خبرگزاری کار ایران

مجموعه موزه و گنجینه اسناد دانشگاه شیراز راه انداز ی شد؛

تابلوهای نقاشی سهراب سپهری و ناصر اویسی در میان آثار موزه

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۸۲۳

«مجموعه موزه و گنجینه اسناد» کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز با حضور وزیر کشور راه‌اندازی شد.

به‌ گزارش ایلنا، در مراسمی با حضور  وزیر کشور،  نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری، استاندار فارس و جمعی از دانشگاهیان و خیّران فرهنگی استان، «مجموعه موزه و گنجینه اسناد» کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز افتتاح شد.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز در این مراسم با بیان اینکه این کتابخانه از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های دانشگاه‌هایی کشور هست، گفت: بزرگ‌ترین مخزن کتاب دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم، متعلق به کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز است.

فرزانه عفیفیان افزود: این کتابخانه با داشتن مجموعه‌های ارزشمند ایران‌شناسی، کتب فارسی، عربی و انگلیسی، مجموعه کودک، کتب نفیس پژوهشی و هنری، نسخ کمیاب ارزشمند خطی و چاپ‌های سنگی و سربی ازکتابخانه‌های مطرح کشور به شمار می‌رود.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز ادامه داد: در این موزه که امروز به بهره‌برداری رسیده، آثاری چون: نقاشی تأمل برانگیز شاعر بلندآوازه، سهراب سپهری؛ نقاشی چشم‌نواز هنرمند معاصر ناصر اویسی؛ مجموعه خاص و نفیس نسخ خطی؛ مجموعه کم‌نظیر چاپ سنگی؛ مجموعه ارزشمند چاپ سربی؛ تابلوی برگزیده اسناد جذاب، مشتمل بر دست‌نوشته‌ها، وصیت‌نامه، خوشنویسی آیات قرآنی، نامه، تلگراف و... در قرن گذشته؛ گزیده‌ای جذاب از عکس‌های استان فارس، نقشه قدیمی شهر شیراز و تصاویر دانشگاه شیراز؛ نسخ نفیس خطی و چاپ سنگی شاعران نامی ایران؛ گزیده‌ای ممتاز از قرآن با کتابت خاص و نسخ نفیس کتب آسمانی تورات، انجیل و اوستا؛ مجموعه‌ای پربار از کتاب‌های ارزنده در باب کتیبه‌های ایران باستان و ایران‌شناسی؛ منتخبی از روزنامه و مجلات ارزشمند از دوره‌های قاجاریه، پهلوی اول و دوم؛ سیر دیدنی نقشه‌ی مرزهای ایران از هخامنشیان تا قاجاریه؛ تابلو عکس‌هایی از منتخب مساجد ایران و جهان و قسمت کوچکی از عکس‌ها و نگاتیوهای منحصربه‌فرد از آثار تاریخی ایران و جهان در موضوعات متنوعی همچون فلزکاری، سرامیک، فرش و قالی، پارچه، نقش برجسته، نقاشی مینیاتوری، مکان‌های تاریخی، مقبره‌ها و معماری از هزاره اول پیش از میلاد، ایلامیان، هخامنشیان، ساسانیان، اشکانیان، سومریان، آشوریان، صفویه، زندیه و قاجار تا به امروز جمع‌آوری شده و به نمایش گذاشته شده است.

وی در خصوص روند ایجاد «مجموعه موزه و گنجینه اسناد» کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز توضیح داد: وجود دومجموعه ارزشمند کتاب‌های سنگی و سربی و جمع‌آوری حدود سی‌هزار سند درخصوص تاریخ فرهنگ و تمدن ایران که به دهه‌ی ۴۰ بازمی‌گردد، ما را بر آن داشت تا به فکر ایجاد موزه‌ای در دل کتابخانه‌ی مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز باشیم و این مهم در خرداد ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شد. در ابتدا از همفکری صاحب‌نظرانی از میراث فرهنگی و کتابخانه‌ی اسناد ملی و موزه‌های خصوصی بهره‌ بردیم و همزمان برای آفت‌زدایی، اسیدزدایی نسخ خطی و اسناد اقدام کردیم و در گام دیگر، برای دیجیتال‌سازی، دسته‌بندی و ورود اطلاعات اسناد اقدام کردیم. در نهایت در پاییز ۱۴۰۲، کار ساخت و تجهیز موزه و گنجینه اسناد را انجام دادیم.

بزرگ‌ترین مخزن کتاب دانشگاه‌های کشور در دانشگاه شیراز

رئیس دانشگاه شیراز نیز در آیین گشایش «مجموعه موزه و گنجینه اسناد» کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز، بیان کرد: این کتابخانه با ۱۱هزار مترمربع زیربنا، براساس گزارش ایرانداک، بزرگ‌ترین مخزن کتاب دانشگاه‌های کشور است.

دکتر محمد مؤذنی ادامه داد: در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شیراز، ۱۶۰ هزار عنوان کتاب فارسی، ۹۵ هزار عنوان کتاب لاتین، بیش‌از ۳۰هزار سند تاریخی و ارزشمند، ۶۵۰۰ عنوان کتاب مرجع، ۱۲هزار عنوان کتابب تخصصی مربوط به حوزه کودک و نوجوان، ۳۲۰۰ روزنامه از زمان قاجار تاکنون، ۲۶هزار عنوان نسخ خطی و چاپ سربی، ۲۷هزار پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری نگهداری می‌شود. از همین‌رو، این کتابخانه، یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های کشور است.

وی با اشاره به افتتاح مجموعه موزه و گنجینه اسناد این کتابخانه گفت: این اقدام درقالب یک برنامه علمی و کار دقیق با استفاده از صاحب‌نظران مختلف صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه از استاد نویدگویی، به‌پاس یک‌عمر تلاش در حوزه‌ی فرهنگ، به ویژه کتاب و کتابخوانی تقدیر کرد.

علم و دانش در دین و مکتب ما حرف اول را می‌زند

 وزیر کشور و عضو هیئت‌امنای دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه مرکز اسناد یک مرکز مهم به شمار می‌رود‌، گفت: خداوند را شاکریم که پیرو دین و مکتبی هستیم که بزرگ‌ترین معجزه‌ی آن قرآن و برترین حرف آن علم است.

احمد وحیدی با اشاره به اینکه علم و دانش در دین و مکتب ما حرف اول را می‌زند، اظهار داشت: آنچه که باعث پیشرفت ما می‌شود، عقلانیت، علم و دانش و فرهیختگی است که امروزه در قالب پژوهش، کتاب، نوشته، اسناد و... نمایان می‌گردد.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه امروز نیاز است علاوه‌بر حفظ، ترویج و تبلیغ را در عرصه‌های مختلف داشته باشیم، اظهار کرد: انقلاب ما تبلیغ عمل ملت ما، علم گذشتگان و...در تمام دنیا است.

او با اعلام اینکه کشور ایران در حوزه‌ی نرخ رشد علم در منطقه و دنیا دارای جایگاه والایی است، گفت: انقلاب و رهبر فرزانه ما پرچم‌دار رشد علم و فرهنگ هستند.

وحیدی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مشکلات دانشجویان دانشگاه نیز گفت: توسعه‌ی سالن مطالعه برای استفاده‌ی بهتر و بیشتر دانشجویان و همچنین افزایش اتوبوس‌های دانشگاه، باتوجه به وسعت فضای دانشگاه شیراز ازجمله خواسته‌های دانشجویان است که با پیگیری‌ها و اقدامات لازم در این حوزه انجام خواهد شد.

لزوم توجه با نگاه وجدانی به دستاوردها

 رئیس جامعه روحانیت شیراز نیز در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات دانشگاه شیراز و دست‌اندرکاران راه‌اندازی موزه‌ی دانشگاه، با بیان اینکه ۴۵سال از حرکت انقلابی امام راحل و یارانش می‌گذرد، گفت: امروز یاران امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عرصه‌های مختلف جان‌فشانی و ازخودگذشتگی می‌کنند.

آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب اظهار کرد: مردم غیور و شریف ایران و فارس، بار دیگر با حضور در صندوق‌های رأی بر عهد و پیمان خود پافشاری و سرنوشت کشور خود را رقم خواهند زد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان خاطراتی از گفت‌وگوی صمیمانه‌اش با رهبر معظم انقلاب در دوران ریاست جمهوری، گفت: مقام معظم رهبری در آن نشست از جناب دکتر وحیدی تعریف کردند و بنده هم عرض کردم که ایشان در دوره‌ی دانشجویی نیز از نمادهای مبرز اخلاق و شخصیت انقلابی بودند.

آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب بیان کرد: باید با نگاه وجدانی به دستاوردها توجه کنیم و هم‌اکنون که بحث انتخاب نمایندگان هم مطرح است، باید به موضوعات اقتصادی و پیشگیری از فسادهای مالی توجه لازم شود.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز در این مراسم از زحمات و خدمات فرهنگی استاد نویدگویی در طول بیش‌از نیم‌قرن، قدردانی کرد و گفت: هرجا نشان از کار نیک فرهنگی باشد، نقش ایشان قابل توجه است.

وی ضمن تأکید بر ضرورت ایجاد موزه‌ و گنجینه اسناد دانشگاه شیراز از دست‌اندرکاران آن تقدیر کرد و آمادگی خود را برای هرگونه حمایت در این راه اعلام کرد.

همچنین در این مراسم از استاد داریوش نویدگویی، ناشر نامدار استان فارس و اهداگر کتاب‌های سنگی و نسخ خطی، به‌پاس یک عمر خدمات فرهنگی تقدیر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز