خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان خبر داد؛

مرمت و بازسازی خانه حاجی سیف به ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۵۶۲

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان ضمن تشکر از اقدام به هنگام آتش نشانان در مهار آتش، اظهار داشت: برای مرمت و بازسازی خانه حاجی سیف به ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش ایلنا از رشت، ولی جهانی گفت: برای مرمت و بازسازی خانه حاجی سیف به ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

جهانی با بیان مطلب فوق افزود: در پی آتش گرفتن سقف بنای معروف به حاجی سیف در منطقه چله خانه رشت بلافاصله کارشناسان فنی این اداره‌ کل از بنای مذکور بازدید کرده و طبق برآورد اولیه برای مرمت و بازسازی کامل بنا به ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیازمند است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان ضمن تشکر از اقدام به هنگام آتش نشانان در مهار آتش، با اشاره به اینکه ساختمان سیف به تاریخ ۱۳۹۶ و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است، گفت: طی سال‌های گذشته با همکاری شهرداری، این اداره‌ کل نسبت به مرمت و رنگ‌آمیزی بخش‌هایی از ساختمان اقدام کرد اما کمبود اعتبارات دولتی و تعداد بناهای تاریخی ثبتی مانع از آن است که همزمان ساماندهی ساختمان‌های مشمول مرمت در دستور کار قرار گیرد.

او با اشاره به وظایف ذاتی وزارتخانه در حفظ و حراست از آثار تاریخی اظهار کرد: به صرف کمبود اعتبارات و منابع دولتی، میراث‌فرهنگی نمی‌تواند به بخشی از وظایف ذاتی خویش که همانا شناسایی و ثبت آثار ارزشمند است عمل نکند و لذا این نکته ظریف همواره مورد توجه اداره‌کل استان است.

جهانی وراث آثار تاریخی، مجهول الهویه وعدم دسترسی به مالکین وعدم مسئولیت‌پذیری صاحبان بناهای تاریخی را از چالش‌های حوزه میراث‌فرهنگی دانست و بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها از جمله دستگاه قضا، شهرداری‌ها و سایر نهادهای مرتبط برای ساماندهی بناهای تاریخی را مورد تاکید قرار داد.

جهانی شناسایی سرمایه‌گذاران و هدایت ایشان برای خرید یا اجاره بناهای تاریخی را از دیگر برنامه‌های اداره‌کل دانست و گفت: طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای شناسایی سرمایه‌گذاران و معرفی بناهای تاریخی به ایشان صورت پذیرفت اما در برخی از موارد متاسفانه به دلیل تعدد مالکان وعدم همراهی ایشان به واگذاری بناهای تاریخی، آسیب و تخریب بر ساختمان‌ها سایه افکند و در برخی از مواقع نیز بناها به دلایل مختلف دچار حریق شده‌اند که هر بار برای مرمت و بازسازی آن‌ها به اعتبار هنگفت نیاز است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی در ادامه تاکید ورزید: مادام که همراهی و همکاری همه مسئولان و مردم برای حفاظت از آثار تاریخی ملموس نباشد اداره‌کل میراث‌فرهنگی به تنهایی قادر نخواهد بود از عهده ساماندهی و مراقبت از آثار تاریخی برآید و البته این به آن معنا نیست که میراث‌فرهنگی به وظیفه ذاتی خویش عمل نکند بلکه در حد بضاعت و توان و حتی بیشتر از آن در عمل به تکلیف اقدام کرده و اگر چنانچه در برخی از موارد خسارت و آسیبی بر پیکره آثار تاریخی ارزشمند گیلان وارد آمده این امر از محدودیت‌ها در حوزه‌های مختلف حکایت دارد.

جهانی کارنامه عملکرد اداره‌کل در حوزه میراث‌فرهنگی را قابل راستی آزمایی دانست و یادآور شد: همواره منتقدان دلسوز منشاء اصلاح امور بوده‌اند و در این راستا میراث‌فرهنگی از نقد آگاهانه برای اصلاح امور در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی برخی از اقدامات را به هماهنگی‌های بین بخشی بخصوص با ادارات مرتبط از جمله منابع طبیعی دانست و گفت: بسیاری از بناهای تاریخی در محدوده‌های منابع طبیعی قرار گرفته و واگذاری بناها به سرمایه‌گذاران علاقمند مشروط به موافقت واگذاری زمین‌های حریم آن از سوی اداره‌کل منابع طبیعی است و در این راستا مساعدت و همکاری نزدیک دستگاه مورد نظر بسیار مورد انتظار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز