خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

بیش از ۶۰ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۳۴۵

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از احداث بیش از 60 هکتار گلخانه در سطح استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین برزگر در نشست خبری با خبرنگاران اظهارداشت: در استان 19 مجتمع‌ گلخانه‌ای دولتی و ۲۶ مجتمع گلخانه‌ای خصوصی مجموعاً به مساحت ۱۳۹۵ هکتار مجوزات قانونی آنها انجام شده است، واز ۲۶ مجتمع گلخانه‌ای  ۲۳ مجتمع گلخانه‌ای در حال احداث است.

وی افزود: با توجه به توسعه گلخانه های استان بیش از 60 هکتار گلخانه  احداث می شود.

برزگر با اشاره به برنامه الگوی کشت بیان کرد: بیش از ۹۳ درصد برنامه الگوی کشت در استان محقق شد، برنامه جهش تولید در دیم زارها سال گذشته با ۳۰ هزار هکتار آغاز شد و برنامه‌ریزی سال جاری ۶۰ هزار هکتار بود که ۹۸.۳ درصد از قراردادها کشاورزان محقق شد.

وی یا اشاره به اینکه تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی ۸۳ هزار نفر است ادامه داد: تعهد اشتغال یک سال گذشته ۲۶۰۰ نفر بوده که تاکنون بیش از ۹۱ درصد تعهد اشتغال در سامانه رصد ثبت شده و امید است تا پایان امسال ۱۰۰ درصد تحقق تعهد اشتغال انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری به مناسبت دهه فجر ۸۹ پروژه بخش کشاورزی با اعتبار هزینه شده ۳۷۳ میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری می‌رسد، و هفت پروژه بخش کشاورزی در این ایام کلنگ‌زنی خواهد شد.

بیش از 2 هزار تن شکر در چهارمحال و بختیاری ذخیره شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری در حاشیه این نشست اظهار داشت: در سال جاری توانستیم ۲ هزار و ۶۰۰ تن  شکر، 2 هزار تن برنج شامل هندی، پاکستانی و تایلندی و ۳۴ هزار تن گندم ذخیره کنیم.

یزدان یگانگی بیان کرد: با توجه به اینکه مراکز خرید تضمینی گندم در استان افزایش یافته و اجرای طرح قراردادی گندم باعث رشد خرید تضمینی گندم در استان شده است در سال جاری بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت قراردادی تعلق گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سال قبل ۲۶ هزار تن گندم خریداری شد افزود: به ازای هر تن خرید گندم، ۱۵۰ هزار تومان بابت هزینه حمل و نقل و ۸۰ درصد هزینه بیمه محصولات به کشاورزان پرداخت شد.

یگانگی تصریح کرد: ۲ هزار و ۱۰۰ قرارداد خرید تضمینی گندم بین کشاورزان و اداره کل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری منعقد شده و هدف‌مندسازی توزیع آرد بین نانوایی‌های استان با راه‌اندازی سامانه نانی‌نو به خوبی مدیریت شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری در پایان گفت:  برای اولین بار در استان ۱۵۷ تن کلزا و ۶ تن دانه روغنی سویا خریداری شد.

عشایر و روستاییان استان از 13 میلیون لیتر مواد سوختی بهره‌مند شدند

مدیرکل تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری در بین خبرنگاران گفت: تعاون روستایی استان دارای ۲۱۵ تشکل و ۱۳۲ هزار عضو تحت پوشش است.

محسن کریمی افزود: در سال جاری ۳۶ هزار تن آرد روستایی و ۱۳ میلیون لیتر مواد سوختی شامل نفت سفید، گازوئیل و… نیز در بین عشایر و روستاییان توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸ هزار تن گندم خریداری شده است بیان کرد: در سال جاری میزان ۲۲ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد.

 کریمی ادامه داد: سال جاری ۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی که بیشتر آن جو بوده است از کشاورزان خریداری شد.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه سیب درختی و پرتقال چهارمحال و بختیاری برای ایام عید نوروز، به ترتیب ۲۰۰ تن و ۳۲۰ تن است، در حال حاضر ۱۵۰ تن سیب درختی از محصولات تولیدی استان تهیه و در حال بسته‌بندی است و برای خرید پرتقال شمال نیز فرایند انعقاد قرارداد آغاز شده است.

تجهیز کشتارگاه‌های استان به سیستم پیش سرد نگه‌داری لاشه

مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری به خبرنگاران گفت: کنترل بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام، کنترل سلامت مواد خام دامی و صادرات و واردات مواد خام دامی سه وظیفه اصلی اداره‌کل دامپزشکی است.

محمد اسدی بیان کرد: همه کشتارگاه‌های چهارمحال و بختیاری به سیستم پیش سرد نگه‌داری لاشه مجهز شدند و به جهت ارتقا کیفیت بهداشتی گوشت مرغ، یکی از کشتارگاه‌های استان به خط ۲ تولید مجهز شده است.

وی افزود: در همه کشتارگاه‌های سنتی و صنعتی در استان ناظر مقیم حضور دارد و کار ارزیابی محصولات را انجام می‌دهد.

اسدی اظهارداشت: در سال ۱۴۰۲ هیچ اپیدمی دامی در استان گزارش نشد، و بیماری خطرناک آنفولانزا فوق حاد پرندگان در استان وجود نداشت و تب برفکی نیز کنترل شد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سطح کارخانه‌های و مراکز نگه‌داری شیر و لبنیات مشکلی به لحاظ بهداشتی وجود ندارد و معضل در حال حاضر در مراکز سنتی توزیع لبنیات است که برای این موارد نیز دستورالعملی تهیه شده است.

وی در خصوص سموم خطرناک سرطان زا در گوشت آبزیان تصریح کرد: از ۴۰۲ نمونه تنها ۵ مورد انحراف از معیار داشت .

اسدی در زمینه شناسایی تقلبات شیر در چهارمحال و بختیاری گفت: از ۶۲۰ نمونه تنها ۵ مورد عدم انطباق داشت و خوشبختانه کیفیت شیر رو به بهبود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز