خبرگزاری کار ایران

خسارت در بخش کشاورزی ساوه به دلیل وقوع جبهه هوای سرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۷۷۴۲

معاون فنی و اجرایی اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه با بیان اینکه بر اثر وقوع جبهه هوای سرد، متأثر از بارش برف و باران، بخشی از کشاورزی این شهرستان خسارت دید، گفت: بر اثر وقوع سرما دمای هوای سطح خاک در منطقه غرق‌آباد به منفی 15.4 درجه رسیده و در ایستگاه ساوه نیز سرمای منفی 7 درجه به ثبت رسید.

به گزارش ایلنا، محمودرضا خلیلی افزود: در نقاط سردسیر ساوه مدت وقوع سرما از 48 ساعت عبور کرده است. بر اثر این میزان برودت هوا بخشی از محصولات کشاورزی شهرستان آسیب دیده و این رخداد موجب بروز خسارت شده است. تغییرات شرایط آب و هوایی موجب بروز خسارت به کشاورزی شهرستان شد.

وی ادامه داد: میزان خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی بر اثر برآوردهای پیش‌بینی شده بوده است. گزارش کامل خسارت وارده بر اثر وقوع جبهه هوای سرد در این شهرستان به اضافه میزان خسارت ریالی وارده پس از تأیید نظر نهایی کارشناسان و ستاد مدیریت بحران استان ظرف روزهای آینده اعلام خواهد شد.

معاون فنی و اجرایی اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه اظهار داشت: اگر شرایط آب و هوایی فصل زمستان نرمال بود، قطعاً خسارت ناشی از برودت هوا متوجه باغات و مزارع نمی شد. سرمای شدید هوا پس از گرمای نسبی 2 ماهه زمستان موجب بروز خسارت به آن دسته از محصولات باغی و زراعی شد که معمولاً با گرم شدن هوا مراحل رشد خود را آغاز می‌کنند.

خلیلی به میزان خسارت‌های وارد شده به محصولات کشاورزی از جمله دانه‌های روغنی کلزا اشاره داشته و تصریح کرد: بر اثر وقوع سرما گُل و غلاف حدود 120 هکتار کلزا که در مرحله گُل و غلاف‌دهی بودند بین 80 الی 100 درصد از بین رفته است. این احتمال وجود دارد که محصول کلزا مجددا به بار بنشیند و محصول جایگزین دهد اما عملاً افزون بر 50 درصد عملکرد آن از بین رفته است.

وی بیان داشت: محصول جو آبی به وسعت 3500 هکتار که در مرحله ظهور خوشه بوده است نیز بین 50 الی 100 درصد خسارت دیده است. 500 هکتار از باغات بادام این شهرستان نیز که در مرحله گُل‌دهی یا چُغاله‌دهی بودند بین 80 الی 100 درصد آسیب دیدند. حدود 70 هکتار از درختان زردآلو نیز بین 50 الی 100 درصد و 50 هکتار گوجه سبز نیز بین 50 الی 100 درصد خسارت دید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز