خبرگزاری کار ایران

طیفوری خبر داد؛

نرخ تورم در گیلان؛ ۱/۶ درصد بیشتر از میانگین کشوری

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۲۱۵

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: نرخ تورم کل کشور معادل ۴۰/۷ درصد و استان معادل ۴۲/۳ درصد است که نسبت به مقدار مشابه در کشور حدود ۱/۶ درصد بیشتر است.

به گزارش ایلنا از رشت، وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با اعلام انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم کشور و استان اسفند‎ماه ۱۴۰۲ کشور و گیلان اظهار کرد: نرخ تورم کل کشور معادل ۴۰/۷ درصد و استان معادل ۴۲/۳ درصد است که نسبت به مقدار مشابه در کشور حدود ۱/۶ درصد بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: بالاترین نرخ تورم استان در گروه ««گوشت قرمز و ماکیان»، «ماهی‌ها و صدف داران»، «هتل و رستوران»، «خدمات حمل و نقل عمومی» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» بوده است.

نرخ تورم در گیلان؛ ۱/۶ درصد بیشتر از میانگین کشوری

معاون آمار و اطلاعات سازمان با اشاره به اینکه استان گیلان در بین ۳۱ استان، دارای رتبه شانزدهم کمترین نرخ تورم کشور است افزود: استان‌های تهران با نرخ ۳۷/۷ درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان یزد با نرخ تورم ۵۲/۹ درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است.

وی افزود: به این ترتیب حدود ۱۵/۲ درصد بین نرخ تورم استان دارای بالاترین نرخ تورم و پایین‌ترین نرخ تورم تفاوت وجود دارد.

وحید طیفوری با بیان اینکه از سوی دیگر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در اسفند‎ماه‎ سال جاری نسبت به اسفند‎ماه‎ سال گذشته در کشور برابر ۳۲/۳ درصد و در استان برابر ۳۳/۸ درصد بوده است، گفت: بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در گروه «گوشت قرمز و ماکیان»، «خدمات حمل ونقل عمومی»، «ماهی‎ها و صدف‌داران» و «هتل و رستوران» بوده است.

وی گفت: همچنین میزان تغییرات ماهانه شاخص قیمت در اسفند‎ماه‎ سال جاری نسبت ماه گذشته، در کشور ۲ درصد و استان برابر ۲/۱ درصد است که در گروه‌های «خرید وسایل نقلیه»، «میوه و خشکبار»، «اجاره» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» دارای بالاترین مقدار بوده است.

متوﺳﻂ ﻧرخ ﺗﻮرم در جهانﺑر پاﯾﻪآخرﯾﻦگزارش «ﺻندوق بین اﻟمللی پول» در ﺳال ۳۲۰۲ ﺗنها ۶/۹ درﺻد ﺑﻮده اﺳت و از بین ۱۹۶کشور ۱۴۳ کشور دارای ﺗﻮرم ﺗکرقمی هستند. دراﯾﻦ میان اﯾران در همین ﺳال پس از کشورهای ونزوئلا(۳۶۰٪)، زیمباوه (۳۱۴.۵٪)،  ﺳﻮدان (۲۵۶.۲٪)، آرژاﻧﺘین (۱۲۱.۷٪)، ﺳﻮرﯾنام (۵۳.۳٪) و ﺗرکیﻪ (۵۱.۲٪) در رﺗﺒﻪ هفتم بالاﺗرﯾﻦ ﻧرخ ﺗﻮرم در دﻧیا قرار دارد. همچنیﻦ ﻃﺒق اﯾﻦ گزارش اﯾران، در۴۴ﺳال گذشته از ﺳال۱۹۸۰ﺗا۲۰۲۳دارای۴۰ﺳال ﺗﻮرم دورقمی ﺑﻮده اﺳت و از اﯾﻦ ﻟحاظ پﺲ از وﻧزوئلا(۴۲ﺳال) در رﺗﺒﻪ دوم قرار دارد.

متن کامل گزارش

نرخ تورم در گیلان؛ ۱/۶ درصد بیشتر از میانگین کشوری

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز