خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

گره به کار کشاورزان با عدم بروزرسانی سامانه 124 / بانک‌های عامل همکاری نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۳۵۲

قیمت ماشین آلات کشاورزی در سامانه وزارت صمت بروز رسانی نمی‌شود

باوجود اینکه وزارت صمت، سامانه ۱۲۴ را به‌عنوان مرجع رسمی اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات معرفی کرده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اطلاعات این سامانه به‌روزرسانی نشده و مردم نمی‌‎توانند قیمت کالا‌‎ها را به‌صورت دقیق در این سامانه استعلام کنند.

به گزارش ایلنا، به سبب اهمیت قیمت یکسان در تمامی گروه‌های کالایی و خدماتی، وزارت صمت از سامانه‌ای تحت عنوان سامانه 124 رونمایی کرد تا مردم علاوه بر اطلاع‌رسانی از قیمت هر گروه کالایی و خدماتی، گران‌فروشان را نیز به وزارت صمت معرفی کنند تا شاهد آشفتگی و نابسامانی در بازار نباشیم.

جست‌وجوی ساده در سامانه 124 حکایت از این دارد که برخی از بخش‌ها به‌روزرسانی نشده است و در واقع متولی این سامانه، ساده‌ترین کار لازم، یعنی درج قیمت لحظه‌ای کالا و خدمات را نیز فراموش کرده است، موضوعی که به سردرگمی مردم در بازار دامن زاده است.

 آخرین بروزرسانی قیمت ماشین آلات کشاورزی مربوط به سال گذشته است

این در حالی است که اخیرا بسیاری از خریداران با مشکل مواجه شده‌اند و در یک مورد در حالی خرید تراکتور کشاورزی از طریق سهمیه به استان‌ها ابلاغ شده است که عدم تطابق قیمت کارخانه و بروزرسانی نشدن قیمت سامانه چالش های زیادی را ایجاد کرده است.

آخرین قیمت درج شده از ماشین آلات کشاورزی در سامانه 124 مربوط به اسفند سال گذشته است و این عدم بروزرسانی کشاورزان را در تطبیق پیش فاکتور صادر شده و قیمت درج شده در سایت با موانع جدی همراه کرده است.

پیگیری ها در استان و مسئولان جهاد کشاورزی، صنعت و معدن فارس، بانک کشاورزی و ... حاکی از این است که این قیمت‌ها باید در سامانه بروز شود و به استان ارتباطی ندارد.

در سوی دیگر کارخانه تراکتورسازی تبریز در آخرین واکنش اعلام کرده است که حدود سه ماه قبل قیمت‌ها را به وزارت صنعت و معدن اعلام کرده است اما سامانه از درج قیمت بروز خودداری می‌کند.

این موضوع در نهایت به ضرر متقاضیانی است که بعد از سال‌ها امکان دریافت ادوات و ماشین آلات کشاورزی به صورت سهمیه‌ای داشتند و حالا بانک کشاورزی به عنوان بانک مرجع وام دهنده به دلیل عدم بروز رسانی قیمت این محصول در سامانه 124 از دادن تسهیلات و فاکتور خرید به کشاورزان خوددرای می‌کند.

عجیب اینجاست که تماس با سامانه فوق نیز مقدور نبوده و شماره تماس ذکر شده در سامانه وزارت صمت یعنی 22059371 همواره بوق یک سر یا اشغال را می‌زند، از سوی دیگر گفت‌وگو با یکی از کارشناسان مرکز تماس 124 نکته جالبی را نشان می‌دهد.

این کارشناس با پذیرش عدم به‌روزرسانی قیمت‌ها در سامانه 124 گفت: متأسفانه قیمت برخی از گروه‌های کالایی نکرده است.

چندی پیش حسین فرهیدزاده معاون وزیر و رئیس حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در پاسخ به علت عدم به‌روزرسانی سامانه 124 گفت: در برخی از حوزه‌های کالایی به سبب وجود مسائلی نظیر تعزیرات، قیمت‌ها به‌روزرسانی نشده است البته در جلساتی پیرامون موضوع فوق برگزار شده است و فارغ از بحث به‌روزرسانی سامانه، اطلاعات جدیدی نیز مخابره خواهد شد.

براساس این گزارش ازآنجایی‌که تمامی فروشندگان کالا باید در سامانه 124 عضو باشند، فروشنده قادر نیست بیشتر از ارزش کالای خود را دریافت کند، در واقع هر کالا دارای یک بارکد اختصاصی فروش بوده که این بارکد به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود، لذا قیمت آن کالا در تمامی کشور مقطوع بوده و امکان تخلف به حداقل می‌رسد و از سوی دیگر مصرف‌کننده نیز با تلفن همراه هوشمند خود قادر به اسکن بارکد و در نتیجه استعلام لحظه‌ای قیمت خواهد بود.

گره به کار کشاورزان با عدم بروزرسانی سامانه 124 / بانک‌های عامل همکاری نمی‌کنند

بانک مبنای ارائه تسهیلات را سامانه ۱۲۴ قرار داده است!

یکی از کشاورزان استان فارس در این باره می‌گوید: از سال ۹۸ به دنبال دریافت تراکتور با تسهیلات هستیم اما هر بار اعلام شد که تراکتور نقدی فقط موجود است تا اینکه یک ماه پیش سهمیه‌ای از سوی کارخانه تراکتور سازی برای دریافت تراکتور تسهیلاتی ابلاغ شد.

محمدی افزود: در ادامه اقدام به تشکیل پرونده در جهاد کشاورزی شهرستان و ارائه مدارک کردیم و در مرحله بعد پیش فاکتوری از سوی کارخانه در نمایندگی تحویل گرفتیم که شامل ۲۰ درصد آورده اولیه و ۸۰ درصد تسهیلات با قیمت تمام شده محصول بود.

به گفته این کشاورز با معرفی به بانک کشاورزی و بررسی ۲۰ درصد آورده اولیه، عدم بدهی بانکی و تضامین لازم بانک اعلام کرد که براساس پیش فاکتور تسهیلات ارائه نمی‌دهد و مبنا سامانه ۱۲۴ است.

قیمت محصولاتی که بروز نمی‌شود

وی ادامه داد: از آنجا که قیمت محصولاتی مانند تراکتور ۳۹۹ در سامانه ۱۲۴ بروزرسانی نبود و آخرین قیمت مربوط به اسفندماه ۱۴۰۱ بود.  لذا بانک کشاورزی این موضوع را بهانه قرارداد تا تسهیلات پرداخت نکند.

این کشاورز خاطرنشان می‌کند: این درحالی است که سامانه ۱۲۴ اعلام می‌کند قیمت در این سامانه مبنای ارائه تسهیلات نیست و بانک باید براساس پیش فاکتور تسهیلات ارائه دهد.

به گفته وی این روند و عدم همکاری بانک با کشاورزان تنها منجر به خروج منابع بانکی از استان و ضعف بیشتر کشاورزانی می‌شود که عمر و سرمایه خود را برای توسعه کشاورزی این استان صرف کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، با وجود مشکلات فعلی سامانه 124 بهتر است مسئولان فکری به حال وضعیت این سامانه کنند؛ اگر قرار است سازوکار اعلام قیمت که اصلی‌ترین کارکرد این سامانه است با مشکل مواجه شود، شاید بهتر باشد که این سامانه تعطیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز