خبرگزاری کار ایران

نتیجه بررسی نحوه حادثه سقوط بالابر اصفهان اعلام شد؛

نصب نا ایمن دستگاه بالابر علت اصلی حادثه بوده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۸۳۳

سهل انگاری پیمانکارسپهر برای استفاده کارگران از بالابر به‌ عنوان آسانسور و بی‌مبالاتی سازنده بالابر به دلیل نصب نا‌ایمن دستگاه بالابر را از عوامل اصلی در حادثه سقوط بالابر در ساختمان سپهر اعلام شده است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، در گزارشی که صبح امروز (۱۷ اسفند ماه از سوی روابط عمومی اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اصفهان منتشر شد نتایج بررسی های بعمل آمده در حادثه سقوط بالابر درساختمان سپهراعلام شد.

بر اساس بررسی‌های بعمل آمده مجمتع مسکونی در دست احداث مشتمل بر ۱۷۳/۲۷۲ متر مربع زیربنا و ۱۵ بلوک و ۱۶۲۰ واحد مسکونی و تجاری مطابق پروانه ساختمانی اخذ شده از شهرداری منطقه ۵ می‌باشد. مالک اجرای عملیات نازک-کاری تعدادی از بلوکهای مجموعه ازجمله بلوک u۱۱ که مشتمل بر ۱۹ سقف، ۱۱۲ واحد مسکونی و زیربنای ۱۴۵۰۰ مترمربع در ضلع شمالی مجموعه برجهای سپهر واقع شده است (حادثه در آن محل به وقوع انجامیده) را به یکی از شرکتهای انبوه ساز استان واگذار می‌‌‍کند.

به منظور تأمین مصالح ساختمانی در سطح طبقات مختلف، مالک اجرای عملیات طراحی تهیه و نصب و راه اندازی بالابرهای حمل مصالح ازجمله بلوک u۱۱ را به فردی واگذار می‌کندکه فاقد گواهی و مجوزهای مربوطه در زمینه طراحی و ساخت و تولید بالابر از مراجع ذیصلاح است.

بالابر عامل وقوع حادثه طی صورتجلسه‌ای در اواسط سال ۱۳۹۱ پس از گذراندن دوره آزمایشی ۱۰ روزه از طرف سازنده درحضور نمایندگان مالک تحویل پیمانکار قرار می‌گیرد، این در حالی است که کلید فرمان بالابر مذکور داخل کابین طراحی و تعبیه شده است و عملاً با شرایط موجود امکان فرماندهی بالابر بلوک u۱۱ از خارج از کابین مقدور نبوده است و این موضوع مستلزم حضور یک نفر اپراتور در زمان جابجایی داخل کابین بوده است.

تعمیر و نگهداری بالابر مورد نظر از حدود دو سال پیش تاکنون از طرف پیمانکار برعهده فردی بصورت شفاهی قرار گرفته است که فاقد صلاحیت و گواهی کار لازم در این خصوص می‌باشد و امور نگهداری و تعمیرات بالابر بنابر درخواست پیمانکار و بدون برنامه زمانبندی شده توسط فرد مذکور انجام می‌گرفته است.

حدود ساعت ۱۱: ۴۵ روز سه شنبه مورخ۲۸/۱۱/۹۳ تعداد ۹ نفراز کارگران پیمانکار در طبقات مختلف بالایی بلوک سوار بر کابین بالابر شده که در حین حرکت کابین به سمت پایین حدود طبقه دهم سیم بکسل بالابر که در زمان بازرسی سالم بود از روی قرقره و متعلقات منصوب بر روی کابین خارج شده و کابین بصورت سقوط آزاد به طرف پایین سقوط می‌کند و موجب آسیب دیدگی یکی از کارگران و فوت سایر کارگران می‌شود.

لازم به توضیح است در زمان وقوع حادثه عملیات ساختمانی در تعدادی از بلوک‌ها (۵بلوک) تمام و آماده تحویل بوده و در بلوک u۱۱عملیات ساختمانی نازک کاری از طبقات فوقانی به سمت پایین در حال انجام بوده بنابراین ساختمان دارای پلکان ایمن و آسانسور نفربر آماده به کار بوده ولی بنابر دلایل غیرموجه پیمانکار آسانسور نفربر را که مالک به منظور جابجایی کارگران در طبقات دراختیار پیمانکار گذاشته بوده است متوقف نموده و کارگران بدلیل ارتفاع زیاد ساختمان از بالابرحمل بار جهت رفت و آمد به طبقات مختلف ساختمان بصورت روال روزمره استفاده می‌نموده‌اند و متأسفانه مالک و پیمانکار نیز از این موضوع مطلع و جلوگیریهای قطعی و لازم را بعمل نیاورده‌اند.

علل بروز حادثه:

۱- جداشدن سیم بکسل بالابر از روی قرقره منصوب بر روی کابین در پی خارج شدن شفت قرقره از محل خود.

ناشی از طراحی ناقص و غیر ایمن دستگاه بالابر مذکور و عدم پیش بینی موارد فنی برای جلوگیری از خروج شفت از محل قرارگیری از سوی طراح و سازنده دستگاه بالابر در پی واگذاری عملیات طراحی و ساخت و نصب دستگاه به فرد فاقد صلاحیت و گواهیهای لازم در زمینه مربوطه از سوی مالک.

بند ۸-۱۳-۲ مقررات ایمنی ساختمان و نصب آسانسور مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (استاندارد شماره۱-۶۳۰۳ ملی ایران)، بند ۱۵-۲-۲-۴-۱ مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان، بند ۱۵-۲-۶-۱ مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان و بند ۱۲-۶-۲-۲ مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان، بند ۱۵-۱-۱-۱۲ مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان).

۲- عملکرد ناقص ترمز ایمنی (پاراشوت) دستگاه بالابر جهت جلوگیری از سقوط کابین ناشی از واگذاری عملیات نگهداری و تعمیرات بالابر حمل بار از طرف پیمانکار به فرد فاقد صلاحیت و گواهی کار در این خصوص.....

 (نقص بند۱۲-۶-۲-۹ مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان و بند ۹-۸-۱-۱ مقررات ایمنی ساختمان و نصب آسانسور مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (استانارد شماره۱-۶۳۰۳ ملی ایران) ماده ۳ آئین نامه ایمنی امور پیمانکاری، نقض ماده ۲۶ آئین نامه ایمنی کارگاههای ساختمانی)

۳- عدم نظارت مؤثر از سوی پیمانکار بر جلوگیری از استفاده کارگران از بالابر حمل بار با عنایت به اینکه استفاده از بالابر توسط نفرات به جهت خارج از دسترس نمودن آسانسور نفربر موجود در بلوک u۱۱ از سوی پیمانکار متداول بوده.

 (نقص بند ۱۲-۶-۲-۱۶ مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان و ماده ۳۸ آئین نامه ایمنی کارگاههای ساختمانی۹

۴- عدم نظارت مؤثر مالک (سازنده) بر عملکرد ایمن پیمانکار درخصوص نحوه استفاده ایمن از بالابر بلوک u۱۱

 (نقض بند ۱۲-۱-۵-۱ مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان، نقض ماده ۹ آئین نامه ایمنی امور پیمانکاری)

۵- بی‌مبالاتی سازنده بالابر درخصوص پذیرش عملیات طراحی، ساخت و نصب دستگاه بالابر به شکل ناایمن علیرغم فقدان صلاحیت و مجوزهای لازم در این زمینه.

 (نقض ماده ۲ آئین نامه ایمنی امور پیمانکاری)

۶- تعبیه کلید فرمان در داخل کابین از سوی طراح و سازنده بالابر و الزام حضور یک نفر بعنوان اپراتور در داخل کابین باتوجه به باربر بودن بالابر.

 (نقض ماده ۱۲۶ آئین نامه ایمنی ساختمان کارگاه‌ها)

۷- بی‌مبالاتی فرد تعمیر و نگهداری درخصوص پذیرش امور نگهداری و تعمیرات دستگاه بالابر بدون داشتن مجوزهای لازم در این زمینه.

 (نقض ماده ۲ آئین نامه ایمنی امور پیمانکاری)

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز