خبرگزاری کار ایران

ایلنا از هرمزگان گزارش می‌دهد؛

نارضایتی کیشوندان از نبود پزشک و اقلام دارویی در بیمارستان کیش

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۷۷۰

اگر یک کارگر دچار صدمه بشود برای دو بخیه باید میلیونی هزینه کند/یک مسئول: هزینه‌های درمانی در کیش کاهش می‌یابد

بیمارستان کیش که قرار است به سمت توسعه گردشگری سلامت و افزایش رضایت‌مندی مراجعان گام بردارد، با گلایه‌ کیشوندان و مراجعان از نبود پزشک، معطلی زیاد، کمبود دارو و گران بودن تعرفه‌ها و اقلام دارویی روبرو است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از هرمزگان، بیمارستان کیش از سال 1372 در شمال جزیره و در فاصله یک کیلومتری از نوار ساحلی آغاز به کار کرد. فاز 3 این بیمارستان در سال 1392 افتتاح شد و ظرفیت بیمارستان از 32 تخت به 64 تخت افزایش یافت. فعالیت این بیمارستان با هدف ارائه خدمت به بومیان، ساکنین و گردشگران آغاز شد. و رویکرد خود را گردشگری سلامت با توجه به پتانسیل‌های بالقوه جزیره پایه‌ریزی کرد. چشم انداز و افق این مجموعه، پاسداری از کرامت، رضایت و ایمنی مراجعه کنندگان و کارکنان با تمرکز بر باز طراحی و بهینه سازی فرایندهای جاری و بهبود خدمات بالینی، خود مراقبتی، فوق تخصصی و آموزشی اعلام شد.

حالا بیمارستانی که قرار است به سمت توسعه گردشگری سلامت و افزایش رضایت مندی مراجعان گام بردارد و می‌خواهد برترین ارائه دهنده خدمات تشخیصی درمانی و توریسم سلامت در منطقه باشد، با گلایه‌های کیشوندان و مراجعان از نبود پزشک، معطلی زیاد، کمبود دارو و گران بودن تعرفه‌ها و اقلام دارویی روبروست.

یعسوب پیری کیشوند و مطالبه گر جزیره در گفت وگو با ایلنا، با اشاره به مشکلات موجود تنها بیمارستان کیش گفت: همه بومیان قشر مرفه نیستند که بتوانند از پس هزینه‌های سرسام آور درمان برآیند. اگر یک کارگر دچار صدمه بشود برای دو بخیه باید میلیونی هزینه کند. همین گرانی‌ها موجب شده بسیاری از بومیان با درد بیماری کنار بیایند اما برای درمان به بیمارستان مراجعه نکنند.

پیری افزود: نبود پزشکان متخصص در تنها بیمارستان کیش باعث شده مردم برای درمان به استان‌های همجوار مانند فارس و یزد بروند که این امر مستلزم هزینه‌های هنگفت است.

وی تعرفه سنگین بیمارستان را مشکل دیگر عنوان کرد و گفت: متاسفانه تعرفه‌های بیمارستانی بالاست. درحالیکه سطح خدمات درجه سه است تعرفه بر مبنای بیمارستان های درجه یک دریافت می‌شود. بهرحال بسیاری از مدیران پروازی هستند و نیازی به خدمات بیمارستان کیش ندارند. این بیمارستان بیشتر به اقشار خدماتی و بومیان خدمات می‌دهد. اگر بیمار تصادفی به بیمارستان مراجعه کند ابتدا از وی هزینه را مطالبه می‌کنند. واقعا این هزینه‌ها از توان مردم خارج است و باید تمهیداتی اندیشیده شود.

بهمن عبدالهی یکی دیگر از بومیان جزیره در این باره به ایلنا، گفت: وضعیت بیمارستان کیش به جایی رسیده که تا کنون سه پزشک حاذق قطع همکاری کردند. طبیعتا با رفتن آنها وضعیت بغرنج‌تر هم می‌شود. مگر بیمارستان چند پزشک متخصص دارد که سه نفر از آنها قطع همکاری کنند؟ موضوع دیگر هزینه‌های جراحی (آزاد) است که بسیار بالاست و باعث گلایه اهالی جزیره شده است.

وی ادامه داد: تغییر مدیر بیمارستان کیش نیز مزید بر علت شده چرا که وی هم مدیر پروازی است که نیمی از هفته در کیش نیست و مردم اگر شکایتی یا گلایه‌ای داشته باشند نمی‌دانند به چه کسی باید مراجعه کنند؟

مردم حتی برای ویزیت پزشک عمومی باید ساعت‌ها انتظار بکشند

یک کیشوند هم به خبرنگار ما گفت: برای ویزیت پزشک عمومی باید ساعت‌ها انتظار بکشیم. چند روز پیش حال پسرم بد شد و او را به بیمارستان بردم حدود دو ساعت در صف انتظار بودیم تا نوبت مان شد و پزشک عمومی وی را معاینه کرد. بیمارستانی با این همه بیمار حتی کمبود پزشک عمومی دارد و بیماران ساعت‌ها معطل می‌شوند.

هزینه‌های درمانی در کیش کاهش می‌یابد

پیش از این نیز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در حاشیه بازدید از بیمارستان کیش با تأکید بر کاهش مدت انتظار بیماران، نمایش زمان تقریبی ویزیت و نوبت بیماران از طریق سایت اینترنتی بیمارستان گفت: به دنبال عمق بخشی به خدمات و افزایش سطح کیفی آن در بیمارستان کیش هستیم, و در این راستا سازمان منطقه آزاد کیش به دنبال کاهش هزینه‌های کیشوندان و گردشگران در حوزه درمان است.

رحیم سرهنگی با اشاره به مصوبه شورای عالی بیمه سلامت در ۲۴ دی ماه امسال گفت: درخواست سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر بهره‌مندی بیمارستان کیش از تعرفه‌های ویژه همچون بسیاری از مناطقی که سازمان تامین اجتماعی فاقد بیمارستان در آنجا است؛ پس از پیگیری‌های مستمر، خوشبختانه این درخواست در شورا مصوب شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: با انجام مقدمات اداری و ساماندهی سیستم حسابداری از ابتدای اسفند هزینه‌های درمانی مردم در بیمارستان کیش کاهش خواهد یافت.

سرهنگی تاکید کرد: با عملیاتی شدن این مهم ۹۰ درصد از هزینه‌های بستری و ۷۰ درصد ویزیت پزشکان در بیمارستان کیش را بیمه‌های پایه و مابقی را فرد یا بیمه تکمیلی بیمار پرداخت می‌کند. و افرادی که دارای بیمه تکمیلی هستند؛ تقریبا رایگان درمان خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح و دریافت بازخوردها و رفع ایرادات احتمالی، شاهد رضایت مراجعه کنندگان به بیمارستان کیش خواهیم بود.

آماده همکاری با منطقه آزاد کیش هستیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم در این باره به ایلنا، گفت: از اینکه مردم و رسانه‌ها دغدغه مند پیگیر مسایل و مشکلات حوزه درمان هستند بسیار تشکر می‌کنم. ما هم احساس می‌کنیم مردم و رسانه‌ها در کنار ما هستند و نکاتی را مطرح می‌کنند که در مسیر رفع مشکلات همگام با هم حرکت کنیم. چون هدف و مسیر ما همانا خدمت به مردم است.

منوچهر کمالی با اشاره به اینکه بیمارستان زیر نظر منطقه آزاد کیش فعالیت دارد و مدیریت بیمارستان و هیئت امنا نیز از سوی مدیر عامل منطقه منصوب می‌شود، افزود: این بدین معنا نیست که نظارت نداشته باشیم چندی قبل با رئیس بیمارستان جلسه داشتیم و موارد را بررسی کردیم. از طرفی نظارت‌های دانشگاه علوم پزشکی بصورت محسوس یا نامحسوس همچنان ادامه دارد.

کمالی کمبود پزشک در برخی رشته را تأیید کرد و اظهار داشت: کمبود نیروی تخصصی در برخی رشته‌ها وجود دارد و مختص کیش یا استان هرمزگان نیست. در رشته‌های بیهوشی، اورژانس، جراح کلیه و مغز و اعصاب این کمبودها وجود دارد. که دلایل مختلفی دارد. یکی از راهکارها در جهت ارائه خدمت مطلوب  به مردم، انعقاد  قراردادهای موقت با پزشکان  است  که در طول هفته بخشی از زمان را به حضور در بیمارستان اختصاص دهند. ما هم در حد توان مان با توجه به نیروهای موجود و تجهیزات، بیمارستان کیش را حمایت می‌کنیم. در زمینه اعزام گروه‌های جهادی، تامین برخی تجهیزات اعم تجهیزات مصرفی و پزشکی همراهی و همکاری لازم را داریم. کیشوندان مطمئن باشند تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم به کار خواهیم گرفت تا کمبودها و مشکلات کمتر احساس شود.

وی با تأکید بر توسعه گردشگری سلامت اضافه کرد: معاونت درمانی وزارت بهداشت و درمان بر توسعه گردشگری سلامت تأکید دارد و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از علاقه مندان به سرمایه گذاری در زمینه احداث بیمارستان و مراکز تخصصی درمانی در مناطق آزاد (به ویژه قشم و کیش ) استقبال می‌کند و آمادگی همکاری با سرمایه گذاران این بخش را داریم.

گزارشی از کمبود دارو در کیش دریافت نکرد‌ه‌ایم

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به خبرنگار ایلنا گفت: بیمارستان اصلی کیش بدهی بالایی به شرکت‌های دارویی دارد که منجر شده برخی شرکت‌ها از همکاری با بیمارستان صرف نظر کنند. ولی از داروخانه‌های سطح شهر گزارشی از کمبود دارو به این معاونت داده نشده است.

حامد فلاح افزود: برخی آنتی بیوتیک‌ها مانند فارمنتین ای اس 643 و 457 یا برخی داروهای تنفسی (بخورها) کمبودهایی وجود دارد که انحصارا به کیش ختم نمی‌شود. بهرحال یک بیماری که همه گیر می‌شود بواسطه تقاضای بیشتر با فراز و فرودهایی همراه است. در این وضعیت اولویت به بیماران بستری در بیمارستان‌ها داده می‌شود. یکسری آنتی بیوتیک‌ها کمبود هست و در بازدید مقام عالی وزارت هم این موضوع را مشاهده کردند.

فلاح تصریح کرد: وضعیت داروخانه‌ها در سطح شهر بیشتر به تعاملات شان با شرکت های  دارویی باز می‌گردد. در خصوص گرانفروشی داروها دستورالعمل هایی را به داروخانه‌ها ارسال کردیم و داروخانه‌ها مکلف به ارائه فاکتور به مراجعه کنندگان هستند. در این خصوص در فاکتورها میزان دریافت حق فنی و قیمت دارو لحاظ شده و برای لحاظ شدن سهم ارز ترجیحی دریافتی در قیمت دارو‌ها، نظارت کامل داریم. در برخی از داروخانه ها که داروها آزاد بفروش می‌رسد قطعا برخورد می‌شود. اما در مجموع اگر کیشوندان و گردشگران در این منطقه در حوزه دارو مشکلی دارند یا اقلام خاصی کمبود دارند اعلام کنند  که پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

وی  در خصوص تماس، دسترسی مردم و انعکاس گزارشات هم گفت: مردم شریف استان می‌توانند در ساعات اداری مشکلات دارویی خود در زمینه داروهای کمیاب و ثبت شکایات از طریق سامانه تلفنی رایگان ۱۹۰ مطرح کنند. و در ساعات غیر اداری کارشناسان حوزه دارویی از طریق شماره تلفن همراه ۰۹۹۲۴۰۳۰۱۹۰ پاسخگویی تماس تلفنی و شماره تلفن همراه ۰۹۹۱۴۳۲۱۱۹۰پاسخگویی از طریق فضای مجازی را انجام می‌دهند.

اشکال در قراردادهای بیمه‌های مکمل

با این اوصاف بیمارستان کیش با ۴۳ بیمه پایه و مکمل با تعرفه خصوصی هیئت وزیران قرارداد درمانی دارد. هر چند برخی بیمه‌ها در بخش بستری و برخی دیگر در بخش سرپایی و پاراکلینیکی قرارداد بیمه‌ای دارند. لذا در بخش بیمه مکمل ملاک ارائه خدمات، قرارداد فی ما بین است که به جز یک بیمه خصوصی هیچ یک از بیمه‌ها، قراردادی در خصوص بخش دارو با بیمارستان کیش ندارند. از طرفی برخی مراجعان تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و همین امر هزینه‌های درمانی آنان را افزایش می‌دهد که باید با تعمیم بیمه‌ها تلاش کرد زمینه کاهش هزینه های درمانی کیشوندان را فراهم کرد.

آذر ماه امسال هم برای ایجاد زمینه همکاری‌های مشترک بین سازمان منطقه آزاد کیش و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تفاهم نامه دوجانبه ای با مفاد مهمی از جمله جایگزینی رویکرد سلامت محور با رویکرد درمان محور، تنظیم سندراهبردی سلامت، همکاری و مرتفع کردن نیازهای مرکز بهداشت در ارائه خدمات اولیه سلامت، همکاری در انجام تحقیقات سلامت محور، همکاری در امکان استفاده از زیر ساخت‌های آموزشی، مطالعاتی و آزمایشگاهی، مشارکت در برگزاری کارگاه‌ها و کنگره‌های تخصصی، استفاده از ظرفیت نشریات علمی و مجلات دانشگاهی امضا شد. در این مراسم مدیر عامل سازمان منطقه ازاد کیش، رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، روسای مرکز بهداشت، بیمارستان و کارشناسان حوزه سلامت و درمان کیش حضور داشتند.

گزارش: حسین روحی

انتهای پیام/
مریم بازوند
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز