خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی لرستان خبر داد

کسب عنوان دومی لرستان در کاهش آتش سوزی جنگل‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۶۱۱۴۲

مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: لرستان در سال 93، ازلحاظ کاهش آتش‌سوزی جنگل‌ها در سطح کشور، رتبه دوم را کسب کرده است.گفت: لرستان در سال 93، ازلحاظ کاهش آتش‌سوزی جنگل‌ها در سطح کشور، رتبه دوم را کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم‌آباد، مهرداد بهاروندی، عصرامروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: روند سریع توسعه و پیشرفت‌های صنعتی  تهدیدی برای محیط طبیعی محسوب می‌شود،به‌طوری‌که امروزه ضرورت حفظ منابع طبیعی در تمام دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی در رابطه با وضعیت منابع طبیعی لرستان، افزود: لرستان از لحاظ وسعت پوشش جنگلی رتبه سوم و ازنظر مراتع مقام ششم کشوری را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان بابیان این‌که اراضی جنگلی لرستان به‌واسطه عوامل طبیعی و انسانی، با چالش‌ها و تهدیدهایی روبه‌رو شده، عنوان‌کرد: 75 درصد خسارت‌ها و تخریب‌هایی که به عرصه منابع طبیعی وارد می‌شود ناشی از عوامل طبیعی مانند خشک‌سالی، ریزگرد، آفات و امراض است که در بسیاری از موارد، روند این تخریب‌ها به‌واسطه دخالت‌های انسانی تشدید می‌شود.

وی آتش‌سوزی، پروژه‌های عمرانی و ورود دام مازاد به مراتع را از مهم‌ترین عوامل تخریب جنگل و مراتع لرستان دانست و بیان‌کرد: امسال با برنامه‌ریزی‌ها و تعاملی که با دستگاه‌های دولتی، نیروهای نظامی و انتظامی و اقشار مردم به‌ویژه افرادی که در عرصه‌های منابع طبیعی و حاشیه‌ جنگل‌ها زندگی می‌کنند انجام‌شدکه خوشبختانه میزان آتش‌سوزی‌های در جنگل‌های لرستان 79 درصد کاهش پیداکرده است.

بهاروندی بابیان این‌که امسال در کشور میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها 50 درصد افزایش داشته است، تصریح‌کرد: لرستان  در سال 93، ازلحاظ کاهش آتش‌سوزی جنگل‌ها در سطح کشور، رتبه دوم را کسب کرده است.

وی خاطر‌نشان کرد: برخی از پروژه‌های عمرانی سبب خسارت‌های جدی و غیرقابل جبرانی به عرصه‌های منابع طبیعی شده‌اند که لازم است دستگاه‌های دولتی در اجرای پروژه‌های خود مسائل زیست‌محیطی را نیز در نظر داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: در رابطه بادام‌های مازاد موجود در مراتع استان، تصریح کرد: از مجموع شش میلیون و 500 هزار واحد دامی استان، فقط 4 میلیون و  500 هزار واحد دامی مجوز  و پروانه چرا دارند و بیش از 2 میلیون واحد دامی، فاقد پروانه هستند که به‌طور عمده دام‌های عشایر کوچ رو در این گروه جای می‌گیرند.

وی اظهار‌ داشت: بر اساس زمانی که سازمان جنگل‌ها برای کوچ عشایر مقرر کرده است، باید در اول اردیبهشت سال 94 کوچ خود را آغاز کنند ولی به علت تغییر اقلیم منطقه و عدم هماهنگی بین استان‌های هم‌جوار، زودتر از موعد مقرر حرکت می‌کنند که این‌یک تهدید جدی برای مراتع استان به‌شمار می‌رود.

بهاروندی افزود: در راستای جلوگیری از ورود زودهنگام دام‌های عشایر کوچک به استان، اطلاعیه‌های ترویجی در بین دامداران خارج استان توزیع شد و اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز از طریق صدا سیما و جراید انجام می‌شود، با توجه به برنامه ریزی‌هایی که انجام شده با مسدود کردن گلوگاه‌های ورودی استان و به‌کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی از ورود زودهنگام  دام‌های عشایر به استان جلوگیری می‌شود.

وی در رابطه با خشکیدگی درختان بلوط استان، عنوان‌کرد: پدیده خشکیدگی درختان بلوط 560 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی لرستان را دربر گرفته است؛ امسال توسعه خشکیدگی در استان نداشتیم ولی با توجه به تغییر اقلیم منطقه نگرانی‌هایی برای وضعیت جنگل‌ها در سال آینده وجود دارد چراکه احتمال افزایش خشکیدگی وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان با اشاره به اینکه 500 هزار قرار داد برای خرید نهال در سال 94 بسته شد، بیان‌کرد: برای اولین بار در کشور در قالب طرح خشکیدگی درختان بلوط و توسعه فضای سبز، اقدامات مشارکتی در دستور کار قرارگرفت‌ بدین منظورکه عموم مردم درزمینهٔ تولید نهال اقدام کنند و این نهال‌ها توسط منابع طبیعی خریداری می‌شود.

وی با اشاره به توسعه فضای سبز در این استان، تصریح کرد: 50 کیلومتر نهال‌کاری در حاشیه‌ جاده‌های خرم‌آباد( محور کمربندی)  انجام‌شده است و تعیین حریم کاشت نهال برعهده سازمان راه و شهرسازی است.

بهاروندی با بیان اینکه 52 کلاس آموزشی و ترویجی در رابطه با منابع طبیعی در لرستان برگزارشد، خاطرنشان کرد: لرستان در بحث اقدامات ترویجی در رابطه با حفظ و صیانت از منابع طبیعی رتبه اول و نمایشگاه عکس لرستان مقام نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی در راستای  تفکیک اراضی منابع طبیعی  و کشاورزی استان گفت: 57 کیلومتر طرح کانال‌های حفاظتی در لرستان اجرا و سبب جداسازی منابع طبیعی و کشاورزی استان شد.

بهاروندی اظهار داشت: یک هزار و 100 پرونده تخلف برای کسانی که عرصه‌های منابع طبیعی استان را  تخریب کردند تشکیل شد که 90 درصد رأی دستگاه قضایی به نفع منابع طبیعی صادر شد.

وی افزود: یکی از اقدامات بازدارنده‌‌ در بحث آسیب‌هایی که به منابع طبیعی وارد می‌شود، احداث خط آتش‌بر به طول یک هزار و 641 کیلومتر در عرصه‌های جنگلی  لرستان است.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان در رابطه با فعالیت‌های توسعه‌ای در راستای اقدامات بازدارنده از تخریب منابع طبیعی، عنوان کرد: به‌منظور پیشگیری از گسترش خشکیدگی درختان بلوط، اقدامات انجام‌شده معمول در قالب سه پروژه ریزگردها، خشکیدگی درختان بلوط و توسعه فضای سبز بودکه امسال 450 هزار اصله درخت در سطح استان کاشته شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز