خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری لرستان:

با قانون تسهیل، قانون دادرسی عادلانه زیر سئوال خواهد رفت

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۹۱۰

رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری لرستان گفت: با اجرای قانون تسهیل و ورود فارغ‌التحصیلان حقوق که توانایی دفاع از موکلان را ندارند، علاوه بر زیر سوال رفتن وکلا، قانون دادرسی عادلانه زیر سوال خواهد رفت.

به گزارش ایلنا، غلامرضا رفیعی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۲۵۳ کارآموز وکالت امسال با اجرای قانون تسهیل در لرستان پذیرفته شده‌اند، در حالیکه از سال ۸۹ تا ۱۴۰۲ تنها ۲۰۰ نفر کارآموز پذیرفته شده بودند.

وی بیان کرد: این کارآموزان باید حداقل ۶ ماه روزانه در شعبه‌های دادگستری حاضر و با مطالعه یک پرونده گزارش کار حاضر کنند که ماموریت انجام آن به عهده کانون وکلا و دادگستری است، اما به دلیل کمبود مکان در شعبات دادگستری با مشکلاتی در اجرای آن مواجه هستیم.

این مسئول ادامه داد: از زمان تشکیل کانون وکلا تاکنون ۷۶۰ نفر وکیل پایه یک دادگستری تربیت و به فعالیت مشغول شده‌اند، همچنین ۵۲۵‌ پرونده از ابتدای امسال تاکنون برای دفاع به وکیل معاضدتی و تسخیری سپرده شده که بیشتر آنها معاضدتی و یک پنجم نیز تسخیری بوده است.

رئیس هیات مدیره کانون وکلای لرستان اضافه کرد: امسال ۲۲ پرونده مربوط به موسسات حقوقی غیرمجاز در کمیسیون ثبت و بررسی شده که از این تعداد ۱۲ موسسه پلمب و ۱۰ پرونده نیز هم اکنون در دادگستری در جریان است.

رفیعی بیان کرد: ۷۹ پرونده برای وکلای متخلف در استان صادر شده که برای ۵۰ پرونده قرار صادر، ۳۶ پرونده منع تعقیب و ۱۱ پرونده قرار جلب به دادسرا و سه پرونده نیز عدم صلاحیت صادر شده است.

وی با اشاره به اجرای قانون تسهیل ادامه داد: متاسفانه با اجرای قانون تسهیل و ورود فارغ‌التحصیلان حقوق که توانایی دفاع از موکلان را ندارند ، علاوه بر زیر سوال رفتن وکلا، قانون دادرسی عادلانه زیر سوال خواهد رفت.

رئیس هیات مدیره کانون وکلای لرستان همچنین با اشاره به روز وکیل و استقلال کانون‌های وکلای دادگستری، گفت: سابقه تاریخی وکالت به سال ۱۲۹۱ در قانون وزارت عدلیه بر می‌گردد.

رفیعی ادامه داد: قانون وکالت در سال‌های ۱۳۱۵ و ۱۳۱۶ بطور اختصاصی تصویب و در این قانون به طور مفصل به اینکه وکالت چه شغلی و وکیل چه وظایفی داشته و تحت چه قوانینی باید وظایف خود را انجام دهد، پرداخته شده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه نهاد وکالت مکانی را برای رجوع وکلا و انجام امورات و تمدید پروانه ها نداشته است، اضافه کرد: سال ۱۳۳۳ نهاد وکالت به صورت مستقل و دارای یک چارت تشکیلاتی سازمان یافته مطابق با معیارهای جهانی تشکیل داد و قانون استقلال وکلای ایران وضع و از سال ۷۶ هیچ قانونی به طور کلی و مدون در حوزه وکالت نداشتیم تا اینکه قانون کیفیت پروانه وکالت در این سال نیز تصویب شد.

رفیعی با بیان اینکه یکی از دلایل بوجود آمدن مشکلات قوانینی، کمبود متخصص حقوق در قوه مقننه است، عنوان کرد: در تمام کمیسیون های تخصصی مجلس باید افراد متخصص و باتجربه حقوق وجود داشته باشد تا قوانین حقوقی را در حوزه مربوطه و کمیسیون تخصصی بکار گیرند، چرا که هرچه در مجلس شورای اسلامی حقوقدان و متخصص حقوقی داشته باشیم، قوانین قوی تری وضع خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز