خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

ساکنان کوی گلاب در جاده کرج_چالوس امسال هم حق انشعاب گاز ندارند+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۰۲۵

ساکنان کوی گلاب در فاصله‌ای بسیار نزدیک به روستای سرودار در بخش آسارا واقع در ابتدای جاده کرج_چالوس، بدون گاز شهری زندگی سختی را در زمستان امسال نیز تجربه می‌کنند درحالیکه خط لوله گاز تا نزدیک منازل آنها آمده است اما اجازه انشعاب ندارند و از نعمت گاز بی بهره مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرودار روستایی از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز است. اگر ۵ کیلومتر در محور کرج - کندوان به سمت شمال حرکت کنید به روستای سرودار می‌رسید که در نزدیکی آن محله‌ای به نام کوی گلاب با ساکنان قدیمی واقع شده است. 

پل کوی گلاب، پلی است که حاشیه جاده را از بالای رودخانه کرج به داخل روستا متصل می‌کند. در واقع راه دسترسی به داخل روستا، پل کوی گلاب است.

روستای سرودار در دهستان آدران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۷ نفر (۱۱۰خانوار) بوده ‌است.

سرودار یکی از روستاهای جاده چالوس است که زمستان سردی دارد و اغلب ساکنان این روستا و کوی گلاب که اصالتا سروداری هستند، سکونت دائمی دارند. اگر کپسول گازشان تمام شود، پخت و پز تعطیل می‌شود و اگر گازوئیل  نداشته باشند، سوز و سرما، شرایط زندگی را برای این خانواده ها سخت و طاقت فرسا خواهد کرد.

پروژه گازرسانی جاده چالوس به ساکنان روستابی امید داد  

مرداد سال ١٣٩٧، محمدعلی نجفی استاندار وقت البرز، گلایه اهالی جاده کرج _چالوس را که از وضعیت سوخت‌رسانی شنید، گازرسانی به این مناطق را در اولویت قرار داد.

نجفی با تاکید بر گازرسانی بخش آسارا به دلیل کوهستانی بودن این منطقه، گفته بود که درصدد هستیم هرچه سریع‌تر بخش آسارا و روستاهای جاده کرج_چالوس گازکشی شوند.

عزیزاله شهبازی دیگر استاندار وقت البرز نیز در مراسم آغاز عملیات گازرسانی به روستاهای بخش آسارا که روز یکشنبه ١۵ تیر ١٣٩٩ در محور کرج_چالوس برگزار شد، با بیان اینکه پروژه گازرسانی به ٧ روستای این جاده آغاز می‌شود، افزود: بهره مندی از موهبت گاز، آرزوی دیرینه مردم روستاهای محور کرج_چالوس است.

شهبازی گفته بود که طبق تعهد پیمانکار پروژه، مقرر شده گازرسانی به روستای سرودار و ۶ روستای دیگر (باغ پیر، پورکان، وینه، دره سر، آدران، خوزنکلا) در مدت حدود یک سال محقق شود.

چهار سال گذشت و گاز تا روستاهای جاده چالوس آمد اما تعدادی از مناطق که فاصله‌ای از روستا ندارند، همچنان در سرمای سخت زمستان، کنار جاده، منتظر رسیدن ماشین حمل کپسول گاز به سر می‌برند.

ساکنان کوی گلاب که خود را روستایی و اهل سروداری می‌دانند در فاصله‌ای بسیار نزدیک به سرودار از نعمت گاز بی بهره مانده‌اند.

انصاف نیست که حق انشعاب گاز نداریم! 

یکی از ساکنان منطقه که ٧٢ سال سن دارد به ایلنا گفت: من یک روستایی هستم و سالهاست در این منطقه زندگی می‌کنم. ۴٠٠ سال قدمت خانوادگی در این منطقه داریم اما با شرایط سنی که دارم باید کپسول گاز را از کنار جاده تا محل سکونت حمل کنم چون متاسفانه گازکشی جاده چالوس شامل حال ما نشده در حالیکه با بافت روستایی ١٠ تا ٢٠ متر فاصله داریم.  

او ادامه داد: چون منازل ما خارج از بافت روستایی قرار گرفته آیا نباید از نعمت گاز برخوردار باشیم؟ اینکه گاز تا نزدیک خانه های ما آمده اما اجازه انشعاب نمی‌دهند، منصفانه نیست.

جای علمک گاز مشخص شد اما خبری از گاز نیست 

یکی دیگر از ساکنان که زنی ۵٠ ساله بود به ایلنا گفت: نداشتن گاز شهری و تهیه کپسول مشکل اصلی ما است. از شرکت گاز آمدند و جای  علمک گاز را هم مشخص کردند اما دیگر خبری نشد. 

این زن سروداری اضافه کرد: با وجود دستور ریاست جمهوری مبنی بر انشعاب گاز به ساکنان روستا، برای ما که فاصله‌ای با روستای سرودار نداریم، اقدامی صورت نگرفته. ساکنان قدیمی هستیم و اغلب میانسال؛ انصاف نیست برای گاز  کنار جاده منتظر باشیم در حالیکه لوله گاز از جلوی خانه های ما رد شده است.

یکی دیگر از ساکنان کوی گلاب به خبرنگار ایلنا گلایه کرد و گفت: با وجودی که با پایتخت فاصله‌ای نداریم اما از نعمت گاز که بسیاری از مردم بیش از ٣٠ سال است بهره‌مند هستند، محروم هستیم . ای کاش قانون برای همه یکسان بود ولی شاهد هستیم بعضی موفق به گرفتن انشعاب گاز شدند.

ساکن دائمی جاده چالوس، خوش نشینی نمی‌کند

یکی دیگر از اهالی روستا به ایلنا گفت: سالها اعضای شورای سرودار و اهالی این روستا و کوی گلاب، موضوع گازکشی را مطالبه کردند؛ حالا که گاز به روستا رسیده ولی بین ساکنان تفاوت قائل شدند و برای ساکنانی که حتی در این منطقه بدنیا آمده و به میانسالی رسیده‌اند می‌گویند  شما خارج از بافت روستایی هستید و گاز به شما تعلق ندارد.

او ادامه داد: ما از طرح هادی هم گلایه داریم. وقتی به نفع مردم باشد شرایط خدمات رسانی خارج از بافت روستایی را مطرح می‌کنند در حالیکه ما ویلا نشین و خوش نشین نیستیم. ساکنان دائمی هستیم که در سرما و گرما در همین منطقه زندگی می‌کنیم. ما ساکنان این منطقه سالهاست که منتظر گاز هستیم و حالا لوله های گاز تا جلوی خانه‌هایمان آمده و با وجود تاکید رئیس دولت مردمی و استاندار البرز مبنی بر انشعاب گاز روستایی، خانه های ما زمستان امسال هم سرد است و گاز ندارد.

گزارش: معصومه امین زاده

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز