خبرگزاری کار ایران

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد:

مسئله کتابخوانی در کشور با توجه به دانش آموزان حل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۲۲۲

افزایش کتابخانه‌های سیار

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان در نشستی خبری در جمع خبرنگاران استان، گفت: در ابتدای دولت تعداد کتابخانه‌های سیار که خدمات فرهنگی را در اختیار مردم قرار می‌ داد ۳۰ کتابخانه بود اما در حال حاضر این آمار به بیش از ۵۰ کتابخانه رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، مهدی رمضانی، افزود: رئیس جمهور نیز در یک دستور به سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده‌اند اعتبارات ۵۰۰ خودرو برای راه‌اندازی کتابخانه سیار را تأمین کنند و در دستوری دیگر وزیر صمت را ملزم کرده‌اند که ۲۰۰ خودرو برای این مهم تحویل نهاد دهند که در تلاش هستیم تاپایان دولت دست کم ۲۰۰ خودرو و کتابخانه سیار را به زیرساخت‌های فرهنگی کشور اضافه کنیم.

رمضانی، عنوان کرد: توسعه کتابخانه‌های روستایی و ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد این زیرساخت به صورت جدی در حال پیگیری است و همه پروژه‌های کتابخانه مرکزی در کشور فعال شده است.

وی، خاطرنشان کرد: شبکه کتابخانه‌ای جمهوری اسلامی، جزء شبکه کتابخانه‌ای به جهت تعداد کتابخانه‌های عمومی که در کشور وجود دارد پیشرو در دنیا ، آسیا و منطقه است.

این مسئول، توضیح داد: بیش از 3800 کتابخانه در کشور وجود دارد که ذیل مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اداره می‌شود که یکهزار کتابخانه از این مجموع، کتابخانه‌های خصوصی و مشارکتی هستند و 2800 کتابخانه نیز به طور مستقیم زیر نظر نهاد اداره می‌شوند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مطرح کرد: در حوزه کتابخانه‌ها 2 موضوع در سطح کلان وجود دارد، یکی شبکه که دسترسی را فراهم می‌کند و دیگری خدماتی است که ارائه می‌شود و از لحاظ خدمات هم پیشرفت خوبی داشتیم و جزء معدود دستگاه‌هایی هستیم که خدمت جدید برای خودمان تعریف می کنیم.

رمضانی ادامه داد: رویکرد تحول ‌گرایانه‌ای که نهاد در حوزه کتاب و کتابخانه دنبال می‌کند غیرتمرکزگرایانه هم به لحاظ تمرکززدایی از پایتخت و هم مراکز استان‌ها است و ما توسعه کتابخانه‌ها و خدمات فرهنگی حوزه کتاب را به تمام مناطق دنبال می‌کنیم.

وی، اتصال مدارس به کتابخانه‌های عمومی و تعریف زنگ کتاب در مدارس را از دیگر دستورات رئیس‌ جمهور معرفی کرد و یادآورشد: مقدمات این مهم در سطح وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری است و امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

رمضانی با اشاره به اجرای طرح «هدهد سفید» در چهار سطح، بیان داشت: تلاش ما بر این است که بتوانیم کودک و نوجوانان را بیش از پیش به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اضافه کرد: در سفری که به قشم داشتیم در نشست با مدیرعامل منطقه آزاد قشم پیشنهاد راه‌اندازی منطقه نمونه کتابخوانی و احداث کتابخانه مرکزی در این جزیره را ارائه کردیم که با استقبال مدیرعامل منطقه آزاد روبرو شد که امیدواریم با اهتمام ویژه دنبال شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه ‌کرد: در هرمزگان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا شهری فاقد کتابخانه وجود نداشته باشد و برای رفع نقایص نیز تاکیدمان روی افزایش تعداد کتابخانه‌های سیار است که همراهی سایر مسئولان استان را نیز می‌طلبد.

رمضانی از نیاز پروژه کتابخانه مرکزی به تقویت مالی نیز گفت و ادامه داد: قول وزیر ارشاد در رابطه با تخصیص اعتباراتی به این پروژه از طریق ساختار اداری در حال پیگیری است و نهاد نیز تجهیز این کتابخانه را آغاز کرده است و امیدواریم این پروژه در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز