خبرگزاری کار ایران

هشدار آتش نشانی به بیمارستان و چند ساختمان تجاری؛

آتش در کمین بیمارستان فرخی یزد/نماهای کامپوزیت اشتعال زا و نامناسب برای بافت شهری یزد است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۰۳۰

سال‌های متمادی است که استفاده از نمای کامپوزیت در سطح کشور رواج یافته و چندسالی است در ساختمان های تازه ساز یزد هم خودنمایی می‌کند در حالیکه این نماها به دلیل قابلیت اشتعالزایی برای ساختمان هایی نظیر بیمارستان ها نامناسب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، یزد اولین شهر خشتی خام جهان است و به ثبت جهانی نیز رسیده اما از این ثبت جهانی و میراثی که از گذشتگان به جای مانده تنها نام آن را یدک می کشد و آنطور که باید و شایسته است مسئولان امر نتوانستند هویت تاریخی این شهر را در معماری جدید حفظ کنند.

این شهر ثبت شده جهانی در هجوم آهن و سیمان، در معماری نوین هویت خود را از دست داده در حالی که معماری همواره، تابع اصول و ضوابط معین و شناخته شده‌ای است و گویای فرهنگ، الگوهای رفتاری و ارزش‌های یک جامعه است.

نمای بیرونی ساختمان های هر شهر بیانگر ساختار کلی یک بنا است که باید هماهنگ با طبیعت و شرایط جغرافیایی و فرهنگی هر شهر و منطقه‌ باشد اما امروز نمای رومی و کامپوزیت و چندین و چند نوع دیگر که هیچ سنخیتی با فرهنگ و معماری ما ندارند، جایگزین آن چیزی شده‌ که فرهنگ و معماری ما را برای جهانیان به ثبت رسانده است.

علاوه بر موضوعات مرتبط با تاریخ و فرهنگ و معماری، استفاده از نماهای کامپوزیت به دلیل بافتی که دارند به شدت قابل اشتعال بوده و لازم است هشدارهایی که نهادهای متولی از جمله سازمان نظام مهندسی و یا آتش نشانی در این خصوص می دهند را جدی گرفته و اقدام شایسته ای داشته باشند.

حریق بیمارستان گاندی و ضرورت جدی گرفتن اخطارهای ایمنی

آتش‌سوزی هفته گذشته در بیمارستان گاندی یکی از آخرین نمونه‌ها از حوادثی است که درپی بی‌توجهی به اخطارهای ایمنی صادر شده از سوی آتش‌نشانی رخ داد و ویدیوهای متعددی از حریق آن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد آتش، طبقات متعددی از ساختمان را در بر گرفته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران علت انتقال و گسترش آتش به سایر طبقات این هتل بیمارستان را استفاده از نمای ناایمن کامپوزیت اعلام کرد و این مهم هشداری جدی برای ساختمان های مشابه در سراسر کشور است که در استان یزد هم نمونه این ساختمان ها کم نیستند.

سعید پاک سرشت؛ رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد در این خصوص با بیان اینکه ساختمان‌های زیادی در یزد وجود دارند که دارای نمای کامپوزیت هستند که احتمال وقوع حادثه را بالا می‌برد و خطر آفرین است گفت: حریق بیمارستان گاندی تهران هشداری برای بیمارستان فرخی یزد است و البته در این خصوص نیز هشدار داده ایم.

وی با بیان اینکه نمای بیمارستان فرخی یزد به رغم عدم تطابق با معماری شهر جهانی که از آجر و کاهگل است، از کامپوزیت ساخته شده افزود: ساختمان‌های زیادی در یزد وجود دارند که دارای نمای کامپوزیت هستند که احتمال وقوع حادثه را بالا می‌برد و خطرزاست و همچنان نیز برخی از ساختمان‌ها در حال استفاده از این نما هستند.

این مسئول با بیان اینکه نمای کامپوزیت که ما در کشور برای ساختمان‌ها استفاده می‌کنیم ضد حریق نیست و در هر مترمربع بین ۵ تا ۶ کیلوگرم مواد اشتعال‌زا تولید می‌کند ادامه داد: این میزان مواد اشتعال زا با پنج تا ۶ لیتر بنزین برابری می‌کند و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

بیمارستان فرخی یزد ضعف های زیادی به غیر از نمای کامپوزیت دارد

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گفت: بیمارستان شهید رهنمون، ساختمان شرکت مخابرات، ساختمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد و… از جمله ساختمان‌های شهر یزد هستند که نمای کامپوزیتی دارند، البته بیمارستان رهنمون در این زمینه دارای شرایط ویژه‌تری است چرا که به غیر از نمای کامپوزیت، یک سری ایرادات و نواقص در سیستم اعلام و اطفای حریق و مسائل ایمنی دارد.

وی با تاکید بر اینکه چندین نوبت در این زمینه با این بیمارستان مکاتبه شده اما اقدامی صورت نگرفته است اظهار داشت: با توجه به جمعیت آماری که در داخل بیمارستان رهنمون تردد دارند و بیمارانی که در داخل بیمارستان بستری هستند، همچنان با توجه به شرایط محدوده این بیمارستان که خیابان‌های عریض و طویلی وجود ندارد و خیابان‌ها باریک است چنانچه حادثه‌ای رخ دهد مشکل بسیار بزرگی را رقم می‌‌زند.

پاک سرشت گفت: با وجود اینکه معمولا برای ساختمان‌های یزد، نمای سنتی به کار برده می‌شود و نمای کامپوزیت در دستور کار نیست اما ساختمان‌های زیادی در یزد وجود دارند که نمای کامپوزیت برای آنها به کار برده شده و برای تک به تک آنها اخطار تنظیم و ارسال می‌شود تا در این زمینه چاره‌اندیشی کنند ضمن اینکه مسئولان ما باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند که نمای کامپوزیت در ساختمان‌ها استفاده نشود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با اشاره به وضعیت ساختمان‌های یزد افزود: ساختمان‌های جدیدی که طی مدت سه تا چهار سال گذشته در یزد ساخته شده‌اند معمولا در آن‌ها نکات ایمنی و دستورالعمل‌ها رعایت شده است و وضعیت خوبی دارند و سازمان آتش‌نشانی طی سه نوبت، قبل از ساخت و ساز به صورت بازدید از نقشه ساختمان، در حین و نیمه‌های ساخت و در مرحله پایانی ساخت از ساختمان بازدید می‌کند و براساس طبقات و نوع کاربری آنها، دستوالعمل‌ها و نکات لازم از جمله الزام به داشتن خاموش‌کننده‌ها، سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، پله‌های فرار و… به آنها اعلام می‌شود.

وی عنوان کرد: متأسفانه ساختمان‌های قدیمی یزد ایمنی خوبی را ندارند البته برخی از ساختمان‌ها مانند بیماستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز تجاری و… برای اینکه بتوانند پروانه کاربری خود را تمدید کنند به آنها مهلت داده می‌شود و ایرادات را برطرف و دستورالعمل‌های ایمنی را اجرایی کردند اما برخی ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها همچنان نسبت به اخطارها بی‌اعتنا بودند که احتمال وقوع حوادث را بسیار بالا می‌برد و نیاز به تذکرات جدی مسئولان در این زمینه است.

وی اظهار داشت: متاسفانه طی چند سال گذشته، نمای کامپوزیت رواج پیدا کرد و استفاده از آن تا قبل از سال ۱۳۹۵ در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ممنوعیت نداشته و ما هم مجوز پلمب یا برخورد نداریم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با بیان اینکه این دست از ساختمان ها در شهر یزد زیاد است خاطرنشان کرد: به دنبال اخذ مجوز از دادستانی برای برخورد و جمع آوری نمای این دسته از ساختمان ها هستیم.

به گزارش ایلنا، معلوم نیست که نخستین بار چه زمان و چه کسی از نمای کامپوزیت در ساختمان‌ها استفاده کرد اما مشخص است که بدون توجه به شرایط اقلیمی ایران از کامپوزیت بی کیفیت استفاده شده در حالیکه کامپوزیت باید در برابر آتش سوزی مقاوم باشد اما آنچه در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، بی بهره از این ویژگی است که نیاز به بازنگری جدی در قوانین و مقررات دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز