خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد در معرض انقراض قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۳۵۸

بوته چینی و ورود زود هنگام دام به مراتع، جُرم است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد از در معرض انقراض قرار گرفتن برخی از گیاهان دارویی و خوراکی در این استان اظهار تاسف کرد و از مردم، سازمان های مردم نهاد، دستگاه های اجرایی و شرکت های خدمات رسان خواست برای جلوگیری از انقراض این گونه ها، با این اداره کل همکاری کنند.

"سیعد جاودان بخت" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج با اشاره به دلایل در معرض انقراض قرار گرفتن این گونه گیاهان دارویی و خوراکی در استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: متاسفانه پنج گونه از گیاهان دارویی و خوراکی مرتعی استان شامل کرفس، بیلهر، آنغوزه، باریجه و بن سرخ در خطر انقراض قرار دارند.

وی با تاکید براینکه مقابله با مُتعرضان به جنگل‌ها و گیاهان مرتعی در استان کهگیلویه و بویراحمد باید بصورت جدی‌تر در دستور کار مردم و مسوولان قرار گیرد، یادآور شد: در سال گذشته، حدود ۱۰ تن انواع بوته گیاهی دارویی از سودجویان در استان کشف و امحاء و در سالجاری نیز تاکنون ۲ تن دیگر از این گونه‌های ارزشمند کشف و امحاء شده است.

بوته چینی و ورود زودهنگام دام به مراتع، جُرم است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بمنظور پیشگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی میزان جریمه ورود زود هنگام دام به مراتع و بوته چینی در استان تعیین شده و با متخلفان برخورد قانونی است، خاطرنشان کرد: براساس تبصره هفت ماده سه قانون حفاظت از عرصه‌های طبیعی بوته چینی و ورود زودهنگام دام به مراتع، جرم است. 

بگفته جاویدبخت، مُتخلفان برداشت، حمل و فروش بدون مجوز گیاهان دارویی و خوراکی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر بوته چینی غیرقانونی، 120 هزار تومان جریمه می‌شوند و البته بوته چینی گیاهان دارویی مختلف بویژه بن سرخ، آنغوزه، باریجه، کلوس و سایر گونه‌ها جرم است و با خاطیان برخورد می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از قاچاق چوب در برخی از جنگل های این استان هم خبرداد و گفت: ۱۹ اکیپ ثابت و سیار گشت و مراقبت مُتشکل از ۸۱ نفر با ۱۹ دستگاه خودرو در حال گشت‌زنی در سطح استان برای مقابله و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حمایت از جنگل‌ها و مراتع کشور تخریب و بهره‌وری از منابع طبیعی به‌ویژه تصرف عرصه‌های ملی جرم بوده و با مُتخلفان برخورد می‌شود.

کشف ۷۰۰ کیلوگرم زغال از سودجویان در استان

جاویدبخت از کشف ۷۰۰ کیلوگرم زغال از سودجویان در استان نیز خبرداد و خاطرنشان کرد: مأموران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، چند روز پیش، چهار محموله قاچاق چوب از سودجویان در استان کشف کردند.

وی گفت: از این سودجویان که در شهرستان‌های مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده‌اند، ۲ دستگاه اره‌برقی و ۲ تن چوب قاچاق نیز کشف و ضبط شده است.

جاویدبخت از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عرصه های منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با سامانه تلفنی ۱۵۰۴ ارتباط خود را برقرار و گزارش های موردنظرشان را ارائه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز