خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

پیشگیری بیش از ۱۶۳ هزار نفر از اعتیاد توسط بهزیستی قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۶۷۰

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: ۶۲ تیم پیشگیری اجتماع محور دفتر اعتیاد این اداره کل از اعتیاد ۱۶۳ هزار و ۳۰۹ تن طی سال گذشته پیشگیری کردند.

به گزارش ایلنا در قزوین، زهرا غلامرضایی با اعلام این خبر گفت: ۶۲ تیم پیشگیری از اعتیاد، مستقر در ۳۰ محله شهری و ۱۹ محله روستایی استان در سال گذشته موفق به پیشگیری از اعتیاد جمعیت تحت پوشش جامعه هدف خود شدند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین افزود: سازمان بهزیستی عهده دار طراحی و نظارت بر برنامه و فعالیت های مرتبط با پیشگیری، کاهش آسیب و درمان اعتیاد بوده و در این راستا نیز خدماتی را در قالب فعالیت های متعدد به گروه های مخاطب خود ارایه می دهد که از آن جمله می توان به طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور اشاره کرد.

غلامرضایی توضیح داد: اجتماع محور رویکردی است در پیشگیری که در آن همه فرایند مداخله پیشگیری (تعیین مشکل، نیازسنجی، الویت بندی، تعیین عوامل خطر و محافظ برنامه راهبردی، تعیین مداخله، پایش و ارزشیابی) را اعضای اجتماع کوچک ( محله های شهری و روستایی، محیط های کار،محیط های آموزشی ) در کنار کارشناسان تسهیلگر انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه اجتماع محور مجموعه ای از فعالیت هایی است که براساس الگوهای محیطی - اجتماعی و از طریق کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی به صورت همه جانبه طراحی می شود، ادامه داد: این طرح از سال ۸۳ آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد، همچنین ۱۱ موسسه فعال در محیط های شهری، روستایی، محیط کار و محیط های آموزشی در حال فعالیت هستند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت های اصلی دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد در سازمان بهزیستی کشور، توسعه برنامه های پیشگیری از اعتیاد در محیط های کار است، توضیح داد: مصرف مواد اعتیادآور توسط کارکنان می تواند مشکلات و اثرات جدی برروی سلامت و زندگی کارکنان، محیط کار و جامعه داشته باشد، از طرفی اجرای یک برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد در محیط کار می تواند علاوه بر افزایش نشاط شغلی، باعث ارتقای بهره وری سازمانی نیز شود.

غلامرضایی تشریح کرد: از سال ۸۳ برنامه اجتماع محور در محیط های کاری استان توسط سازمان بهزیستی استان ها اجرا شده و عمده تمرکز این برنامه بر آموزش و آگاه سازی بوده اما با مروری بر برنامه های پیشگیری از اعتیاد در محیط های، کار یکی از بهترین برنامه های مداخله ای در محیط کار برنامه کارمندیاری است، این طرح در سال ۱۴۰۲ و در ۲۰ محیط اداری شهرستان های استان قزوین هم اجرا شد.

غلامرضایی درباره اهداف این طرح توضیح داد: افزایش سطح سلامت روان کارکنان، خانواده ها و اجتماع پیرامون آنان با هدف افزایش بهره وری سازمانی، پیشگیری از بروز شیوع اعتیاد در محل کار و افزایش مهارت های ارتباط موثر در کارکنان از جمله اهداف تحقق یافته این طرح است.

وی با اشاره به طرح پازک (پیشگیری از اعتیاد در زنان، کودکان و نوجوانان) که یکی از با اهمیت ترین طرح های اجرایی است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت برنامه پیشگیری از اعتیاد برای افراد در معرض خطر، اقدام ویژه پیشگیری از اعتیاد در دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی تحت عنوان این طرح از اردیبهشت ماه سال ۹۷ در برخی از استان های کشور آغاز شد.

غلامرضایی افزود: این طرح در ۵۰۰ محله شهری و ۱۲ محله روستایی استان قزوین در حال اجرا است و گروه مخاطب این طرح زنان و کودکان هستند، در این طرح مقرر است برنامه های پیشگیری از اعتیاد در هر محله تجمیع شود و کل جمعیت محله و گروه های مخاطب مختلف به ویژه زنان، کودکان ونوجوانان را در برمی گیرد،

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین افزود: این طرح طی سال گذشته با انتخاب پنج محله شهری در ۱۱ محیط با عنوان توانمندسازی زنان دارای همسر معتاد (قزوین، آبیک، البرز، تاکستان) در این استان انجام شد و گام های لازم برای اجرای طرح از جمله انتخاب محله، تدوین شناسنامه جامع برای هریک از محلات منتخب، آموزش مربی ویژه برنامه های تحت پوشش برنامه پازک، شناسنامه گروه مخاطب به تناسب برنامه و همچنین اجرای طرح های ویژه مرتبط با برنامه پازک برداشته شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز