خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

کمبود آب شرب گلستان با شیرین‌سازی آب دریا حل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۱۸۳

وضعیت تامین آب شرب گرگان مناسب نیست

استان گلستان طی سال های اخیر با کمبود آب شرب مواجه بوده است و در سال های اخیر بارش ها روندی کاهش داشته و مشکلات را دو چندان کرده است. هرچند با اقداماتی که در یکی دو سال اخیر انجام شد مسئولان اعلام کرده‌اند که تنش آبی در استان کاهش پیدا کرده است ولی مردم هنوز با قطعی آب شرب مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، گلستان در سال های اخیر خشکسالی‌های شدید و نسبتا شدیدی را  سپری کرده است. گرمتر شدن هوا و کاهش بارش‌ها، آب موجود در سدها را کاهش داده و تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها را خشک کرده است.

متاسفانه طی سال های گذشته هیچگاه به ریشه اصلی مشکلات کمبود آب در استان و کشور نپرداخته‌اند. سال گذشته با قطعی  و جیره بندی آب در بیشتر شهرها و روستاهای استان مواجه شدیم و مسئولان هنوز اقدامات موثر و کافی برای رفع این مشکل انجام نداده‌اند. بنابراین نباید انتظار هم داشته باشیم که مشکلات به صورت اساسی و بنیادی به زودی حل شوند.

به فصل گرما و تنش آبی کم کم نزدیک می شویم و این موضوع یک تهدید جدی برای استان محسوب می‌شود لازم است در این شرایط مسئولان راهکارهای جدی برای این مسئله بیندیشند.

چاه‌های غیر مجاز بسیاری در استان داریم که این موضوع ذخیره سفره‌های زیر زمینی را کاهش چشمگیری داده است و حتی باعث فرو نشست‌ زمین در برخی نقاط گلستان شده است. از سوی دیگر کشت محصولات کشاورزی نباید به صورت سنتی انجام شود و در بخش کشاورزی باید با تغییر الگوی کشت، استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه سیستم آبیاری نوین، اثرات کم آبی را کاهش داد.

۹۵ درصد آب شرب استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود

۹۵ درصد آب شرب استان از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود و در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند که کمبود آب گلستان با شیرین‌سازی آب دریا حل می‌شود.

مجوز شیرین‌سازی ۷۲ میلیون متر مکعب آب از دریای خزر اخذ شده است که مسئولین استان باید همت کنند هرچه سریعتر این پروژه اجرا شود.

یک شهروند گرگانی در گفت وگو با ایلنا بیان کرد: هرساله با آغاز فصل بهار مردم از کمبود و قطعی آب شرب نگران می‌شوند. متاسفانه کمبود آب شهر گرگان فقط برای بهار و تابستان نیست ما حتی در فصل زمستان هم با قطعی آب مواجه هستیم.

محمد اکبری گفت: مسئولان باید نسبت به این سو مدیریت و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمد پاسخگو باشند. اکثر مردم نگران هستند که در تابستان و در ساعت‌های بعدظهر که اوج گرما است آب و برق قطع نشود.

وی افزود: کیفت آب شهر گرگان مطلوب نیست حتی در مواقعی آب شرب کدر است و ما بارها به آب وفاضلاب اطلاع دادیم ولی باز هم این مشکل برطرف نشده است. در سال‌های اخیر بیشتر مردم به سمت خرید دستگاه‌های تصفیه آب رفتند.

وی اضافه کرد: گرمای هوا در بهار و تابستان بیش از ۴۰ درجه است و بدون آب نمی‌توان زندگی کرد و از مسئولان می‌خواهیم هر چه سریعتر فکری به حال مردم بکنند. البته مسئولان هر سال وعده می‌دهند که این مشکل رفع می‌شود اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

نماینده مردم گرگان وآق قلا در مجلس هم در این باره به خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته برای تامین آب شرب شهر گرگان اقدمات خوبی انجام شد و وضعیت تنش آبی در گرگان و روستاها بهتر شده است.

رمضانعلی سنگدوینی ادامه داد: هنوز شهر گرگان در مواقعی قطعی آب دارد و آب شرب این شهر از منابع زیر زمینی تامین می‌شود. طی ۲۰ روز گذشته جلساتی برای رفع تنش آبی با فرماندار گرگان و آب وفاضلاب استان برگزار کردیم.

پیگیریم کمبود آب شرب را تا خرداد ماه کاهش دهیم

وی تصریح کرد: پیگیریم کمبود آب شرب را تا خرداد ماه کاهش دهیم و در صدد تامین منابع مالی هستیم. گلستان یک استان کشاورزی است که باید در مصرف آب مدیریت جدی صورت بگیرد.

فرماندارگرگان هم در این باره بیان کرد: به دلیل ناهمواری، پستی و بلندی‌ها در سطح شهرستان گرگان، انتقال آب نیازمند پمپاژ بوده و این موضوع در خصوص توزیع منابع آب چالش ایجاد کرده است.

اسماعیل نادری گفت: پبش بینی می‌شود پیک مصرف آب در سال جاری از ابتدای خرداد الی ۱۵ خرداد ماه، آغاز شود. لازم است همگی با رعایت بیشتر و صرفه جویی در مصرف آب، زمینه کاهش قطعی آب را فراهم سازیم.

وی تصریح کرد: به منظور تأمین و توزیع پایدار آب شرب مورد نیاز مردم روستاهای شهرستان گرگان، عملیات حفر، تجهیز و بهره‌برداری از ده حلقه چاه آب آشامیدنی در دستور کار قرار دارد. با انشعابات غیرمجاز لوله‌های آب، برخورد قانونی و جدی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز