خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری عنوان کرد:

قراردادهای موقت کار در کارهای دائمی از مشکلات جامعه کارگری است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۲۷۸

هیچ‌گونه اقدامی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری انجام نشده است / افزایش حداقل دستمزد کارگران بر اساس رقم معیشت و نرخ تورم باید انجام شود

نائب رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرستان شازند و فعال کارگری با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: در حال حاضر که زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی است، جامعه کارگری با مشاهده بدعهدی‌ها و بداخلاقی‌ها در حق خود روبرو شده‌اند. شرایط به گونه‌ای است که به سختی می‌توان آنان را در زمینه حضور در انتخابات متقاعد کرد، بنابراین باید در رأی دادن موارد ذیل را مد نظر داشته باشند.

مجید درویش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: باید در صورت امکان و وجود شرایط به فردی از بدنه جامعه کارگری رأی دهند. در غیر این صورت به افرادی رأی دهند که علاوه بر داشتن اعتقاد به خدا، باید به انسانیت، اخلاق، شرف و ... و گرفتن میثاق‌نامه از آنها در تمامی تصمیم‌گیری‌های مرتبط با جامعه کارگری از جمله وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی، وزارت صنعت و معدن و تجارت و ... طرف مشاوره مستقیم باشند و نمایندگان با نظر کارگران در این زمینه‌ها به قوانین رأی دهند.

وی که به عنوان نماینده کارگران ایران در یکصدودومین اجلاس سازمان جهانی کار در ژنو سوئیس حضور داشت، ادامه داد: البته نه مانند نمایندگان دوره پیشین مجلس که متأسفانه واقعاً در حق کارگران و بازنشستگان کارگری کوتاهی کردند. مشکلات کارگران بسیار است که باید به مهمترین آنها اشاره کرد. یکی از مشکلات جامعه کارگری قراردادهای موقت کار در کارهای دائمی است که قرار بود از بهمن ماه سال جاری حداقل 4 ساله بشود، اما متأسفانه انجام نشده است.

نائب رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرستان شازند و فعال کارگری به حضور اتباع خارجی در کشور و استفاده از آنها به عنوان نیروی کار اعتراض کرده و اظهار داشت: خواسته جامعه کارگری این است که چندین میلیون نفر اتباع خارجی که شرایط کار را برای کارگران و جوانان جویای کار سخت کردند از کشور خارج شوند. متأسفانه در این راستا نیز هیچگونه اقدام مؤثری تا به حال انجام نشده است.

درویش تصریح کرد: موضوع دیگر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری است که به رغم وعده‌های داده شده، هیچ‌گونه اقدام مؤثری در این راستا انجام نشده است. همچنین افزایش حداقل دستمزد کارگران شاغل بر اساس رقم معیشت و نرخ تورم باید انجام شود. وضعیت بیمه کارگران ساختمانی و کارگران فصلی موضوع دیگری است که به رغم وعده‌های داده شده هنوز بر زمین مانده و اقدام خاصی در این راستا انجام نشده است.

وی بیان داشت: اصلاح ساختار شورای عالی کار بر اساس اصل 3 جانبه‌گرائی، متشکل از نماینده دولت 3 نفر، نماینده کارفرمایان 3 نفر و نماینده کارگران 3 نفر، باید انجام شود، اما متأسفانه در زمان دولت احمدی‌نژاد یک نفر به نمایندگان دولت اضافه شد. شورای عالی تأمین اجتماعی و شورای عالی نظارت بر تأمین اجتماعی نیز در زمان دولت احمدی‌نژاد حذف شدند و به صورت هیئت امنائی درآمدند که بر مبنای آن 90 درصد اعضاء از سوی دولت هستند. لذا ایجاد مجدد ساختار این شوراها مورد انتظار کارگران است.

نائب رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرستان شازند و فعال کارگری با بیان اینکه پیوستن دولت ایران به مقاوله‌نامه‌های 87 و 97 سازمان بین‌المللی کار از دیگر خواسته‌های جامعه کارگری است، تأکید کرد: بدهی چند صد هزار میلیاردی دولت به صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی و واگذاری صندوق به صاحبان اصلی آن یعنی کارگران و بازنشستگان، متأسفانه هنوز مغفول مانده است. این موضوع نیز از مهمترین خواسته‌های جامعه کارگری است.

درویش ابراز داشت: قشر زحمتکش کارگر و بازنشستگان کارگری، صادق‌ترین افراد جامعه ایران در 43 سال گذشته انقلاب هستند. حتی پیش از آن چه در پیروزی انقلاب و چه در زمان جنگ تحمیلی با تقدیم هزاران شهید و ایثارگر ثابت قدم بوده‌اند. این قشر چه در پشت جبهه و در کارخانجات در فرایند ساخت تجهیزات جنگی مانند پل‌های شناور خیبر و چه بعد از جنگ در تمامی مراسمات، راهپیمایی‌ها، انتخابات و همچنین کار و تلاش کوتاهی نکردند. اما آیا دولت و مجلس نیز با آنها صادقانه رفتار داشته‌اند؟!

انتهای پیام/
شایسته سلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز