خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبرداد؛

میزبانی حافظیه و تخت جمشید از مراسم تحویل سال

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۵۷۵

آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران بازگشایی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: ساعات بازدید اماکن تاریخی و گردشگری استان طی ایام نوروز طبق ابلاغ وزارت میراث فرهنگی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ اعلام شده که البته مدت زمان ۲ ساعت اضافه به این ساعات به صورت شناور در اختیار مدیران استانی قرار داده شده است.

به گزارش ایلنا، محمد ثابت اقلیدی در نشست خبری با خبرنگاران به تقارن ایام نوروز و بهار قرآن اشاره کرد و افزود: امسال به دلیل تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن برنامه‌های فرهنگی متناسب با این دو مناسبت را در اماکن تاریخی و فرهنگی استان اجرا می‌کنیم؛ مشخصاً در حافظیه و تخت جمشید مراسم تحویل سال برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس تصریح کرد: ظرفیت جمعیتی استاندارد این مجموعه پنج هزار نفر است اما در لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰ هزار نفر بازدید کننده داشت و تجمع جمعیت باعث وارد شدن آسیب زیادی علاوه بر مجموعه و آرامگاه از جمله شکسته شدن شیشه شد، بر همین اساس گردشگران و مردم فرهنگ دوست باید در هنگام تحویل سال سایر اماکن دیگر را انتخاب کنند تا فضا و مجموعه دچار آسیب نشود.

وی از برگزاری برنامه دولت قرآن ویژه جزءخوانی آیات وحی در حافظیه طی ایام نوروز به دلیل ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: علاوه بر این‌ها اجرای تواشیح، حافظ خوانی، سعدی خوانی و شاهنامه خوانی را در اماکن تاریخی و فرهنگی مانند حافظیه و تخت جمشید و سعدیه را در دستور کار داریم.

ثابت اقلیدی  در تشریح اقدامات انجام شده برای مهیاسازی اماکن گردشگری و فرهنگی این استان برای ایام نوروز، از احیای قنات سعدی و همچنین بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با اشاره به در پیش‌رو بودن ایام نوروز، به تشریح برنامه‌هایی که در اماکن تاریخی و میراثی و فرهنگی فارس برای این ایام در نظر گرفته شده است، پرداخت و گفت: برای ایام نوروز یکسری اقدامات بهسازی و مرمت را در اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در دست اقدام داریم.

وی افزود: قنات سعدی آب دارد اما چاه‌های آن نیاز به پاکسازی دارند که تاکنون ۷ چاه آن پاکسازی شده و ۲ چاه دیگر مانده است.

آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران بازگشایی می‌شود

ثابت اقلیدی با بیان اینکه کل مجموعه تخت جمشید در حال مهیاسازی برای ایام نوروز است، هرس درختان، آسفالت جاده منتهی به تخت جمشید، تعویض پلکان چوبی، مناسب‌سازی موزه، رنگ‌آمیزی محیطی و ... را از جمله این اقدامات برشمرد و افزود: در ایام نوروز ۱۴۰۳ یک مسیر اصلی، آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران بازگشایی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین مرمت مجموعه سعدیه، ارگ کریم‌خانی را از دیگر اقدامات در دستور کار برای ایام نوروز برشمرد و گفت: دیوان‌خانه در ایام نوروز ۱۴۰۳ در خدمت گردشگران خواهد بود.

میدان نقاره‌خانه شیراز احیا می شود

وی با بیان اینکه تلاش داریم تا با همکاری شهرداری شیراز میدان نقاره‌خانه شیراز را احیا کنیم، افزود: علاوه بر این‌ها به دنبال این هستیم تا محور زندیه را ثبت جهانی کرده که این کار قریب ۹ سال است معطل مانده است.

ثابت اقلیدی همچنین از بهسازی قلعه دختر فیروزآباد و تنگ چوگان و آثار تاریخی والرین کازرون برای ایام نوروز خبر داد و گفت: تله کابین قله دختر فیروزآباد بعد از یک دهه به روی گردشگران بازگشایی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین برخی از اقدامات مرمتی و بهسازی در دستور کار آثار تاریخی استان نظیر حمام و آسیب خرامه، سنگ نگاه اشکانی قیر و کارزین و... را برشمرد و گفت: مجمع خیرین میراث فرهنگی را ثبت کردیم و فعالیت آن رسماً شروع شده است زیرا منابع میراث فرهنگی با ماموریت آن تناسب ندارد و خیران باید یاریگر ما باشند.

آب انبار حافظیه بعد از ایام نوروز بازگشایی می شود

وی با بیان اینکه دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند پروژه‌های بهسازی اماکن تاریخی و فرهنگی را به عهده بگیرند، افزود: یک آب انبار در حافظیه وجود دارد که بعد از ایام نوروز آن را بازگشایی خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود برخی از برنامه‌های در دستور کار میراث فرهنگی فارس را برشمرد و گفت: به زودی اتاق فکر اصحاب رسانه در میراث فرهنگی استان فارس تشکیل خواهد شد.

ثابت اقلیدی همچنین برپایی تورهای رسانه‌ای ویژه اصحاب رسانه از اماکن تاریخی فارس و در محورهای ساسانی و هخامنشی و شهرهای مرودشت، فیروزآباد و کازرون را از دیگر اقدامات در دستور کار این اداره‌کل اعلام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین گفت: در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که در تهران برگزار شد، ۱۴ طرح گردشگری آماده و ۱۲ طرح آن رونمایی شد و دو طرح دیگر را بنا داریم با حضور وزیر میراث فرهنگی رونمایی کنیم.

وی یکی از طرح‌ها را رونمایی از کمپین مثلث نور به منظور رونق گردشگری مذهبی میان شهرهای شیراز، قم و مشهد اعلام کرد و گفت: همچنین بنا داریم تا کمپین «این به اون در» را با حضور وزیر رونمایی کنیم.

ثابت اقلیدی در توضیح بیشتر کمپین «این به اون در» اظهار کرد: این کمپین را نخستین بار در نمایشگاه گردشگری تهران مطرح کردیم.

مرمت تمام سنگ‌نگاره‌های تنگ چوگان و تخت جمشید 

وی با بیان اینکه برای اینکه برنامه‌های بزرگی نظیر ساخت مجسمه در کازرون و مرودشت را در دستور کار داریم، افزود: در سال آینده تمام سنگ‌نگاره‌های تنگ چوگان و تخت جمشید را مرمت می‌کنیم و همچنین تلاش می‌کنیم این آثار در برنامه بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در خصوص اینکه چه برنامه‌هایی برای معرفی بیشتر تمام اماکن گردشگری و میراثی استان به گردشگران داخلی و خارجی دارد، گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که هم زمانی و هم مکانی سفر را ترویج کرده و نقاط کمتر معرفی شده را معرفی کنیم.

ثابت اقلیدی تصریح کرد: در این زمینه تکنیک‌ها متفاوت هستند که از جمله آن می‌توان به برگزاری رویداد، شرکت در نمایشگاه، برپایی تور آشنا سازی اشاره کرد اما بهترین کار برگزاری رویداد است.

ثابت اقلیدی در خصوص ساعت بازدید اماکن تاریخی و فرهنگی و همچنین موزه های استان در ایام نوروز گفت: ساعت کاری تمامی اماکن تاریخی و موزه های استان بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ و در اماکن منتخب از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ می باشد که این زمان ها نیز تا دو ساعت قابل افزایش خواهد بود.

وی ادامه داد: ساعت بازدید برخی از اماکن تاریخی فارس  در ایام نوروز تا با توجه به مراجعه گردشگران بازهم  قابل تمدید است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: با توجه به استقبال گردشگران نوروزی از بازدید اماکنی چون حافظیه و تخت جمشید ساعت بازدیدها نسبت به سال گذشته افزایش می یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز