خبرگزاری کار ایران

از ۲۸ بهمن‌ تا ۲ اسفند ماه؛

نمایش دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شیراز برپا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۶۴۵

نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه شیراز برپا خواهد شد.

به‌ گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، مهدی زهتابیان، عضو هیئت‌علمی بخش مهندسی هسته‌ای دانشگاه شیراز از برگزاری پنجاه‌وششمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور به‌میزبانی دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: این نمایشگاه از 28 بهمن‌ تا 2 اسفند ماه در مجموعه ورزشی کوثر دانشگاه شیراز، هر روز از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ پذیرای حضور علاقه‌مندان خواهد بود.

به‌ گفته‌ی دبیر اجرایی نمایشگاه دستاورد‌های هسته‌ای در دانشگاه شیراز، این نمایشگاه از سوی سازمان انرژی اتمی به‌ میزبانی دانشگاه شیراز و همکاری استانداری فارس برگزار می‌شود و مکاتبات لازم با دیگر دانشگاه‌های سطح استان، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی استان برای بازدید گروه‌های مختلف از این نمایشگاه صورت پذیرفته است و شاهد برگزاری باشکوه این نمایشگاه خواهیم بود.

رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز نیز در این نشست از همکاری سازمان انرژی اتمی، دانشگاه شیراز و استانداری فارس به‌منظور احداث مجتمع تحقیقات انرژی و فناوری فارس خبرداد و افزود: استان فارس در میان استان‌های کشور، به‌ویژه در منطقه‌ی جنوب کشور، یکی از استان‌های مستعد در حوزه‌های مختلف صنعتی، پزشکی و کشاورزی و... است و نزدیک‌ترین فاصله را به نوار آبی جنوب کشور دارد که سبب اتصال و ارتباط مناسب با کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس می‌شود. این استان به‌دلیل وجود دانشگاه‌های برجسته به‌ویژه دانشگاه شیراز که دانشگاهی جامع و دارای رشته‌های مختلف در حوزه‌های علوم مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی است، یکی از استان‌های پرظرفیت کشور به شمار می‌رود.

عطااله ربیعی ادامه داد: همواره یکی از دغدغه‌های سیاست مداران و مدیران عالی اجرایی کشور در حوزه‌ی سبد انرژی، به‌ویژه در زمینه‌ی تولید برق است که جمهوری اسلامی ایران، هدف‌گذاری برای تولید 20هزارمگاوات برق هسته‌ای را در دستور کار دارد که بخش عمده‌ای از نیروگاه‌های تولید برق در این زمینه در نوار آبی جنوب کشور جانمایی و مستقر می‌شوند.

وی یادآور شد: برمبنای این دیدگاه و به‌واسطه‌ی سابقه‌ی بیش‌از 70 ساله‌ی دانشگاه شیراز در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و تجربه‌ی بیش‌از ۳۰ سال در انجام  تحقیقات هسته‌ای به‌واسطه بخش مهندسی هسته‌ای دانشگاه با گرایش‌های مختلف و همچنین مراکز تحقیقاتی وابسته به آن در تربیت نیروی انسانی مستعد کشور، فعالیتی در سطح استان با نگاه آینده‌نگری درحال شکل‌گیری هست که مجتمع تحقیقات انرژی و فناوری فارس را با رویکرد استفاده از انرژی هسته‌ای در مجموعه‌ی استان فارس مستقر کنیم و در این زمینه همکاری‌های خوبی میان سازمان انرژی اتمی، دانشگاه شیراز و استانداری فارس شکل گرفته است.

رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز گفت: این مجتمع تحقیقات انرژی و فناوری می‌تواند در ایجاد ظرفیت‌های مختلفی که استان فارس و استان‌های جنوبی کشور در زمینه‌های تولید رادیوداروهای پزشکی، تولید رادیوایزوتوپ‌های مورد استفاده در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی دارد، تأمین کند و همچنین نیروی مستعد بومی را برای نیروگاه‌ها و مراکز هسته‌ای جنوب کشور آماده کند.

وی افزود: برمبنای این سیاست‌گذاری و براساس منویات مقام معظم رهبری پیرامون جهاد تبیین و ضرورت تبیین فناوری هسته‌ای به‌عنوان یک حوزه‌ی پیشران در حوزه‌های مختلف علوم مهندسی، تصمیم گرفته شد میزبان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور توسط سازمان انرژی اتمی با همکاری استانداری فارس در دانشگاه شیراز باشیم و به این ترتیب، از همه‌ی دانشجویان، دانش‌آموزان و پژوهشگران استان برای حضور در این نمایشگاه که از 28 بهمن ماه جاری بمدت یک هفته برگزار می شود دعوت می‌‌شود.

ربیعی در انتها از همه‌ی سازمان‌ها، نهادها، صنایع و پژوهشگران در عرصه‌های مختلف دعوت کرد تا (با هماهنگی روابط‌عمومی دانشگاه)، از این نمایشگاه که نماد عینی از عزمت و اقتدار متخصصان کشور بزرگ ایران اسلامی است، دیدن کنند.

نمایش نقش مؤثر دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در زندگی مردم

محمدتقی شجاعی، مدیر امور نمایشگاه‌های صنعت هسته‌ای کشور نیز در این نشست، با اشاره به اقدامات سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه‌ی جهاد تبیین و تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی ایران با هدف آگاه‌سازی افکار عمومی نسبت به دانش بومی صنعت هسته‌ای و معرفی آن به‌عنوان یک تکنولوژی مفید در زندگی مردم و امیدآفرینی، تقویت روحیه‌ی خودباوری و غرور ملی، برگزاری نمایشگاه در دانشگاه‌های کشور را در دستور کار قرار داده است.

وی نو بودن صنعت هسته‌ای در داخل کشور و عدم آگاهی مناسب اقشار مختلف مردم نسبت به آن و محق‌بودن مردم به‌دلیل حمایت‌های گسترده و همه‌جانبه از دستیابی به این دانش را از ضرورت‌های برگزاری نمایشگاه برشمرد و افزود: با توجه به اقدامات و دستاوردهای سازمان در چندماه اخیر، این نمایشگاه با رویکردی متفاوت نسبت به دوره‌های قبل برگزار می‌شود و بیشتر نقش مؤثر دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در زندگی مردم و آنچه که موجب رشد و توسعه کیفیت زندگی مردم می‌شود را به نمایش خواهیم گذاشت.

مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه نمایشگاه شامل ۳ بخش کلیِ ۱. مرور چرخه سوخت هسته‌ای، ۲. نیروگاهی و ۳. کاربردهای صنعت هسته‌ای در صنایع مختلف می‌شود، بیان کرد: بخش مرور چرخه‌ی سوخت شامل غرفه‌های ژئوفیزیک هوابرد، تولید کیک زرد، معادن پرتوزا، فرآوری اورانیوم، غنی‌سازی، تولید زیرکونیوم و آلیاژهای نوین و تولید قرص و مجتمع سوخت است.

وی ادامه داد: در بخش نیروگاهی علاوه‌بر واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر، درصد پیشرفت واحد دو و سه‌ی این نیروگاه، بخش بومی‌سازی قطعات یدکی موردنیاز واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر و نقشه‌ی راه بومی‌سازی ساخت نیروگاه‌های اتمی ارائه می‌شود.

شجاعی اظهار کرد: در حوزه‌ی کاربردهای صنعت هسته‌ای نیز بخش تولید آب سنگین و زیست‌فناوری، رادیو داروها، توسعه‌ی فناوری پلاسما، توسعه‌ی کاربردپرتوها، رادیومتری‌های هسته‌ای، لیزر و اپتیک و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای را ارائه خواهیم کرد.

مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی در پایان ضمن قدردانی از همکاری استانداری فارس و دانشگاه شیراز، تأکید کرد: برگزاری نمایشگاه علاوه‌بر تبیین دستاوردهای غرور و اقتدارآفرین صنعت هسته‌ای برای نخبگان، اساتید دانشگاه و مردم، نقطه‌ی عطف آغاز همکاری‌های مختلف بین سازمان و دانشگاه‌هاست و همواره موضوع حمایت همه‌جانبه‌ی صنعت از مراکز علمی و دانشگاهی موردتأکید مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز