خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

هنوز تعدادی از زلزله زدگان خوی در چادر و کانکس زندگی می‌کنند/ شهروندان خوی همچنان چشم انتظار تحقق وعده‌های مسئولان

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۳۷۴

حدود یک سال از زمین لرزه ۵/۹ریشتری در شهرستان خوی می‌گذرد و هنوز وعده‌های مسئولان ذیربط به زلزله زدگان خوی به طور کامل عملی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نزدیک به یک سال از وقوع زمین لرزه ۵/۹ ریشتری در شهرستان خوی می‌گذرد و عده‌ای از مردم این شهر به منازل خود بازگشته‌اند، اما هنوز برخی از مردم نتوانسته‌اند به واسطه آسیب‌های جدی که به واحد‌های مسکونی آنان وارد شده، به منازل خود بازگردند؛ حتی عده‌ای از زلزله زدگان که عمدتا مستاجرین هستند  هنوز در چادر به سر می‌برند و منتظر تحقق وعده‌های مسئولانی هستند که در زمان وقوع این بحران اقدام به بازدید از مناطق زلزله زده کرده و وعده دادند که بعد از رفع بحران، سریعا شروع به ساخت و ساز واحد‌های مسکونی تخریب شده می‌کنند.

طبق برنامه ریزی‌هایی که در زمان وقوع زمین لرزه صورت گرفت، بنیاد مسکن آذربایجان غربی مسئولیت بازسازی واحد‌های تخریبی شهرستان خوی و روستاها اطراف را برعهده گرفت و مسئولان این مجموعه‌ها وعده دادند که واحد‌های تخریبی را احداث می‌کنند و منازل آسیب دیده را بازسازی خواهند کرد.

جعفر برزگر مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در خصوص روند بازسازی واحد های مسکونی آسیب دیده از زلزله سال گذشته خوی به خبرنگار ایلنا گفت:۱۵۰ واحدمسکونی احداثی در خوی برای اخذ پروانه ساختمانی و شروع فرآیند ساخت هیچ اقدامی نکرده‌اند و ۷۰ واحد مسکونی نیز با اخذ پروانه و آغاز عملیات ساخت در مراحل اجرای دیوارچینی هستند.

برزگر  افزود: پیشرفت فیزیکی بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق روستایی شهرستان خوی با ۹۵ درصد و در مناطق شهری این شهرستان با ۹۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.

وی ادامه داد: از مجموع ۳ هزار و ۲۲۰ واحد مسکونی خسارت دیده احداثی عملیات اجرای سقف ۳۰۰۰ واحد مسکونی به پایان رسیده و بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد در واحدهای بازسازی شده ساکن شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی افزود: تسریع در پرداخت مراحل آخر تسهیلات از سوی بانک‌های عامل و تخصیص مرحله دوم تسهیلات بلاعوض از سوی هیئت دولت جهت واریز به حساب‌های مالکین واحدهای خسارت دیده شتاب بیشتری به روند اتمام بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان خوی خواهد داد.

برزگر تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن فصل سرما در منطقه با حساسیت بیشتری موضوع اتمام بازسازی در دستور کار قرار گرفته است و طبق تاکید استاندار آذربایجان غربی برای اعطای تسهیلات، امیدواریم بانک‌ها نسبت به پرداخت مانده تسهیلات زلزله‌زدگان نیز اقدام کرده و زمینه رضایتمندی بیشتر مردم خوی را موجب شوند.

وی با بیان اینکه از سه هزار و ۲۲۰ واحد زلزله زده‌ای که بر اثر زمین‌لرزه‌های سه‌گانه سال گذشته بالای ۸۰ درصد خسارت دیده و نیازمند احداث مجدد بودند، بیش از سه هزار و ۲۱ واحد معادل ۹۴ درصد واحدها مرحله فنداسیون را به اتمام رسانده‌اند، اضافه کرد: همچنین مرحله سقف افزون بر ۲ هزار و ۸۵۰ واحد به اتمام رسیده که نزدیک به ۸۹ درصد کل منازل خسارت دیده را شامل می‌شود.

وی افزود: صورت وضعیت‌های پرداخت تسهیلات بلاعوض مالکین واحدهای مسکونی آماده است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان آمادگی دارد در صورت واریز ۵۰ درصد دوم بلاعوض از سوی سازمان برنامه و بودجه، این تسهیلات را در کمتر ۴۸ ساعت توسط بانک‌های عامل به حساب مالکین واحدهای مسکونی درحال بازسازی واریز کند.

گفتنی است؛ هنوز تعدادی از اهالی شهر خوی و حتی برخی روستاهای اطراف که بیشتر آنها نیز  مستاجر هستند و در جریان زمین لرزه، واحد‌های مسکونی آن تخریب شده‌اند، در چادر و کانکس به سر می‌برند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز