خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان محلات خبر داد؛

برگزاری آئین پهلوانی سنتی بیل‌گردانی شهر نیم‌ور در اردیبهشت ماه

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۴۶۴

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات با بیان اینکه آئین پهلوانی سنتی بیل‌گردانی شهر نیم‌ور در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، گفت: این آئین در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده و هر ساله با هدف احیای ورزش پهلوانی سنتی در اوایل فروردین ماه یا اوایل اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، مهدی لعل‌بار افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده با همکاری شهرداری، شورای اسلامی و ستاد مردمی بیل‌گردانی شهر نیم‌ور، همانند سال‌های گذشته، نمایش کشاورزی، نمایش لایروبی و رژه بیل‌دارها و بیل‌گردانی از بخش‌های مراسم آئین پهلوانی سنتی بیل‌گردانی سال جاری خواهد بود.

وی به ویژگی‌های آئین پهلوانی سنتی بیل‌گردانی شهر نیم‌ور از توابع شهرستان محلات اشاره کرده و ادامه داد: این آیین سنتی که هر ساله به منظور شکرگزاری بابت نعمت‌های الهی در شهر نیم‌ور برگزار می‌شود، قدمتی چندین هزار ساله دارد. این آیین روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه ۱۴٠۳ برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات اظهار داشت: برگزاری این آیین کهن چندین روز طول می‌کشد. پیش از شروع بیل‌گردانی، لای‌روبان تا محل برگزاری مراسم که بر روی سکویی مخصوص در مرکز شهر نیم‌ور است، همراه با بیل‌های خود رژه‌ای را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز