خبرگزاری کار ایران

معضلات زیست محیطی رودخانه چنار راه دار شیراز بررسی شد؛

ورود 6 منبع آلودگی فاضلاب خام بهداشتی به چنار راهدار

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۵۳۹

عدم تکمیل شبکه فاضلاب شهرک های مجاور عامل اصلی آلودگی

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز از بررسی معضلات زیست محیطی رودخانه چنار راه دار خبر داد.

 به گزارش ایلنا، مسعود  زارعی گفت: بر اساس پیگیری‌ها به‌رغم اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های ذیربط و مسئولین اما روال و روند اقدامات اصلاحی کُند و قابل قبول نبوده، لذا قطعا موضوع از دستور کار کمیسیون خارج نخواهد شد تا به نتایجی مورد قبول مردم برسیم.

وی عنوان کرد: این موضوع برای چهارمین بار طی دو سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و اقداماتی نیز در این مدت انجام و تاثیراتی نیز در این زمینه داشته است؛ اما هم چنان آلودگی‌های این مسیر که تقریبا نیمی از وسعت مسیر شیراز را به خود اختصاص می‌دهد هم چنان باقی است و منشا آلودگی‌ها از بین نرفته است.

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز افزود: در این جلسه کمیسیون، مدیران ذیربط حضور داشتند و با بررسی های کامل میدانی از طریق مجاری نظارتی با نگاه  دقیق کارشناسی شش منبع آلودگی در طول این مسیر مشخص شد.

 زارعی این شش منبع آلودگی را  ورود فاضلاب خام بهداشتی نقاط مختلف شهر و شهرک های واقع در حاشیه رودخانه چنار راهدار از شهرک سجادیه تا شهرک دستغیب، فاضلاب کارخانه ها، کارگاه‌های تولیدی و خدماتی در سطح شهر از جمله کارخانجات نشاسته سازی واقع در مجاورت رودخانه ، ورود بخش زیادی از حجم فاضلاب شهرک صنعتی شیراز به صورت خام به رودخانه، ورود بخشی از فاضلاب خام انتقالی به تصفیه خانه شماره 2 شیراز که در مواقع بروز مشکلات فنی بصورت  by pass  وارد رودخانه می شود.

 وی عنوان کرد: در این جلسه مقرر شد سازمان محیط زیست به شکل جدی تر و دقیق تر به شکل درصدی، میزان آلودگی این 6 منبع را مشخص کرده تا منابع ایجاد کننده این آلودگی از درصد آلودگی مجموعه خود آگاهی یابند.

ورود 6 منبع آلودگی فاضلاب خام بهداشتی به چنار راهدار

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا یادآور شد: این موضوع به صورت جدی در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد و مقرر شد تا ظرف یک هفته آینده نتیجه را به صورت مکتوب به کمیسیون ارسال کنند.

 وی خاطر نشان کرد: پیرو گزارش مالکین کارخانه‌های نشاسته سازی  در خصوص میزان پیشرفت اجرای سیستم تصفیه خانه کارخانه های یاد شده، کارخانه های مذکور با هماهنگی و نظارت اداره محیط زیست شهرستان شیراز، متعهد شدند نسبت به تکمیل تصفیه خانه های در حال احداث کارخانه های فوق الذکر و همچنین رفع معضلات ایجاد شده حداکثر تا پایان سال جاری اقدام کنند.

زارعی ادامه داد: هم چنین با توجه به اعلام مدیران کارخانه های نشاسته سازی در خصوص راه اندازی تصفیه خانه های کارخانه های مذکور و نیاز به افزایش دیماند برق، شرکت توزیع نیروی برق استان فارس همکاری های لازم با مالکین را در این خصوص انجام دهد.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از عوامل اصلی آلودگی رودخانه چنار راه دار عدم تکمیل شبکه فاضلاب شهرک های مجاور رودخانه یاد شده و تخلیه فاضلاب شهری به این رودخانه می‌باشد، در این جلسه کمیسیون مقرر شد اداره آب و فاضلاب شهرستان شیراز پیگیری های لازم جهت تکمیل شبکه فاضلاب شهرک های مجاور رودخانه تا زمان مشخص شده اقدام کند.

 زارعی عنوان کرد: با توجه به اینکه به عنوان نمایندگان مردم باید صدای آنان باشیم تلاشمان این است که تا نرسیدن به نتیجه قطعی، این موضوع از دستور کار خارج نخواهد شد. 

وی اضافه کرد: در کمیسیون بند 20 ماده 55 هم بیش از پنج جلسه روی این موضوع تمرکز شده و حداقل سه بازدید نیز انجام گرفته است.

 زارعی یادآور شد: در این جلسه، اقدامات انجام شده توسط دستگاه ‎های ذیربط کُند اعلام شد و امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع و پیگیری های مستمر و مطالبه گری جدی کمیسیون به نتایج قطعی برسیم.

 این مقام مسئول در پارلمان شهری شیراز گفت: در این جلسه کمیسیون مقرر شد نامه‌ای از طرف ریاست شورا به استاندار محترم تقدیم و به دستگاه‌های ذیربط داده شود و وضعیت حال حاضر تشریح گردد تا  به نتیجه مطلوب و مورد نظر برسیم.

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در خصوص دستور کار دوم این کمیسیون در خصوص  ارائه گزارش شرکت گاز استان فارس در خصوص برنامه های حفاظتی از خطوط انتقال گاز شهر شیراز پیرو حوادث اخیر نیز گفت: با توجه به اهمیت موضوع  و وجود اداره بحران در معاونت خدمات شهری این موضوع نیز با حضور اعضای محترم کمیسیون، مدیران شهرداری و دستگاه های مرتبط در دستور کار قرار گرفت و لازم دیده شد تمهیدات لازم و اقدامات پیشگیرانه در این مقطع اندیشیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز