خبرگزاری کار ایران

کارشناس برنامه سرطان علوم پزشکی قزوین:

سرطان سینه 10 درصد از سرطان‌ها را شامل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۶۴۰

ضرورت خودآزمایی مستمر برای پیشگیری از بیماری

کارشناس برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: 10 درصد از سرطان‌ها، سرطان سینه است و خودآزمایی مداوم توسط بانوان برای پیشگیری از این بیماری ضرورت دارد.

به گزارش ایلنا، لیلا آشوری با اشاره به عوامل زمینه ساز سرطان گفت: زمینه ژنتیکی در افراد درجه یک خانواده، چاقی و تغذیه ناسالم از عوامل مهم و تاثیر گذار در بروز سرطان‌ها هستند و باید مردم برای رفع عوامل زمینه ساز سرطان اقدام کنند.

کارشناس برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: خودآزمایی پستان، مهمترین راه تشخیص زودهنگام سرطان پستان است و تمامی بانوان بالای 20 سال، باید ماهی یک بار، این خودآزمایی را انجام دهند.

وی ادامه داد: افراد در صورت مشاهده هرگونه تغییرات ظاهری و ترشح غیرطبیعی از پستان باید به پزشک مراجعه کنند.

پیشگیری از 40 درصد سرطان‌ها با  تغییر سبک زندگی

مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهیدبلندیان شهرستان قزوین هم درباره سرطان گفت: تغذیه نامناسب، سیگار، الکل و بی تحرکی، باعث بروز بیماری‌های غیرواگیر، می‌شود که بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون بالا و سرطان از جمله آن‌ها است.

لیلا مسگری افزود: با کنترل این عوامل و تغییر سبک زندگی، می‌توان از بروز حدود 40 درصد از سرطان‌ها پیشگیری کرد.

این پزشک حوزه بهداشت اظهار کرد: از عوامل خطر شناخته شده بیماری سرطان، می‌توان به سبک زندگی، تغدیه ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی، استرس، سیگار و دخانیات، الکل، ژنتیک، سن بالا اشاره کرد.

وی ادامه داد:  آب، هوا، نور خورشید و عوامل عفونی، شغلی، جنسی و هورمونی هم از جمله عوامل محیطی  تاثیرگذار هستند.

این پزشک در مورد روش‌های کنترل سرطان گفت: طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، بسیاری از مداخلات برای کاهش مصرف دخانیات، افزایش فعالیت بدنی، کاهش مصرف الکل و افزایش مصرف غذاهای سالم، در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر است.

مسگری، روش‌های پیشگیری از سرطان‌ها را کشف زودهنگام، تشخیص و درمان و مراقبت نگهدارنده نام برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز