خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

قیمت دلار در ایران اقتصادی نیست / افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه تولید با تورم داخلی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۵۵۸۴

بازار به دنبال کار، تولید، تلاش و عدالت نیست

در حالی اقتصاد ایران هفته سوم فروردین ماه 1403را پشت سر ‎می گذارد که نرخ ارز از کانال 64 هزار تومان نیز فراتر رفته و در پی این افزایش، قیمت طلا هم بالا رفته است.

‎به گزارش ایلنا، اسفندماه ۱۴۰۲، قیمت دلار حدود ۲۰ درصد افزایش یافت و از مرز ۶۰ هزار تومان عبور کرد.

‎اگر چه تحلیل‌های متعددی از قیمت دلار شنیده می‌شود که اغلب تحلیلگران اقتصادی با استناد به شاخص تورم، معتقدند که دلار در سال جدید احتمالا همپای تورم حرکت خواهد کرد و برخی نیز، از تاثیر سیاست داخلی و خارجی بر نرخ ارز می‌گویند.

‎یکی از متغیرهای اثرگذار برنرخ ارز، تورم است که خود از تغییرات ارزی متاثر بوده و از جنبه‌‌‌های مختلف می‌‌‌تواند بر نرخ ارز تاثیر بگذارد.

‎تحلیل های کارشناسان در این حوزه برآیند افزایشی بودن قیمت دلار تا پایان سال 1403 است.

با افزایش تورم داخی و خارجی انتظار ثبات ارز درست نیست

جعفر قادری؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به اینکه ثبات نرخ ارز تورم داخلی را کنترل می کند؛ تصریح می کند: کاهش تورم نیز با کاهش رشد نقدینگی است و در حالی رشد نقدینگی ۲۵ درصد است که اگر این رشد ادامه یابد تورم افزایش و‌ اگر کاهش یابد می توان امید داشت نرخ تورم کمتر و زمینه جهش نرخ ارز کم و‌ کنترل شود.

قادری با بیان اینکه تعیین کننده نرخ دلار تراز پرداخت‌هاست، یادآور شد: تراز پرداخت ها مجموعه درآمد صادرات غیر نفتی و نفتی است و‌ تفاوت تورم داخلی نیز خود دلیل رشد ارزی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و‌ محاسبات مجلس می گوید: در مقاطعی با تحولات سیاسی مانند حمله به کنسولگری ایران در دمشق نگرانی هایی در حوزه اقتصادی ایجاد و باعث می شود که جهش نرخ ارز را شاهد باشیم.

قادری اضافه می کند: این افزایش نرخ ارز ناشی از تحولات سیاسی بوده است و تعدیل می شود اما انتظار ثبات هم درست نیست چرا که در طول سال های گذشته رشد تورم  داخلی و خارجی داشته ایم.

 قیمت دلار در ایران اقتصادی نیست / افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه تولید با تورم داخلی

تورم داخلی منجر به افزایش نرخ ارز  می شود 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و‌ محاسبات مجلس در رابطه با تاثیرات نرخ ارز می گوید: نرخ دلار از عوامل مختلفی تاثیر دارد و تورم فاکتورهای مختلفی دارد.

قادری ادامه می دهد: تورم و نرخ ارز بر یکدیگر اثرگذار هستند؛ تورم داخلی منجر به افزایش نرخ ارز  و از طرف دیگر نرخ ارز چون قیمت مواد اولیه وابسته به خارج است با افزایش آن هزینه تولید بالا می رود و منجر به تشدید تورم می شود.

به گفته وی درحال حاضر نگران بی ثباتی زیاد نرخ ارز نیستیم و از آنجا که رشد اقتصادی در ۳ سال گذشته خوب بوده است کمک می کند که جلو‌ی ثباتی در بازار گرفته شود. 

 قیمت دلار در ایران اقتصادی نیست

‎همچنین در خصوص وضعیت ارزی کشور محمد هاشم پوریزدان پرست، کارشناس اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز  با تحلیل قیمت ارز به «ایلنا» می گوید: قیمت ارز تابع تقاضا در بخش های مختلف است که بخشی مربوط به واردات کالا، قاچاق کالا، سفرهای خارجی و همچنین واسطه گری و دلالی برای خرید و فروش ارز است که در مجموع رقم کلان عرضه، صدور و تزریق ارز به بازار را به همراه دارد.

‎به گفته وی زمانی که تعادل بین عرضه و تقاضا از بین می رود و افزایش تقاضا را به همراه دارد شاهد افزایش قیمت ارز خواهیم بود.

‎این اقتصاددان معتقد است که قیمت دلار در ایران اقتصادی و متناسب با صادرات و واردات و خرید کالای خارجی نیست بلکه مجموعه ای گسترده است.

‎پوریزدان پرست ادامه می دهد: در حال حاضر قیمت دلار متاثر از بعد هیجانی است که نرخ را بالا و پایین می کند و در نهایت در وضع اقتصادی اتفاق مثبتی رقم نمی خورد.

 قیمت دلار در ایران اقتصادی نیست / افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه تولید با تورم داخلی

یک حادثه و حتی یک صحبت قیمت دلار را افزایش می دهد

‎اما تاثیر سیاست های خارجی و داخلی و حتی مسائل اقتصادی بر نرخ ارز موضوعی است که به راحتی بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.

‎این اقتصاددان در این رابطه می گوید: با افزایش نرخ ارزی که اخیرا داشته ایم یک شبه و در ایام تعطیلات نرخ ارز بالا رفته است و این نشان می دهد که یک حادثه و حتی یک صحبت قیمت دلار را افزایش می دهد و این بهانه ها برای افزایش قیمت دلار است.

‎به گفته پوریزدان پرست در ادامه حجم عظیمی از دروغ پراکنی ها در عرصه اقتصادی منجر به افزایش قیمت می شود و سوداگری و همچنین تحلیل هایی که در فضای مجازی  صورت می گیرد منجر به رفتار های هیجانی و تقاضا برای خریددلار می شود.

بخشی از تورم داخلی و بخشی نیز متاثر از اتفاقات عرصه جهانی است

‎اما رابطه تورم و نرخ دلار نیز موضوعی است که عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در این باره می گوید:تورم بخشی داخلی است و بخشی نیز متاثر از اتفاقات عرصه جهانی است و علاوه براین بسیاری از مشکلات تورمی در کشور ناشی از سودجویی و سوداگری دلالان است. 

‎ پوریزدان پرست اضافه می کند: اگرچه رابطه رشد اقتصادی، تعادل نرخ ارز  و کاهش تورم را نمی توان پیش بینی کرد که در این شرایط دلار در چه کانالی می ماند  اما افزایش نرخ دلار بهانه ای برای افزایش قیمت و در نتیجه  افزایش تورم در جامعه خواهد بود .

‎وی ادامه می دهد:در برخی مواقع افزایش قیمت ها ارتباطی با نرخ ارز ندارد و بازاری داریم که دنبال کار، تولید،تلاش  و عدالت نیست و همین موضوع تورم را ایجاد می کند.

‎این اقتصاددان با اشاره به اینکه اقتصادهای بزرگ طلا را جایگزین دلار کرده اند و برپایه طلا اقدام می کنند، عنوان می کند: برای خرید هر انس طلا باید بیش از 2 هزار و 200دلار پرداخت شود که ما همچنان تقاضا برای خرید دلار داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز