خبرگزاری کار ایران

در سال گذشته محقق شد؛

ثبت 14 اثر تاریخی در فهرست میراث‌ ملی کشور از البرز

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۷۸۵

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه آمار آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور از البرز در سال گذشته بیش از میزان تعیین شده وزارت بوده، گفت: در سال 1402، تعداد 14 اثر تاریخی منقول، غیر منقول و ناملموس از استان البرز در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید که از دستاوردهای ارزشمند در زمینه میراث‌فرهنگی استان است.

به گزارش ایلنا از البرز رحیم خاکی با اشاره به ثبت 14 اثر تاریخی در فهرست میراث‌ملی کشور از البرز در سال گذشته، اظهار کرد: در خصوص حفاظت، نگهداری و مرمت بناهای تاریخی در سال 1402 مرمت بخش‌هایی از 9 بنای تاریخی استان انجام شد که با توجه به شرایط این بناها نیاز به تکمیل مرمت در دوره‌های بعدی است. این بناها شامل پل تاریخی کرج، کاخ سلیمانیه، امامزاده سلیمان(ع)، امامزاده هارون(ع) جوستان، امامزاده زید و رحمان(ع)، بنای تاریخی محوطه ازبکی، کاروانسرای ینگی امام، کاخ مروارید و مسجد جامع سلجوقی اشتهارد است.

او همچنین از بررسی بیش از 600 استعلام مرتبط با آثار تاریخی و همچنین تملک و آزادسازی بخش‌هایی از سه پلاک ثبتی واقع در  عرصه تپه تاریخی مردآباد در سال 1402 خبر داد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به ثبت 5 اثر تاریخی ناملموس از البرز در فهرست میراث ملی کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: این آیین ها شامل بازی رزم سپر، مهارت پخت آش‌ جو تنوری، مهارت پخت شیرینی مشکوی، آیین پخت سمنوی سادات و آیین سرخرمن خوانی است.

خاکی افزود: دو اثر طبیعی شامل دو درخت کهنسال روستای شلمزار و کوشک‌زر نیز در این مدت در فهرست میراث‌ملی طبیعی ثبت و یک پرونده حفاظت از آثار طبیعی نیز ارسال شد. 

او افزود: در سال جاری بیش از 100 جلسه شورای فنی، شورای ثبت، کارگروه زیربنایی، کمیته فنی، کمیسیون و... تشکیل شده است و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌‌های مختلف برای پیشبرد امور میراث‌فرهنگی استان منعقد شده است. 

او با اشاره به اینکه نشست‌های متعددی با انجمن‌های فعال میراث‌فرهنگی از جمله جمعیت همیار کرج و... انجام شده، اظهار کرد: در سال1402 مراسم رونمایی و بزرگداشت درویش عبدالمجید طالقانی با همکاری انجمن خوشنویسان استان البرز، همایش نقش موزه‌ها در توسعه گردشگری با همکاری جمعیت همیار کرج، پاکسازی بناها و محوطه های تاریخی از جمله کاخ سلیمانیه، حمام هلجرد، حمام مصباح، محوطه ازبکی و... با همکاری خیرین و انجمن شرکت‌‌های تعاونی صنایع‌دستی استان انجام شده است. 

او یکی دیگر از اقدامات سال 1402 را  انجام فصل هشتم کاوش‌های باستانشناسی در محوطه ازبکی دانست که سه اثر منقول حاصل از این کاوش‌ها شامل سبوی دسته دار، آبخوری و کاسه سه پایه سفالی در فهرست میراث‌فرهنگی ملی کشور به ثبت رسید.

او با اشاره به تصویب عرصه و حریم 5 اثر تاریخی استان گفت: ثبت عرصه و حریم مجموعه صیادیه در شهرستان اشتهارد شامل حمام مردانه، حمام زنانه، حسینیه و همچنین امامزاده ام صغرا و ام کبری و حریم منزل مرحوم مصدق در شهرستان نظرآباد از این جمله هستند. 

خاکی با اشاره به اینکه آمار ثبت آثار تاریخی استان البرز امسال بیش از میزان تعیین شده توسط وزارت متبوع بوده، گفت:  از دیگر دستاوردهای استان البرز در زمینه ثبت آثار تاریخی ثبت 4 اثر غیر منقول شامل خانه فاتح، نهر مستوفی، انبار تپه شرقی و غربی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز این استان را دارای میراث و پیشینه ای چند هزار ساله عنوان کرد که نیاز به معرفی هر چه بیشتر دارد که می‌تواند گردشگری فرهنگی استان را رونق بخشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز