خبرگزاری کار ایران

نسبت به سال ۹۲؛

میزان بارش‌ها ۳۶ درصد در اصفهان کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۲۶۱۳۵۱

استاندار استان اصفهان، گفت: در ۶ ماهه آبی امسال، تنها ۸۱ میلیمتر میزان بارش در استان بوده که ۳۶ درصد نسبت به دوره بلند مدت آن کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش ایلنا، رسول زرگرپور؛ در آخرین جلسه شورای مدیریت بحران استان در سال ۹۳ گفت: در شرق استان حتی تا بیش از ۵۰ درصد کاهش بارندگی رخ داده که نشان می‌دهد هشتمین سال متوالی خشکسالی در استان در حال وقوع است.

زرگرپور یادآور شد: هرچه تعداد سال‌های خشکسالی‌های متوالی بیشتر شود عمق خسارات، مشکلات و مسائل نیز به‌‌ همان نسبت افزایش می‌باید.

استانداراصفهان؛ به میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های حوضه آبریز زاینده رود اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در سرشاخه‌ها تقریبا معادل هزار میلیم‌تر بارش گزارش شده که نزدیک ۶ درصد نسبت به بلند مدت کمتر است.

مدیرارشد استان فقدان برف درسرشاخه‌ها را نگران کننده عنوان کرد و اظهار داشت: در سال گذشته بیش از صد سانتی متر برف در ایستگاه هوا‌شناسی گزارش شده بود که امسال حدوداً به ۱۰ سانتی متر رسیده است که نشان می‌دهد پشتوانه جریان آب پشت سد زاینده رود را نخواهیم داشت.

استانداراصفهان اضافه کرد: این موارد نشان می‌دهد که وضعیت آب سال آینده در استان اصفهان بهتر از سال جاری نخواهد بود و با توجه به وجود تعهد آب به بخش کشاورزی باید یک برنامه ریزی کاملا انقباضی، سختگیرانه و دقیق را بر منابع آب سد زاینده رود داشته باشیم و با دقت کار را به جلو ببریم.

وی، به میزان صرفه جویی ۵ درصدی در مصرف آب اشاره کرد و افزود: ‌ میزان مصرف آب امسال معادل سال قبل بوده است در حالی که در سال‌های گذشته ۶ درصدافزایش مصرف نسبت به سال قبل از خود صورت می‌گرفت که این امر نشان می‌دهد۵ درصد در مصرف آب صرف جویی شده است.

وی به معضل آلودگی هوا اشاره کرد و اظهار داشت: امسال اولین سال اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای منطقه اصفهان بود و بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست بیش از ۵۰ روز از هوای ناسالم به هوای سالم تبدیل شده است.

استاندار اصفهان این امر را نشان از تحقق اهداف این برنامه در سال ۹۳ عنوان کرد و تصریح نمود: طبق برنامه باید ۶۰ روز از هوای ناسالم به هوای سالم تبدیل شود.

زرگرپور با بیان اینکه متاسفانه برخی از دستگاه‌ها وظایف خود را در خصوص کاهش آلودگی هوا به خوبی انجام نداده‌اند، افزود: به این دستگاه‌ها اخطار لازم داده شده ست و امیدواریم در سال آینده با قوت بیشتری برنامه پیگیری شود.

وی موضوع ریزگرد‌ها را از دغدغه‌های اصلی خود برشمرد و افزود: تدوین برنامهٔ مقابله با ریزگرد‌ها در سال ۹۴ با توجه به اهمیت این موضوع برای مدیریت استان در حال بررسی است.

زرگرپور به منابع مالی مدیریت بحران در سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: گرچه هنوز تخصیص‌های این منابع به صورت کامل صورت نگرفته ولی منابع خوبی در اختیار استان قرارگرفت و پیگیری خواهیم کرد که این منابع به طور کامل تخصیص یابد.

استاندار اصفهان در پایان با بیان اینکه استان سال سختی را پشت سر گذاشته است، افزود: امیدواریم با کمک و حمایت مردم و تفضل الهی سال پر برکتی را پیش رو داشته باشیم.

استاندار اصفهان گفت: با توجه به کاهش میزان بارش‌ها وهمچنین فقدان برف در سرشاخه‌های حوضهٔ آبریز زاینده رود باید یک برنامه ریزی کاملا انقباضی، سختگیرانه و دقیق را برمنابع آب سد زاینده رود داشته باشیم و با دقت کار را به جلو ببریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز