاد حاضر در جلسه به لزوم توجه ویژه به خشکی تالاب‌ها، آلودگی ریزگردها، بیماری‌های همه گیر و لزوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و رفع مشکل سایت های دفن زباله روستایی و لزوم افزایش مناطق قرق شده اشاره کردند.

۴ درصد روزهای شیراز آلوده بوده است

نهاوندی؛ معاون محیط زیست انسانی با اشاره به شاخص‌های مقایسه‌ای که موجب ارتقا شاخص‌های محیط زیستی شهر شیراز شده است، گفت: امیدوارم بتوانیم این شاخص‌ها را با تلاش تمامی دستگاه‌های مربوطه به سراسر استان نیز تعمیم دهیم.

 وی با اشاره به هوای کلانشهر شیراز گفت: بر خلاف سایر کلان شهرها ۹۶ درصد از روزهای سال جاری پاک و قابل قبول بوده است و تنها ۴ درصد روزهای آلوده داشته‌ایم.

 وی درخصوص آلودگی شهر زرقان و مسکن مهر زرقان گفت: محیط زیست هرگز با احداث این طرح در مجاورت صنایع موافقتی نکرده است، اما به هر حال تعدادی از این مسکن‌ها در کنار صنایعی قرار گرفتند که قدمت آنها بعضاً بیش از ۵۰ سال است در حال حاضر محیط زیست وظیفه دارد واحدهای آلوده را پایش کرده و برخورد جدی با صنایع آلاینده داشته باشد و پیگیرهای قضایی علیه آنان نیز انجام شده که اقدامات محیط زیست، از طریق فرماندار و دادگستری با ارائه مستندات قابل اثبات است.

هشدار نسبت به طرح جدید مسکن ملی در مجاورت دودج

وی همچنین در خصوص طرح جدید مسکن ملی در مجاورت دودج نیز هشدار داد و خاطرنشان کرد: محیط زیست بدون هیچ اقدام و مسامحه‌ای موارد را پیگیری می‌کند به نحوی که تنها در سال گذشته تعداد اخطارهای محیط زیستی به واحدهای صنعتی ۷۷۱ مورد بوده اما در سال جاری تا این لحظه، ۱۸۲۳ مورد اخطار محیط زیستی داشته ایم که نشان دهنده افزایش شدت عمل محیط زیست است.

وی همچنین در خصوص آلودگی‌های محورهای مواصلاتی گفت: تاکنون دهیار و بخشداری نبوده که در صورت تخلف از قانون به واحد قضایی معرفی نشده باشد.

نبی الله مرادی معاون محیط زیست طبیعی نیز به مسایلی از جمله: تلاش‌های انجام شده برای افزودن نام بیشه آس و پاس به لیست تالاب‌ها، حضور دام مازاد در مناطق محیط زیست و منابع طبیعی، معدن گچ خاوند معدن دره باغ و نیروگاه سیکل ترکیبی کازرون و برداشت‌های بی‌رویه آب‌های زیرزمینی پرداخته و توضیحاتی ارائه داد.

وی به لزوم راهیابی نمایندگان مجلس آگاه با شناخت کافی به مسایل محیط زیستی به این دور از مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت این نمایندگان قرار است در کارگروه‌های مختلف شرکت یافته و برای محیط زیست تصمیم گیری کنند بنابراین تشکل ها باید نماینده ای را حمایت کنند که دوستدار محیط زیست بوده و آب و خاک را ارزشمند بشمارد.

هوشنگ علیپور معاون توسعه مدیریت و منابع به معضلات کمبود محیطبان و تجهیزات حفاظتی پرداخت و گفت: ۶۰ درصد از پست‌های ما همچنان بلا تصدی هستند.

وی افزود: در سال گذشته ۱۰۰ دستگاه موتور سیکلت به ناوگان موتوری افزوده شده است، و سازمان مرکزی نیز به جد موضوع افزودن تعداد زیادی دستگاه خودرو شاسی بلند به ناوگان موتوری کشور را دنبال می کند که اگر این موضوع اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز