خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

یک کارگر با دریافت حداقل حقوق هیچ گاه نمی‌ تواند صاحب خانه شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۰۷۳

افزایش ۳۵ درصدیِ دستمزد کارگران معیشتِ کارگران را بدتر از قبل می‌کند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان گفت: مشکلات کارگران در همه ابعاد فراوان بوده و سفره کارگران روزبه روز کوچکتر و توان خرید آنها کمتر می شود و یک کارگر با دریافت حداقل حقوق هیچگاه نمی‌تواند صاحب خانه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چنگیز اصلانی امروز در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر برگزار شد گفت:  کارگران در طول سال‌های پس از انقلاب و در طول فعالیت تولیدی خود برای اثبات وفاداری خویش به انقلاب و رهبری با حداقل‌ها ساخته‌اند و شایسته نیست که امروز مورد بی‌توجهی و کم لطفی دولت و مجلس قرار گیرند.

وی گفت: دولت و نمایندگانِ کارفرمایی دائم از حلِ مشکلاتِ اقتصادی و افزایش تولید صحبت می‌کنند، غافل از اینکه مهم‌ترین مولفه برای رسیدن به این هدف، کارگران هستند.

 اصلانی ادامه داد: بدونِ تأمینِ حداقل معیشتِ کارگران و در حالیکه کارگران از کارخانه فراری هستند، چگونه می‌توان برای تولید این کشور برنامه‌ریزی کرد. 

اصلانی اظهار داشت: درباره وضعیت دستمزد خواهش من از دولت و مجلس این است که به این موضوع مهم ورود کنند و اجازه ندهند شورای عالی کار به عنوان نهادی قانونی و بین المللی توسط برخی افراد تضعیف شود؛ ما اصل سه جانبه گرایی را که جزو اصول مسلم سازمان جهانی کار است، پذیرفته‌ایم و باید درخصوص نحوه تعیین مزد هم اصول قانونی رعایت شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان بیان کرد: حداقل دستمزد باید با توجه به تورم اعلامی بانک مرکزی یا مرکز آمار و سبد معیشت و به عبارتی حداقل ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح دستمزد سال جاری براساس الزامات قانون گفت: اگر وزیر کار و معاون روابط کار وی، توان حمایت از کارگران و استیفای حقوق و مطالبات آن‌ها را ندارند کنار بروند کارگران و نمایندگانِ کارگری از عملکرد وزیر کار به شدت ناراضی  هستند.

اصلانی در ادامه گفت: مشکلات کارگران در همه ابعاد فراوان بوده و سفره کارگران روزبه روز کوچکتر و توان خرید آنها کمتر می شود و یک کارگر با دریافت حداقل حقوق هیچگاه نمی‌تواند صاحب خانه شود.

اصلانی بیان کرد: افزایش ۳۵ درصدیِ دستمزد کارگران معیشتِ کارگران را بدتر از قبل می‌کند و تولید را به رکود می‌کشاند. این در حالی است که هم سال گذشته و هم امسال بر لزوم افزایش تولید و کنترلِ تورم تأکید شده اما با نادیده گرفتنِ وضعِ معیشتِ کارگران، این اتفاق نخواهد افتاد و به جای رفتن به سمت رونق تولیدِ بیشتر، به سمتِ رکود اقتصادی خواهیم رفت. 

وی با بیان اینکه افزایش ۳۵ درصدی دستمزد هیچ تاثیری در بهبود معیشت طبقه‌ی کارگر ندارد حتی نمی‌تواند سطح معیشت کارگران را حفظ کند تصریح کرد: با سیاست‌های غلط اقتصادی دولت‌ها به خصوص دولت فعلی، کارگران هر روز از روز قبل درمانده‌تر می‌شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان گفت: وجود تشکل‌های قوی باعث انسجام جامعه کارگری و یکی از راه‌های موثر برای استیفای حقوق کارگران است.

وی در خصوص مشکلات درمان بیان کرد که امروز وضعیت درمان مستقیم ما که پیشانی خدمات سازمان تأمین اجتماعی است با چالش های متعددی از جمله کمبود نیروی متخصص مواجه است. متأسفانه چند نرخی بودن تعرفه خدمات درمانی باعث خروج نیروهای متخصص از حوزه درمان تأمین اجتماعی می شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان گفت: 273 هزار نفر بیمه شده اصلی که معادل 9/47 درصد از جمعیت استان همدان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند  و سازمان تامین اجتماعی هر ماه 600 میلیارد تومان حقوق وتعهدات پرداخت می کند.

 وی اظهار داشت: به ازای هر مستمری بگیر باید شش نفر بیمه شده فعال داشته باشد که این ضریب در حال کاهش است که یک خطر برای ماست.

اصلانی بیان کرد: در سال گذشته سازمان تامین اجتماعی 6 هزار و 750 میلیارد تومان حقوق و تعهدات کوتاه مدت پرداخت کرده است که 85 درصد این مبلغ از استان تامین می شود و هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد.

اصلانی گفت: مشکل اصلی بازنشستگان و کارگران ما سن و سابقه نیست، بلکه مشکل اصلی رفتار دولت در حوزه تامین اجتماعی است دولت امروز ۸۵۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز